MTB Kráľova studňa, Krížna a Majerova skala

Po dlhom čase sme sa rozhodli s kolegami uskutočniť cyklistický výstup na Kráľovu studňu. Trasa je náročná, pretože neustále stúpate miestami až 12 %. Ako to obvykle pri mojich túrach končí, vždy ich okorením viac, a tak sme skončili na Krížnej a Majerovej skale. Počasie prialo, tak čo by človek chcel viac.

1 deň
jar – 04.05.2013
Zvolenská kotlina, Starohorské vrchy a Veľká Fatra
horský hotel Kráľová studňa, prameň pod Majerovou skalou
Banská Bystrica (vlak, bus), horský bicykel
» č.226 Malá Fatra, Veľká Fatr (1:100.000)

Zvolen - Banská Bystrica - Medený hámor - Kostiviarska - Jakub - Nový Svet - Uľanka - Harmanec - Dolný Harmanec - Horný Harmanec - Veľký tunel - Zalámaná dolina - Nad Túfnou - Krásny kopec - Košarisko - horský hotel Kráľova studňa - Kráľova studňa, prameň - Krížna - Líška - Majerova skala - Staré Hory - Stará Píla - Polkanová - Uľanka - Nový Svet - Jakub - Kostiviarska - Medený hámor - Banská Bystrica

Celodennú cyklotúru som začal vo Zvolene a čakalo ma približne 24 kilometrov do Banskej Bystrice k miestnemu obchodnému centru, kde bola stretávka s kolegami. Na oblohe nie je ani mráčika, čo sú skvelé podmienky pre cyklozáťah. Odchod zo Zvolena bol o 8.00 hodine a príchod do Banskej Bystrice bol približne o hodinu neskôr. Plánovaným cieľom bola Kráľova studňa vo Veľkej Fatra, ale samozrejme sme vedeli, že to tak nebude.

Sadáme na bicykle, nulujem tachometer a ideme na trasu. Opúšťame Banskú Bystricu a prichádzame do Jakuba, čo je mestská časť na sever od centra. Pokračujeme ďalej, až kým neprichádzame na odbočku do Harmanca za ďalšou mestskou častou Uľanka. Tam to začalo pomaličky stúpať. Tachometer ukazuje dvanásť kilometrov. Dávame si oddych a zároveň vysvetľujeme kolegovi, že kúpať sa v tejto vode nesmie. Pokračujeme ďalej v ceste, kde nasleduje Dolný Harmanec a Horný Harmanec. Pomaličky prechádzame do hornatejšieho územia Harmaneckej doliny v zomknutí Veľkej Fatry. Za Horným Harmancom vybočujeme z hlavnej cesty č. 14 na upravenú cestu smer Kráľová studňa popri potoku Harmanec.

Cesta začína stúpať čoraz viac. Prostredie je priam ideálne pre letnú turistiku, vďaka neustálemu tieňu v Harmaneckej doline. Po 19 kilometroch nastáva 12 % stúpanie, ktoré bolo aj výstrahou označené pre automobily, smerujúce k horskému hotelu. Stúpanie trvalo približne 800 metrov, a potom nasledovala zaslúžená rovinka. Samozrejme, netrvala dlho a opäť stúpanie Zalámanou dolinou, ktoré bolo prijateľnejšie. Po 22 kilometroch sa cesta prudko zatočila doprava na chrbát medzi Zalámanou a Túfnou dolinou a začalo opäť poriadne stúpanie. Však pocit, že ideme po asfaltovej ceste, bol na nezaplatenie. Asi po jednom kilometri sme prešli na štrkovú cestu. Stúpanie sa nemenilo. Po 29 km bol už horský hotel Kráľova studňa na dohľad.

Sme na mieste a 31 kilometrov je za nami, no nohy vládzu, tak pokračujeme ďalej. Na Krížnu to bolo "len" 2,5 kilometra. Väčšinu cesty sme tlačili a trvalo nám to 50 minút. Následne doplníme zásoby a ideme ďalej smer Majerová skala cez Líšku. Pokračujeme po modrej turistickej značke, ale terén je náročný a na turistickú trasu bicykle nesmú. Modrý chodník sa po dvoch kilometroch skrížil s cestou, ktorú zjavne využívajú lesohospodári pre ťažbu dreva. No predtým ma kolegovia začali karhať za výber trasy.

Pokračujeme cestou dole a nakoniec po 4 štyroch kilometroch klesania vychádzame na asfaltovú cestu - hlavný ťah č. 59 (E77 /Budapešť - Krakov/) na Donovaly asi 1,5 km nad Starými Horami. Príchod do Starých Hôr bol sprevádzaný dobrými haluškami. Halušky sme dojedli, preto môžeme ísť smer Banská Bystrica. Cestu dole kopcom sme si užívali asi desať kilometrov. Následne sme prišli do Jakuba a do Banskej Bystrice, kde sa naše cesty rozišli a mňa čakalo ešte záverečných 24 kilometrov do Zvolena.

Zaujímavosti po trase

Banská Bystrica-Medený hámor
Kostiviarska - parčík a pamätník Ľuda Ondrejova
Jakub - kostol svätého Jakuba
Dolný Harmanec - vodný žľab Rakytovo
Horný Harmanec - Dektrétova jaskyňa (verejnosti voľne prístupná)
Čremošniansky (Veľký) tunel - najdlhší železničný tunel v SR
Zalámaná dolina - starý kamenný most
Kráľova studňa - symbolický cintorín obetí horských nešťastí Veľkej Fatry
Kráľova studňa - prameň riečky Bystrica
Lanová dráha Turecká - Líška (Krížna)