Obálka

Beriem knihu do ruky, na obálke je cyklomost cez rieku Moravu, ktorý všetci poznáme pod neoficiálnym názvom most Chucka Norrisa. Most je oficiálne otvorený od 22. septembra 2012 a tak je jasné, že kniha je naozaj čerstvá. Formát 113 x 200 mm, brožovaná s mäkkou väzbou a praktickým PVC prebalom, vďaka ktorému si ju rada pribalím do cyklotaštičky. Na zadnej strane obálky je heslovite uvedené, čo v nej môžeme nájsť. Zaujme ma hneď prvý bod: samostatná mapa cyklistických trás.

Mapa

Vyberiem ju a nedočkavo rozložím na stole. Aby sa na list veľkosti 83 x 59 cm zmestila celá oblasť juhozápadného Slovenska vo formáte 1 : 175 000, je rozdelená na dve časti z oboch strán listu. Je naozaj prehľadná. Trasy sú vyznačené tmavomodrou farbou, pokiaľ je trasa vedená po existujúcej cyklotrase, tá je vyznačená bodkovanou čiarou súbežne. Ak je na trase nejaký nebezpečný úsek, v mape je vyznačený tiež. Okrem samotného vedenia trasy sú jasné zaujímavé zastávky. Škoda, že cyklosezóna je už na konci. Teším sa z poznania, že veľa odporúčaných miest poznám práve zo sedla bicykla. Chýbajú mi už iba vrstevnice, aby bolo jasné, kde sa môžem viac spotiť.

Obsah knihy

Mapu odložím a otváram knihu. Letmý pohľad poteší množstvo farebných fotografií (konkrétne 200) od viacerých autorov. Srší z nich pohoda a ukazuje, že juhozápadné Slovensko je naozaj bohaté na cyklozážitky. Obsah ponúka 33 cyklotrás na 208 stranách. Malá mapka ukazuje približnú oblasť a aj náročnosť trasy, škála od 1 do 5 vo farebnom vyjadrení od bledomodrej cez červenú po čiernu. Rozdelenie podľa náročnosti: veľmi náročná - 5 okruhov, náročná - 8 okruhov, stredne náročná - 9 okruhov, ľahká - 11 okruhov, veľmi ľahká - žiadna.

Úvod

Neštandardne si prečítam aj celý úvod, v ktorom Daniel Kollár predstavuje cieľ publikácie - ponúknuť najatraktívnejšie miesta zo sedla bicykla. Nejde však iba o športové zážitky, ale aj o spoznávanie zaujímavých cieľov, či už kultúrnych alebo prírodných pamiatok, resp. o možnosť v letných mesiacoch sa cestou okúpať. Pozitívom je snaha čo najviac eliminovať jazdu po frekventovaných cestách. Trasy sú väčšinou vedené po existujúcich cyklotrasách.
Ako cyklisticky najatraktívnejšie lokality autor označil samozrejme Malé Karpaty, povodie Dunaja, či Moravy, nevynechal však ani Biele Karpaty, Inovec a Tríbeč.

[ Tipy na túry a aktuality z hôr môžeš sledovať aj na našom FacebookuInstagrame ]

Cyklotrasy sú zokruhované tak, aby štart aj cieľ boli na jednom mieste, čo je výhodné, hlavne ak použijeme vlastné auto ako približovadlo k štartu, resp. ak použijeme napríklad vlakovú dopravu. Tento úvod vo mne vzbudil naozajstný záujem o publikáciu, možno preto, že máme práve v tejto lokalite veľa najazdeného a zásady okruhovania a výberu trasy mimo frekventovaných ciest sú pre nás na prvom mieste, keď si plánujeme vlastný cyklistický program na voľné dni. Nedočkavo otáčam ďalšie strany v napätí, čo ešte nepoznám alebo kadiaľ som preletela bez toho, aby som si všimla nejakú zaujímavosť.

Po hrádzi Dunaja

Na prvej ponúkanej trase sledujem, čo všetko autor ponúka. Najprv krátky opis, potom zaujímavosti po trase, na záver profil trasy, časovanie vrátane prevýšení a číslovania použitých cyklotrás, náročnosť trasy a nakoniec malý mapový výrez konkrétnej trasy. Zaujme ma aj upozornenie, že na dunajskej hrádzi treba rátať s možným (podľa mňa skoro pravidelným) protivetrom, ktorý výrazne zvyšuje náročnosť trasy. Nezabúda na poznámky ohľadne vhodnosti trasy pre deti a na aký bicykel by sme mali nasadnúť. Škoda len, že nesedím na bicykli, ale ťukám do klávesnice. Nuž za oknom je už tma, tak to beriem ako teoretickú prípravu.

Cez hranice

Veľmi obľúbené sú cezhraničné trasy. Publikácia ponúka hneď niekoľko:
Slovensko-rakúskym pomedzím jednu, ktorá využíva už spomínaný most "Chucka Norrisa", trasa č. 4,
Slovensko-rakúsko-maďarským pomedzím jednu, trasu č. 2,
Slovensko-moravským pomedzím jednu, trasu č. 7,
Slovensko-maďarským pomedzím jednu, trasu č. 31.

Dĺžka okruhov a prevýšenie

Z ponúkanej zmesi cyklookruhov si môžeme vybrať nielen podľa toho, kde budeme bicyklovať, ale aj podľa dĺžky, resp. podľa nastúpaných výškových metrov. Často práve tieto údaje sú dôležité pri výbere, kam aktuálne vyrazíme. Dĺžka sa pohybuje v intervale od 37 km do 82 km. Trás po rovine nám autori ponúkajú 10, na 8 trasách nastúpame do 600 m, na 10 trasách do 1000 metrov, na 3 do 1500 metrov a 2 najšťavnatejšie do 1700 metrov. Takže sú to všetko príjemné jednodňovky.

Praktické informácie

Na konci knihy sú ešte 3 strany praktických informácií vrátane adries na cykloservis a občerstvenie na každej trase. Ďalej 12 všeobecne užitočných adries pre cyklistov, medzi ktorými nechýba ani CYKLO.HIKING.SK. Zaujalo ma aj to, že v zozname použitej literatúry sú výhradne publikácie vydavateľstva DAJAMA.

Záver

Ešte ma napadne aj "kacírska" myšlienka, či autorov tejto peknej publikácie k výberu niektorej trasy, resp. jej časti neinšpirovali aj cykločlánky, ktoré vychádzajú pravidelne každý štvrtok tu na HIKING-u. Knihu odporúčam všetkým, ktorí nielen radi jazdia na bicykli, ale aj spoznávajú zaujímavé miesta. Je výborným darčekom pre priateľov, ktorí trpia diagnózou "cyklistikou infikovaný". Už teraz sa teším na ďalšie časti, ktoré, verím, vydavateľstvo Dajama v spomínanej edícii Po Slovensku vydá.