Prvý pohľad

Na obálke je pohľad na Bratislavský hrad od mosta Lafranconi s kúskom Dunajskej cyklocesty a chrbátami niekoľkých cyklistov. Publikácia je brožovaná s mäkkou väzbou, formátu 113 x 200 mm a má 160 strán. Na zadnej strane obálky je niekoľko základných informácii o obsahu. Chýba mi PVC prebal a hlavne samostatná mapa trás. Škoda, človek so sebou obyčajne neberie na túru celú knihu. Mapa by stačila. Z obsahu knihy sa dozvedám, že ma čaká 25 trás. Pod obsahom je maličká prehľadová mapka s vyznačením náročnosti. Nasadzujem okuliare, ale nepomáha. Chcelo by to možno samostatnú stranu na prehľad. Dozvedel som sa však, že v publikácii nájdem trasy od najľahšej až po náročnú.

Úvod

Daniel Kollár píše v úvode, že bolo ozaj ťažké vybrať 25 okruhov v okolí Bratislavy. Prvých 11 trás nás zavedie do Bratislavského lesoparku, teda hlavne do Malých Karpát. Pozrieme sa aj k susedom do Maďarska a Rakúska. Prebicyklujeme okolo rieky Dunaj a Morava. Pohraničiu a riekam sa venuje zvyšných 14 trás. Nový sprievodca z dielne Dajama si dal za cieľ zmapovať bezprostredné okolie Bratislavy z hľadiska cyklistických výletov, ktoré možno absolvovať vo forme okruhov.

Trasy

Keď som si pozrel obsah knihy, bolo mi jasné, že sa v nej nenachádza trasa, ktorú by som neprešiel. Výber je naozaj dobrý. Pre začínajúceho cyklonadšenca priam výborný. Možno by som zmenil iba výber poradia. Od najľahších až po najťažšie, teda po trasy s najväčším prevýšením. Jednotlivé trasy sú popísané zhodnou metodikou. V úvode je popísaný niekoľkými vetami ideový cieľ výletu.

Na ľavej strane je vždy celostránková fotografia týkajúca sa popisovanej trasy. Výber úvodných fotografií je v niektorých prípadoch ozaj výborný, no nájdu sa aj nič nehovoriace fotografie nevystihujúce ideu trasy. Nasleduje podrobný popis trasy, rozdelený do viacerých sekcii. V prvej sekcii sa autor zameriava na podrobnejší popis cieľa výletu.

[ Tipy na túry a aktuality z hôr môžeš sledovať aj na našom FacebookuInstagrame ]

V druhej sekcii popisuje náročnosť, dostupnosť, povrch, bezpečnosť a druh bicyklov, ktorými sa výlet dá absolvovať. V sekcii mi chýba možnosť parkovania, respektíve dopravná dostupnosť (vlak, MHD...) Mimochodom, viete o tom, že v Bratislave si môžete do autobusu či električky vziať so sebou aj bicykel?

Tretia sekcia sa venuje podrobnému popisu trasy. Popisy sú naozaj podrobné a na dobrej úrovni, s množstvom zaujímavostí o trase. Trochu mi tam snáď chýba upozornenie na gastronomicko-občerstvovacie zariadenia. Predpokladám však, že to je pre to, aby sa nerobila zbytočná bezplatná reklama.

Štvrtá sekcia je vždy prehľadná tabuľka pod článkom, kde autor štatisticky zhodnocuje výlet. Kilometráž, celkové stúpanie a náročnosť. Nakoniec je odkaz na mapku trasy v elektronickej podobe. Nevyskúšal som všetky odkazy, ale tie, ktoré som preveril, spoľahlivo fungujú.

Piatu sekciu vždy tvorí výrez mapy. Pozor, mierky sú rôzne, môže to na prvý pohľad zmiasť. Niekoľko mapiek je v mierke 1 : 50 000, ale väčšina v mierke 1 : 100 000, respektíve až 1 : 150 000.

Každá trasa je doplnená fotodokumentáciou s popisom. Minimálne jeden obrázok má podrobný popis miesta, ku ktorému sa viaže. Obyčajne je to jeden z ideových cieľov výletu.

Nebudem sa zaoberať popisom jednotlivých trás. To nechám na každého, kto si knižku zakúpi. Vo všeobecnosti sú trasy naozaj dobre popísané, vidno, že autor si dal záležať. Inšpiráciou mu evidentne boli aj popisy na cyklistickej sekcii Hikingu. Samozrejme, že pripomienky k trasovaniu by boli, ale koľko hláv, toľko názorov. Možno k samotným trasám len jedna kritická poznámka. Našiel som niekoľko duplicít v trasovaní. Samozrejme je zložité robiť okružné trasy na relatívne malom priestore tak, aby sme sa duplicitám vyhli.

Praktické informácie

Praktické informácie, tvoriace záver publikácie, ma vyslovene sklamali. Sklamali ma v porovnaní s predchádzajúcim dielom Daniela Kollára. Úplne chýbajú služby pre cyklistov, tak ako ich popísal v publikácii „Najkrajšie cyklistické okruhy, juhozápad“. Použitá literatúra je síce rozsiahla, ale chýbajú internetové zdroje, ktoré boli neodškriepiteľne použité. Aspoň, že sa tam dostali „Všeobecne užitočné adresy pre cyklistov“, ktoré odkazujú na internetové stránky s cyklistickou tematikou.

Celkové zhodnotenie

Publikácia by určite nemala chýbať v knižnici žiadneho začínajúceho alebo občasného bratislavského cyklistu. Napriek mojim malým výhradám je to dielo, ktoré má svoju hodnotu a vidím posun vpred. Najväčšou výhradou je absencia globálnej mapy, ktorá by sa iste uplatnila vo vrecku dresu na túre, najmä v Malých Karpatoch, kde je orientácia niekedy zložitejšia.

Priatelia, neváhajte publikáciu použiť ako darček každému, kto má cyklistické chúťky.