Ako často a prečo meniť reťaz

Na horskom bicykli sa reťaz opotrebúva oveľa rýchlejšie, ako na cestnom, alebo trekovom bicykli. Reťaz meníme zhruba po najazdení 1200 až 2200 km. Pretože opotrebovaná, vyťahaná reťaz ničí pastorky a prevodníky, je lepšie vykonať výmenu skôr, pretože potom sa zničí aj kazeta alebo prevodníky. Presne to sa mi stalo vlani. Bol som lenivý venovať sa retiazke a v konečnom dôsledku ma to stálo 200,- €. Musel som vymeniť okrem reťaze aj prevodník a kazetu. Pričom nová reťaz, podľa kvality a značky, sa dá kúpiť za cenu od 4,- po 40,- €.

Ako zistím, že je reťaz vhodná na výmenu?

Najlepšie je použiť šubleru. Nastavím na ňom rozstup 132 mm a vsuniem hroty meradla medzi články napnutej reťaze. Hroty roztiahnem tak, ako reťaz dovolí, a prečítam nameranú hodnotu. Nesmie byť väčšia ako 133 mm. Odporúčam výmenu reťaze už pri nameraní 132,8 mm. Teda môže byť väčšia, za cenu výmeny kazety a pastorkov, ako som písal vyššie.
Druhým spôsobom je zakúpiť si v obchode mierku na reťaz. Pomocou nej je možné merať vyťahanosť reťaze. Pravá časť mierky sa zasunie do niektorého článku reťaze a zistí sa, po ktorý zúbok zapadne mierka. Tieto zúbky vidno v ľavej časti mierky.

Pri neskorej výmene bude nová reťaz na starých pastorkoch preskakovať. Ak sú zuby pastorkov alebo prevodníkov opotrebované, rýchlejšie sa opotrebuje. Osobne si vždy nechávam vymeniť reťaz v mojom dvornom obchode. Väčšinou to všade vedia spraviť na počkanie.

Ako spomaliť starnutie reťaze

Dostatočným mazaním, udržovaním čistoty a šetrným radením možno spomaliť „starnutie“ reťaze.

Na reťaz pôsobí prach, blato a voda. Spolu s mazadlami sa tak vytvára vynikajúci brúsny materiál, ktorý dokáže reťaz veľmi rýchlo opotrebovať. Preto sa venujem väčšej údržbe reťaze po každej jazde v prašnom prostredí a najmenej premazaniu po každom zmoknutí. V súčasnosti už nie je problémom kúpiť čistiace a aj mazacie prostriedky v bicyklovom obchode.

[ Tipy na túry a aktuality z hôr môžeš sledovať aj na našom FacebookuInstagrame ]

Na čistenie reťaze je mnoho postupov a každý cyklista považuje ten svoj za najlepší. Najjednoduchší spôsob je vystriekať reťaz wapkou. Reťaz sa nemá vystriekať len na povrchu, ale aj zvnútra vonkajších článkov. Musím však dať pozor, aby tlak vody nevyplavil vazelínu z ložísk kolies, stredu a hlavového zloženia. Po vystriekaní je nutné reťaz vyutierať do sucha a naolejovať. Keďže wapku doma nemám a nechce sa mi stále lietať na pumpu, používam prozaickejší spôsob.
Najbrutálnejším čistiacim prostriedkom je nafta alebo petrolej. Pri použití týchto prostriedkov je však nutné reťaz zložiť z bicykla. Odporúčam použiť len na údržbu mimoriadne zanedbanej reťaze. Treba však zvážiť, či nie je lepšie vymeniť starú reťaz za novú a v budúcnosti sa o ňu pravidelne starať.

Obyčajne pri takom bežnom čistení reťaz zovriem do handry navlhčenej v technickom benzíne a niekoľkokrát potočím pedálmi. Nechám vyprchať benzín a potom opatrne naolejujem.

Minimálne raz za dva týždne (po cca 300 – 400 km), alebo po mokrom, poprípade prašnom výlete použijem práčku na reťaz. Je to škatuľka s dvomi protiľahlými otvormi. Jedným otvorom reťaz do práčky vchádza, druhým vychádza. Vo vnútri je sústava kefiek, ktoré spolu s čističom prechádzajúcu reťaz čistia. Stačí do práčky naliať čistiaci roztok, práčku nasadiť na reťaz, niekoľkokrát pomaly otočiť kľukami a reťaz je čistá. Vo všeobecnosti lejem do škatuľky čistič Cyklo star zriedený v pomere 1 : 1. Aby som nerobil reklamu, tak môže poslúžiť aj „jarová“ voda. Po zložení práčky spláchnem z reťaze zvyšky čističa. Práčka sa vyplatí, keď pravidelne bicykluje celá rodina, alebo ňou robím údržbu aj priateľom. Cena práčky je okolo 20,- €. Kúpiť ju dostať v každom cykloobchode.

Vyčistenú reťaz treba namazať, ale čím?

Opäť - koľko cyklistov, toľko rád. V cykloobchodoch je dostať množstvo špeciálnych olejov, rôznych značiek hustôt a cien. Nepoužívam oleje v sprejoch. Zastriekavam tým bicykel, teda hlavne ráfky a potom to zas nebrzdí. Nehovoriac už o spotrebe a sú aj oveľa drahšie ako oleje bez rozprašovačov. Najlepšia je klasická olejnička, s ktorou môžeme kvapnúť olej na každý medzikrúžok. Olej by mal zatiecť hlavne do vnútra reťaze. Olej na mazanie by mal byť skôr hustejší ako redší. Hustejší olej dlhšie vydrží v článkoch a medzikrúžkoch a pri jazde neodfŕkava z reťaze. V súčasnej dobe používam teflónový olej Finish line vhodný pre bežné podmienky, skôr na cestu, ako do ťažkého terénu.

Keď olej nanesiem, počkám, až zatečie do reťaze. Nastupuje na scénu handra a reťaz, dosucha vyutieram. Dosucha preto, lebo premastená reťaz priťahuje prach, ktorý sa rád prichytí a potom vyrobí na pastorkoch a prevodníku brúsnu pastu. Niektorí ozaj fanatici utierajú reťaz bielou handrou dovtedy, pokiaľ nie je úplne čistá.

Niekoľko praktických rád

Preolejovaná reťaz sa prejaví najskôr tak, že na kolieskach prehadzovača je hrubá čierna vrstva gebuziny. Na mazanie reťaze sa zásadne nepoužíva WD40. WDčko slúži skôr na čistenie. Bicykel sa čistí, keď nie je doma manželka, teda pokiaľ bývate v paneláku ako ja.

Veľa bezporuchových kilometrov prajem.