Čo prišlo, ako to prišlo a kedy to prišlo

Internetový nákup u čínskych obchodníkov má svoje čaro. Najprv treba zaliezť za monitor, preskúmať konkurenčné ponuky (lebo unterwassermanov je všade dostatok, zvlášť ak máte viac ako miliardu krajanov), zaplatiť vopred a potom približne o tri týždne čakať na tetu poštárku. Dodacia lehota sa v tomto prípade natiahla na takmer mesiac a podľa zvyku našej doručovateľky som sa pre zásielku musel vybrať so žltým lístkom na poštu, lebo manželka, s dvoma deťmi na materskej, nebola doma...

Pri okienku vymieňam žltý lístok za žltú bublinkovú obálku so svojim menom a zmesou čínskych znakov. Vzrušujúce unboxing video súčasťou recenzie nebude. Vnútri bol len igelitový sáčok so všetkým potrebným.

Menovite: cyklopočítač, kábel so základňou na jednom konci a snímačom na druhom konci, magnet, batéria, šesť sťahovacích pásiek a A5 papier s anglickým obrázkovým návodom na použitie. Ak by ste potrebovali 20-stranovú brožúrku s informáciami o tom, že zariadenie nemáte rozoberať ani ponárať do vody, následne ho nemáte sušiť v mikrovlnke a že obalový sáčok nie je detská hračka, máte smolu. Ale aby ste nepovedali, že ste neboli varovaní: neponárajte ho do vody, nesušte v mikrovlnke a obalový materiál nie je hračka a zlikvidujte ho v súlade s miestnymi environmentálnymi zákonmi.

Inštalácia

Montáž počítača sa riadi v modernom duchu, kedy nepotrebujete žiadne náradie. Asi preto, lebo správny cyklista nemá doma krížový skrutkovač. Montáž pomocou jednorazových fixačných pások má svoje úskalia a tento spôsob začali využívať aj renomovaní výrobcovia. Nie som jeho zástancom, no trend je jasný a cena bola v tomto prípade až na prvom mieste.

[ Tipy na túry a aktuality z hôr môžeš sledovať aj na našom FacebookuInstagrame ]

Magnet treba umiestniť do kolesa, no jeho dosah je klasický = veľmi slabý. Do výpletu sa prichytáva pomocou skrutky (takže predsa treba použiť krížový skrutkovač) a má pomerne veľké rozmery. Snímač provizórne umiestňujem na pravú nohu vidlice a posúvaním oboch častí hľadám vhodné miesto, kde budú kamaráti. Podarilo sa, dostávam údaje, takže odliepam ochrannú fóliu z lepiacej podložky, umiestňujem snímač a natrvalo a doťahujem pásky. Rukou nemám potrebný ťah, kliešťami pre zmenu dvojicu tenučkých pások trhám. No čo už, pomáham si z domácich garážových zásob náhradnými, na ktoré aplikujem len miernu silu.

Umelecky omotávam káblik okolo vidlice, prepletám pomedzi bowdeny a prichádzam k rajdom. Montážna konzola neumožňuje uchytenie na predstavec a jej zaoblenie je vhodné skôr pre oversize 31,8 riadidlá. Samozrejme sa dá namontovať aj na klasické, tenšie. Pred nalepením držiaka je vhodné odskúšať si pozorovací uhol zo sedla, displej je najlepšie čitateľný pod miernym sklonom a nie priamo zhora. Hotovo, podarilo sa, komplet je osadený, ide sa na samotný počítač.

Funkcie

Vycvakávam počítač z držiaka a chystám sa ťukať do dvojice tlačidiel. Celému procesu predchádzala inštalácia pribalenej AG13 batérie, čo podľa konverzných tabuliek nie je nič iné, ako notoricky známy LR44 „gombíkový“ článok. Masívne skrutkovacie dvierka a maličká batéria doslova stratená vo veľkom slote opatrenom akousi redukciou naznačujú, že plastový obal počítača je polotovarom, ktorý je pripravený pre väčšie CR2032 batérie. Po prvom spustení sa celé nastavenie dá zhrnúť do dvoch krokov: obvod kolesa a aktuálny čas. Jedným tlačidlom sa mení hodnota, druhým sa posúva na ďalšie miesto displeja. Jednoduchšie sa to už nedá. V menu je ešte dostupná funkcia zmeny merania v kilometroch/míľach a nastavenie predchádzajúcej hodnoty celkovej vzdialenosti (vhodné po výmene batérie).

Veľa výrobcov svoje základné modely zbytočne ochudobňuje, do vrcholových tlačí ešte aj meranie pH pokožky. Tento „lacňák“ na webe často prezentuje aj to, čo nemá, no stále je toho dosť na uspokojenie väčšiny obsesívnych porúch, ktorými správny cyklista trpí.

Merané veličiny:

- aktuálna rýchlosť,
- celková vzdialenosť (od vloženia batérie),
- „denná“ vzdialenosť (od ručného vynulovania),
- maximálna rýchlosť,
- priemerná rýchlosť,
- celkový čas jazdy,
- hodinky.

Ako doplnkové vybavenie je možné uviesť funkciu scan (striedanie zobrazovania meraných hodnôt v niekoľkosekundovom intervale), freeze frame (“zamrznutie“ displeja, napr. po prejdení cieľovej čiary, pre neskoršie odčítanie hodnôt).

Používateľ bohužiaľ musí oželieť funkcie teplomera a upozornenia na údržbu (napr. mazanie alebo výmena reťaze). To všetko napriek uvedeniu na mnohých predajných stránkach. Náhľad na webovú stránku výrobcu prezradí, že funkcie, spolu s podsvieteným displejom, sú doménou až vyššieho modelu, za patrične vyššiu cenu (stále nepresahujúcu 5,- €).

Používanie a dojmy

V prvom rade treba povedať, že počítač je lacný a je to na ňom aj vidieť. No plastová konštrukcia je masívna, nikde nič nevŕzga, neodstáva a ani neodpadáva. Jednoducho bicyklová Dacia. Displej je klasické LCD, na ostrom slnku jednoznačne čitateľné, grafické orgie predstavuje len piktogram cyklistu, ktorému sa pri jazde točia kolesá. Údajom dominuje aktuálna rýchlosť, zvyšok sa uskromňuje na dolnej polovici displeja. Z hľadiska ergonómie zobrazeniu nie je čo vytýkať. Hodnoty sa prepínajú jedným z dvojice tlačidiel. Ich chod je mierne gumený, no v dnešnej dobe dotykového ovládania príjemne mechanický, s jasnou odozvou. Pri zapnutej funkcii SCAN je nutnosť nejakých zásahov prakticky nulová. Počítač má automatické zapnutie aj vypnutie, po ktorom na displeji zobrazuje hodinky. Výdrž batérie je dostatočná, absencia podsvietenia robí svoje. Prístroj ale na vybitie článku neupozorňuje a jednoducho zhasne, takže pre naháňačov ročných kilometrov je vhodné mať prehľad, alebo preventívne, v niekoľkomesačných intervaloch, batériu meniť (0,10 € za kus hádam nikoho nezruinuje).

Výborným bonusom je možnosť nastavenia obvodu kolesa bez nutnosti vyberania batérie (a vynulovania údajov). Toto využijú najmä častí prezúvači plášťov alebo tí, čo jazdia dve sady kolies.

K výdrži môžem dodať len toľko, že zariadenie zvláda presuny diaľničnou rýchlosťou (s bicyklom na streche auta), jazdenie slovenskými cestami aj necestami (nielen na streche auta) a aj pravidelné postávanie na daždi. Vrchné sklíčko nemá logo OrangutanGlass, takže neodporúčam skladovať v brašničke s náradím ani rozbíjať ním orechy. Prachofóbom s leštenkami oznamujem, že čierna farba priťahuje špinu a z drsného povrchu a spojov sa nedá blato dokonale odstraňovať.

Malým negatívom sú nepresné hodinky, za mesiac si nadbehnú približne päť minút. Ale kto sa nimi riadi, nikdy nemešká.

Až má niekto záujem o doplnkové záťažové testy zariadenia, poprosím o uhradenie sumy cca 2,50 € za jeden test a lehotu približne štyri týždne. Ponúkané testovacie scenáre sú: vyhodenie z balkóna na 7. poschodí s dopadom na trávnik, vyhodenie z okna na 1. až 8. poschodí s dopadom na asfalt, vyhodenie z okna idúceho automobilu (simulácia straty zariadenia) pri rýchlosti 10 - 130 km/h, otrasové skúšky zariadenia (odporúčaná trasa Obišovce - Ruské Pekľany), ponorenie do kvapaliny na zákazníkom zvolený čas (príplatok za nahradenie vody olejom, vodkou alebo kojeneckou vodou), prejdenie počítača autom (simulácia hnusnej náhody po strate zariadenia, keď za vami ide auto a zariadenie pád na zem prežije). Iné po vzájomnej dohode...

Záver

Sunding SD-548B predstavuje absolútne cenové dno aktuálnej ponuky cyklopočítačov (ak má niekto odkaz na lacnejšie zariadenie, sem s ním). Dostupnosť v slovenských obchodoch je predpokladám nulová (nerátam kšeftárov z inzertných a zľavových portálov, ktorí si od nezorientovaných neváhajú vypýtať 15,- € za kus + poštovné). Po stránke dizajnovej sú možné isté výhrady, po stránke základnej funkcionality však ponúka všetko, čo nenáročný používateľ môže očakávať. Priznávam, neriešim otázku extrémnej životnosti, objednal som do zásoby ešte jeden kus a pri strate, krádeži pred obchodom alebo inej technickej poruche jednoducho nacvaknem druhý a jazdím ďalej. Ako sympatická technická hračka na detský bicykel taktiež neexistuje nič vhodnejšie.