Cyklotúra Bodrog - k sútoku Latorice a Ondavy

Stalo sa to cez obedňajšiu prestávku, keď som sa dal do reči so svojim turistickým parťákom. Vraj by to chcelo pozrieť nejaké cyklotrasy, ale nech to nie je nič náročné, lebo je ešte "rozbitý" zo včerajšej posilňovne. Tak sme otvorili online mapu a začali posúvať prstom po displeji. Volovské vrchy nie, Slovenský kras nie, Slanské sú samý kopec, tak poďme niekam na rovinu.

1 deň
jar – 29.04.2013
Zemplín: Východoslovenská (Potiská) nížina - Východoslovenská rovina
Slovenské Nové Mesto (vlak, bus) - Somotor (vlak, bus) - Svätá Mária (bus), trekingový alebo horský bicykel
» mapa momentálne nie je v ponuke
Doplňujúce súbory
GPX súbor: bodrog.gpx

Svätá Mária – "prameň" Bodrogu (sútok Latorice a Ondavy) – Bodrocký les – hrádza Latorice – Boľ – Zatín – Svinice – Hrušov – Svätá Mária (trasa na mape)

Vyrážame na juhovýchod

V práci padla, doma narýchlo zbalím vodu, svetlo a presúvam sa cez ulicu k Martinovi, kde čaká s bicyklom naloženým na streche. Prihodíme ten môj a hltáme kilometre na ceste do obce s nezvyčajným menom - Svätá Mária. Povinné koliesko po dedine pri hľadaní vhodného parkoviska a po chvíli konečne sedíme na bicykloch a rekreačným tempom kľučkujeme ulicou. Panský dom s umelecky ladenou fasádou aj kaplnku na konci miestnej časti Pavlovo dnes vynechávame, Martin má v pláne prejsť tunajšiu cyklotrasu. Našiel ju v mape, no po značení niet ani chýru a ani slychu. Neprekáža, držíme sa bočnej uličky a okolo ranča s veľavýznamnou tabuľou zákazu vstupu mierime k staručkému židovskému cintorínu. Je potešujúce, že má svojho gazdu, ktorý ho občas pokosí.

Na hrádzi

Konečne sme pri vode. Teda na hrádzi, lebo Bodrog sa drží v bežnom koryte a odtiaľto ho ani nie je vidieť. Prvý pohľad na vodu sa nám naskytne pri prečerpávacej stanici, kde zdolávame za asistencie poriečneho rampu a máme cestu voľnú. Koruna hrádze má zmiešaný povrch tráva/hlina/jemný štrk a pneumatikám sa to páči. Netrvá preto dlho a odbočujeme do vnútrozemia, krajiny komárov, vlhkého puchu a nezvyčajných zvukov lesa. Čistá Amazonka. Blatistá cestička sa končí a navigácia ukazuje vľavo. Pokus o prekonanie lepivých nánosov v sedle bicykla je neúspešný, a tak kúsok musíme pešo. Za doprovodu bzučiacej masy prichádzame k brehu s nultým kilometrovníkom. Dokázali sme to, stojíme na sútoku Ondavy a Latorice, kde vzniká rieka Bodrog, rieka bez prameňa. Martin na mňa znova vyťahuje mapu s vyznačenou cyklotrasou. Farebné čiary vedú z oboch strán Bodrogu k vode. S prižmúrenými očami by som džungľový prístup ešte prežil, ale ak plánovači plánovali nejaký most, tak asi čakajú na eurofondy.

Vychádzame znova na hrádzu a po zdolaní hlavného bodu dnešného programu nás čaká len rovinaté hltanie kilometrov v príjemnom prostredí. Míňame odbočku na Rad, dedinu doslova natlačenú medzi mŕtve ramená. Po pravej strane máme vlhké lúky, naľavo sporadické jazierka plné života. Slnko pomaly klesá pod olovené mraky a vo vode sa zrkadlia ďaleké vrcholky maďarských kopcov nad Sátoraljaújhely (Nové Mesto pod Šiatrom). Pokoj pri vode rušia len klepotavé zobáky bocianov. A najmä čiernych. Po chvíli sledujeme pre zmenu kŕdeľ labutí. Pri Zatínskom luhu si dávame pauzu pri staručkom prícestnom kríži. Študujem mapu, kam asi mohla cesta kedysi ísť. Múdry z toho nie som, takže pokračujeme ešte chvíľu po hrádzi k ďalšej prečerpávačke. No tu nás nečaká rampa, ale rovno zamknutá brána aj s oplotením... Správca je práve na obchôdzke (alebo sa len doma nudí?), a tak nás vytrháva z neistoty, keď nám ukazuje asi metrový kus bez pletiva na bočnej strane. Asi sa zotmelo, keď sme dieru nezbadali. Prenášame bicykle po svahu a po pohľade na hodinky naozaj volíme ústup do základného tábora. Príjemnou asfaltkou sa presúvame do obce Boľ. Na počudovanie stretávame skupinky domácich na podvečernej prechádzke, či cyklovýlete. Na komáre a podobnú háveď sú buď zvyknutí, alebo majú osvedčené odpudzovače. Nám pomáha iba udržiavanie konštantnej rýchlosti.

Návrat cez dediny

V Boli prudko odbočíme a smerujeme v ústrety zapadajúcemu Oskarovi. Koncertné orgie snáď milióna žiab je počuť aj cez hukot terénnych pneumatík. Cesta sa vinie cez močariská a jediným spestrením jej monotónnosti je deduško na staručkej Jawe. Svetluška nad jeho predným blatníkom mi pripomenie, že sa zotmelo a je najvyšší čas sa nejako zreflexniť. Zapínam čínsky LED zázrak a trstinové palice ožívajú žmurkajúcimi očkami. Ešte dobre, že tu nežijú medvede.

V Zatíne si miestna mlaď vyárendovala schody pred samoobsluhou a nejakí dvaja prišelci sú spestrením pri konzumácii jablčného dezertného. Na konci dediny si fotím malú prícestnú kaplnku, mimoriadne netradične umiestnenú v strede mosta ponad mŕtve rameno Tice. Do Sviníc je to len na pár zakrútení pedálmi. Dedinka nás víta, na pomery južného pohraničia, veľkým množstvom prícestných krížov.

V Hrušove potme registrujem len kostol a značku prednosti v jazde, pretože sa pripájame na hlavnú cestu, po ktorej je to k zaparkovanému autu iba otázka minút. Rýchle nalodenie, telefonát domov a iba ukrajujeme motorové kilometre za sprchou a teplou večerou.