Prejdi na obsah

Hiking.sk Zavrieť

Prihlás sa do svojho konta
alebo sa zaregistruj

Cyklotúra Nové Zámky – Komárno popri Nitre a Váhu

Cyklotúra ako stvorená pre milovníkov prírody, predovšetkým vtáctva a lužných lesov. Prakticky skoro po rovnakej trase (okrem Listového jazera) by sa dala absolvovať aj na člne a ani by nebolo treba veľa prenášať.

Vzdialenosť
100 km
Prevýšenie
+14 m stúpanie, -14 m klesanie
Náročnosť
mierna, 2. stupeň z 5-dielnej Hiking stupnice
Čas
1 deň
Obdobie
jar – 2014
Pohoria
Podunajsko: Podunajská nížina (Podunajská rovina)
Trasa
  • Štart: mapa
  • Koniec: mapa
  • Najvyšší bod: 121 m n. m.
  • Najnižší bod: 107 m n. m.
Doprava
Nové Zámky (vlak, bus)
Komárno (vlak, bus)
horský alebo trekový bicykel
SHOCart mapy
» mapa momentálne nie je v ponuke
» mapa momentálne nie je v ponuke

Do Komoče popri Novej Nitre

Začínam v Nových Zámkoch pri Zúgovských kaskádach v severnej časti mesta, kde začína mestská cyklotrasa po hrádzi Nitry do Berku (lesopark Berek na juhu mesta). Je tu náučný panel o rastlinstve a živočíšstve Ponitria, stôl a lavičky, pevný gril, ak by ste chceli piknikovať a grilovať. Nechýba vyhliadka na kaskády, kde sa spája staré a nové koryto rieky Nitra (každá priteká zvlášť, ale odteká len jedna Nitra - cez mesto tečie v zregulovanom koryte a za mestom sa znova oddeľujú). Kaskády vyzerajú vždy dobre, ale za vysokého vodného stavu sú naozaj úchvatné – malá Niagara....

Najprv idem okolo chatovej osady a od letného kúpaliska napravo. Naľavo je rieka, potom okolo rybníkov a cez park, prejdeme cez sídlisko a okolo ďalšej záhradkárskej osady prichádzam k mostu cez Nitru pri Berku (druhá tabuľa cyklochodníka), kde prechádzam na ľavú stranu rieky. Len tak pre zaujímavosť, je to zatiaľ v poradí piaty most cez Nitru (dva cestné, jeden železničný a dva pre peších a cyklistov). Cez mesto je cyklotrasa pomerne frekventovaná (skoro ako dunajská hrádza v Petržalke) s pevným upraveným povrchom a brehy rieky sú samý rybár.

V lesoparku Berek je záhradná reštaurácia, kde sa možno občerstviť a aj nový náučný chodník s tromi okruhmi. Nie sú dlhé, všetko sa dá absolvovať za polhodinu peši, kde na paneloch nájdete informácie o rastlinstve a živočíšstve, ktoré môžeme stretnúť. Je tu aj niekoľko mohutných niekoľkostoročných chránených dubov. Cez Berek prechádzam po jeho okraji popri rieke k ďalšiemu cestnému mostu, pod ktorým sú menšie vodné kaskády. Tu končí pevný povrch, ďalej pokračujem po hrádzi "novej" Nitry (kúsok pred mostom sa odpája staré koryto rieky, do ktorého je voda privádzaná podzemne popod hrádzu) k jej sútoku s Váhom pri Komoči. Tento úsek je nespevnený a niekedy býva zarastený burinou. Do Komoče je možná alternatíva po štátnej ceste č. 563.

Popri Váhu do Komárna s odbočkou k Listovému jazeru

Prechádzam stále po hrádzi (ale po vážskej) okolo Komoče po cestu do Kolárova. Kto by chcel, cca 2 - 3 km na druhej strane Váhu na jednom ramene je lodný vodný mlyn s pekne upraveným areálom okolo a krytým dreveným mostom a pár sto metrov od neho sú zvyšky tzv. Žabieho hradu (Békavár).

[ Tipy na túry a aktuality z hôr môžeš sledovať aj na našom FacebookuInstagrame ]

Pokračujem po ľavobrežnej hrádzi Váhu do Komárna. Cestou niekoľkokrát odbočujem z hrádze k rieke a naspäť, pozrieť samotné brehy, lužné lesy a jazierka (mŕtve ramená pri rieke). Inak, popod hrádzu ide oficiálna značená cyklotrasa Komárno – Kolárovo. Jednu odbočku robím z hrádze aj smerom od rieky, kde podľa mapy má byť rezervácia Listové jazero. Je to mŕtve rameno značne zarastené trstinou s bohatou močiarnou faunou a flórou. Bohužiaľ vysychá, bývalo tu viac vody. Uvažuje sa o napojení na niektorý z odvodňovacích kanálov, ktorým by sa sem mala priviesť voda. V trstine som počul nejaký šuchot, tak som urobil trocha hluk, aby som videl, čo tam je a okolo mňa sa prehnalo stádo diviakov. Nebolo mi všetko jedno. Vodné vtáctvo ako volavky, kačice, potápky a podobne ani nerátam a neďaleko som zazrel dokonca párik orlov. Priamo k vodnej ploche sa nedá dostať, na trstinou nezarastenej strane je plot. K jazierku som trafil pomerne ľahko, len tu končí cesta, tak pokračujem okolo vodnej plochy okrajom poľa, až kým nenatrafím na ďalšiu cestu a vyberiem sa smerom k Váhu. Prechádzam cez Zlatú Osadu (dva obývané domy), jedna z množstva samôt v kraji, ale táto má aj názov.

Naspäť popri Starej Nitre a po trase NCH Zátony

Okolo Kavy a Lándoru prichádzam do Komárna. Pri Lándore sa vlieva do Váhu Stará Nitra a pri sútoku je rezervácia Apálsky ostrov (ostrov Apáli) s lužným lesom. V Komárne sa otáčam a trocha si zachádzam z hrádze do lesov na brehu Váhu a od Lándora pokračujem po pravobrežnej hrádzi Starej Nitry. Som očarený mokraďami medzi riekou a hrádzou, vyzerá to ako prales. Niektoré časti sú aj teraz zaplavené a to je uplynulá jar dosť suchá. Vidím labute na hniezdach, množstvo volaviek bielych aj popolavých a iného vodného vtáctva. Prechádzam okolo pamiatkovo chránenej prečerpávacej stanice. Až po Martovce je povrch hrádze pevný a ide sa po ňom dobre až na to, že miestami sú pieskom vysypané diery, a keď tam vletím, dostávam šmyk a skoro končím na zemi. Za Martovcami sa ide po hrádzi stále horšie, ale pod hrádzou je poľná cesta a po tej sa dá ísť dobre.

Pri Martovciach sa z ľavej strany do starej Nitry vlieva Žitava. Zaujímavé je, že na mape mal byť most v Martovciach prvý od Lándoru, ale je druhý (jeden most v mape nie je). Ku každému mostu si robím odbočku, niektoré sú veľmi malebné, predovšetkým tie, ktoré nie sú na hlavných cestách a viedli len k nejakým osadám. Jeden nemá zábradlie – asi skončilo v zbere. Na druhom sa prepadá mostovka, ďalší má pekné kovové zábradlie (zatiaľ). Navyše, riečne zákutia sú malebné, musím sem prísť, keď bude kvitnúť lekno.

Nakoniec prichádzam ku Komočskému mostu za Berkom a rovnakou trasou, ako som na začiatku prišiel, sa po cyklotrase vraciam cez mesto. Nejdem až k Zúgovu (kaskády), ale na poslednom moste pred ním prechádzam cez rieku a pokračujem pár sto metrov po ceste na Dvory nad Žitavou. Pri areáli družstva z cesty odbočujem a popri družstve pokračujem po poľnej ceste s kvalitným asfaltovým povrchom po trase NCH Zátony (nie je značený, sú tu len tri informačné tabule).

Kto chce, môže odbočiť k ďalšiemu polorozpadnutému mostu, ktorý ide odnikiaľ nikam – treba odbočiť po prvej poľnej ceste naľavo okolo úľov k rozpadajúcemu sa posedu a potom napravo okrajom poľa k rieke (tentokrát je to Chrenovka, aspoň myslím). Potom sa vrátite naspäť a pokračujete asfaltovou poľnou cestou, ktorá ide do Bánova a je po nej vedený spomínaný náučný chodník. Prvá tabuľa informuje o periodických poľných mokradiach (keď je mokrá jar, tak tu býva množstvo rôzneho vodného vtáctva), druhá o bánovskom háji (jeden z posledných zvyškov lesa v poľnohospodárskej krajine) a tretia je pred zúgovskými kaskádami a informuje o lužných lesoch. Pri druhej a tretej sú drevené lavičky a prístrešky. Cestou prechádzam okolo aj cez NPR Chrenovka, čo je jeden z posledných nezregulovaných, meandrujúcich tokov v oblasti. Za Bánovským hájom prídem k mostu cez Nitru (nové koryto, staré riečište ide okrajom Bánova), kúsok pred mostom je odbočka k štrkovisku, kde dá v lete kúpať.

Za mostom sú dve možnosti:
1. Pokračovať po ceste k miestu, kde prechádza ponad staré koryto rieky a tu hneď za mostom cez staré koryto odbočiť či už okrajom lesa, alebo po ceste cez pole smerom na Nové Zámky (opačný smer, ako ide asfaltová cesta).

2. Alebo vracať sa priamo po pravobrežnej hrádzi novej Nitry.

Oba varianty sa po čase aj tak spoja a ďalej sa pokračuje po hrádzi Nitry. Povrch je miestami štrkový a miestami zarastený. Kto si chce jazdu uľahčiť, môže ísť popod hrádzu okrajom poľa, kde sú vyjazdené koľaje. Opäť sa dá z hrádze odbočiť priamo k rieke lesnými cestami, ale vždy sa treba vrátiť na hrádzu, lebo na brehu rieky zvyčajne končia. Pri rieke Nitra žijú bobry, miestami sa dajú nájsť nimi „spílené“ stromy. Stretol som tiež líšku či srny. Nakoniec prichádzam na miesto, odkiaľ som vyštartoval – kaskády Zúgov.

Záver

Ak sa vyberiete na opísanú trasu, pôjdete okolo dvadsiatky mostov a cez tri až štyri prejdete. Absolvujete dva náučné chodníky (Zátony a Berek), dve cyklotrasy (Novozámocká a Kolárovo – Komárno). Trasa až na Novozámockú cyklotrasu je málo frekventovaná, rovnako ako úsek priamo pri Komárne, ten s množstvom krásnych prírodných zákutí a lužných lesov. Trasa je vhodná pre horské a trekové bicykle, na cestnom by sa niektoré dlhé úseky po hrádzi a po poľných cestách asi museli tlačiť.

Fotogaléria k článku

Najnovšie