MTB Sedlo Javorina a vrch Polom z Martina

Pekné počasie počas pracovného týždňa motivovalo aj cez víkend niekam vybehnúť, ale s blížiacim sa víkendom sa zhoršovala predpoveď. Dlhšie som premýšľal, že by bolo fajn ísť znovu pozrieť vrch Polom, k pamätníku 1. Československého armádneho zboru. Sobotné ráno začalo slnečne, počasie spolupracovalo, takže plán na sobotu má zelenú. Idem na Polom, čo je len kúsok od sedla Javorina na okraji hrebeňa Lúčanskej časti Malej Fatry.

1 deň
jar – 24.05.2014
Malá Fatra - časť Lúčanská Fatra (Martinské hole)
Dzuranovský prameň pod Rázsošnou
Martin / Vrútky (vlak, bus)
horský bicykel
» č.1085 Malá Fatra (1:50.000)

Martin, ATC Turiec (Kolónia Hviezda) – sedlo Šaračníky – sedlo Javorina – Polom, pamätník 1. Československého armádneho zboru – sedlo Javorina – Martin, ATC Turiec

Hlava sa od rána pohráva s myšlienkou, že ak vydrží počasie, skúsim tento deň predĺžiť trasu aj výjazdom na chatu na Martinských holiach. To ale ukáže počasie a unavené nohy, keďže celý týždeň som po práci chodil z Podstrání k delu alebo ku chatám na "Martinky". Krásne slnečné počasie sobotného rána nedá dlho premýšľať a vyrážam. Začína prvá časť dnešného plánu, smer Polom.

Trasa začína v Martine, časť Kolónia Hviezda, pri konečnej zastávke autobusu MHD, alebo podľa turistickej mapy v mieste označenom ako ATC Turiec. Je značená zelenou cykloznačkou, čo trochu uľahčuje orientáciu, aj keď miestami treba značku tiež hľadať. Hlavne ale na rázcestiach lesných ciest padne cykloznačka vhod. Začiatok trasy je vedený pomedzi rodinné domy, asfaltovou cestou, ktorá však po pár minútach vchádza do lesa a krátko na to sa mení na príjemnú lesnú cestu. Na úvod ma víta krásna lúčka, ktorú musím asi vždy, keď tadiaľto idem, odfotiť. Aby trasa nebola jednoduchá, tak po pár minútach prichádzam na prvé rázcestie. Tak ako aj všetky ďalšie, ktoré dnes prídu, majú správny smer odbočiť vpravo. Cesta pokračuje miernejším stúpaním ihličnatým lesom a veľmi pekne upravenou lesnou cestou. Je to až nezvyklé, aká je rovná a bez skál a dier po vode. Cestou míňam jeden z prvých výhľadov na Turiec, tých je hlavne v spodnej časti zvážnice menej.

Po čase prichádzam k ďalšiemu rázcestiu, tento raz so závorou. Tu luxusná lesná komunikácia zvádza pokračovať rovno, cestou, kde je aj závora. Správne ale treba odbočiť ako dnes vždy, vpravo. Cesta je síce viac rozbitá od vody po búrkach, topení snehu alebo ťažbe dreva, ale ide príjemne popod stromami, čo v dnešný horúci a slnečný deň padne vhod. V jednej zo zákrut je štandardne vyliaty potok, pretekajúci cestou na pár miestach a prijemne pri prejazde cez vodu osvieži. Po pravej strane sa občas objavuje priesek a je vidieť Lipovec, Turčianske Kľačany a stavbu diaľnice D1 cez Turčiansku kotlinu.

Keď míňam posledné rázcestie počas stúpania, ktoré je skôr na trávnatej lúke (zase odbočujem vpravo), začína les mierne ustupovať a výhľadov pribúdať. V diaľke je síce možné vidieť vrch Polom, aj keď je tam veľa stromov, ale nie je to až tak zreteľné. Tu začne cesta krátko klesať do lesa a vždy po troche dažďa je v mieste, kde končí klesanie, veľa blata a vody. Po suchom týždni ale teraz nájdem dobre prejazdnú trasu celkom ľahko. Prichádzam na prvé rázcestie na hrebeni, Šaračníky. Je to rázcestie, kadiaľ vedie aj červená turistická trasa smerom na Minčol zo Strečna. No ja pokračujem vpravo, cestou strmo dolu do sedla Javorina. Posledný úsek nad sedlom je značne strmý, ale terén je v poriadku, tak sa to dalo zísť dolu aj v sedle bicykla.

V sedle Javorina pri altánku je nejako veľa ľudí, tak pokračujem bez zdržania rovno na Polom k pamätníku. Záver je stará asfaltová cesta, ktorá ide zo žilinskej strany od Višňového a končí priamo pri pamätníku. Nečakane som sám, tak si dávam trochu relax a robím vrcholové fotky aj fotky okolia. Po krátkom čase prídu chalani na bicykloch. Keď sme sa trochu rozprávali, tak som sa dozvedel, že je dnes akcia “pedálovník”, čo vysvetľovalo väčší počet ľudí v sedle Javorina. Keďže mám stále v hlave plán na ďalší výjazd na Martinské hole, tak sa dlho nezdržiavam a rovnakou cestou, ako som išiel hore, sa vraciam dolu, k ATC Turiec, v martinskej mestskej časti Kolónia Hviezda.

Počasie stále nasvedčovalo tomu, že slnko ešte vydrží, tak sa snažím zrýchlene presunúť z Vrútok k delu. Idem zvážnicou, ktorá odbočuje z asfaltky cez Jedľoviny. Dúfam, že sa bude dať zrealizovať aj túto časť plánu. Nad delom (alebo pri výstupe z konečnej MHD na Stráňach - Martinčania lokalitu poznajú ako "hodinovka"), začína čoraz viac hrmieť a všetko sa zaťahuje, takže zamýšľanú časť plánu nakoniec ruším a v slabom mrholení absolvujem len zjazd a návrat do Martina.

Zhrnutie

Cesta z Martina na vrch Polom nie je extra časovo náročná, ide o miernejšie stúpanie. Za 1,5 hodiny čistého času jazdy som vyšiel z Martina ku pamätníku, takže sa dá zvládnuť aj ako poobedná cyklotúra alebo poldenná akcia na vyplnenie voľného času.