Výber

V prvej fáze výberu som pozeral po rovnakom ako som mal, teda Treku Fuel Ex. Sedel mi celkom dobre a okrem hnusných bŕzd (Avid Juicy), ktoré som mal ako prvú položku na zozname výmen pre túto sezónu, som s ním bol spokojný. Odradila ma však pomerne vysoká cena aktuálnych modelov. Ako som zistil obiehaním zopár cykloobchodov v Bratislave, aj ostatné značky boli na tom plus-mínus rovnako.

ftakopysk mi poradil pozrieť sa aj na Canyon. Zistil som, že ceny majú celkom prijateľné, a tak som potom ešte nejaký čas riešil dilemu, či si vybrať Spectral alebo Nerve. Veľké oči a predsezónne odhodlanie vábili na Spectral, no chladná hlava s prihliadnutím na terény, čo jazdím, nie čo by som jazdiť chcel, zavelila na druhú možnosť. Podľa výrobcu má byť Nerve všestranný horský bike vhodný aj na šliapanie, aj jazdenie trailov. Bikeparky neobľubujem a na trailoch (zatiaľ) neskáčem, takže nejaké väčšie zdvihy, či robustnejšie komponenty nepotrebujem. Sympatickejšia mi bola aj trošku nižšia hmotnosť modelu Nerve.

Značka a model boli vybrané, ostávala voľba výbavy. Ďalší znalci mi v nižšej cenovej kategórii odporúčali pruženie od Rock Shox pre lepšiu životnosť a menšiu citlivosť na správny servis, ako majú lacnejšie modely od Foxu. Výber najnižšej výbavy spečatilo, že moja veľkosť bola skladom a navyše v 10-percentnej akcii.

Objednávka a doručenie

Malý háčik nastáva v prípade Canyonu v tom, že obchádza klasické distribučné cesty a bicykle predáva iba priamo, formou zásielkového predaja cez internet. Majú síce pomerne rozsiahly webový nástroj na určenie správnej veľkosti rámu, no červík pochybností o tom, či bike sadne, zostane až do prvej jazdy.

[ Tipy na túry a aktuality z hôr môžeš sledovať aj na našom FacebookuInstagrame ]

Háčik číslo dva je, že platíte vopred, a tak trochu dumáte nad tým, či posielanie značného obnosu peňazí cez bankový príkaz do Nemecka je dobrý nápad. Dal som šancu detektívovi Googlovi a ten mi na slovenských cykloweboch nenašiel negatívne skúsenosti. Overil som kvalitu zákazníckej podpory, keďže som zopár vecí potreboval objasniť a obstála. Hoci na to nie som odkázaný, potešilo, že bola po česky.

Od úhrady po doručenie ubehlo spolu 11 dní, no 4 dni z toho pripadli na Veľkú noc, takže za normálnych okolností by bol čas kratší.

Montáž

Tretí háčik – ako už od začiatku asi tušíte – je v tom, že bicykel príde v rozloženom stave v plochom balení a každý, kto niekedy staval väčšie množstvo IKEA nábytku, si hneď bike predstaví rozložený do poslednej skrutky. Nočná mora sa našťastie nepotvrdila a montáž bola nakoniec pomerne jednoduchá, hoci montážny návod je odstrašujúco rozsiahly.

Postup v skratke

  1. Vybratie fixačných kusov kartónu,
  2. Vytiahnutie biku ako celku, pričom jednotlivé časti boli spojené pomocou pások so suchým zipsom,
  3. Oddelenie častí: rám s nasadeným zadným kolesom, predné koleso, rajdy a sedlovka so sedlom,
  4. Vloženie sedlovky do rámu,
  5. Namontovanie rajdov do predstavca a utiahnutie momentovým kľúčom,
  6. Vloženie osky do predného kolesa a jeho pripnutie do vidlice,
  7. Nahustenie odpruženej vidlice na správny tlak – transportuje sa s nulovým tlakom,
  8. Kontrola správneho tlaku v tlmiči,
  9. Montáž pedálov (nie sú súčasťou dodávky),
  10. Prispôsobenie sklonu sedla a rajdov.

Príslušenstvo

  • pumpička s manometrom na vidlicu a tlmič,
  • momentový kľúč so 4 imbusovými bitmi,
  • puzdro na základné servisné náradie,
  • montážna pasta na zvýšenie trenia,
  • sada odraziek (povinné z vyhlášky),
  • podrobný manuál vrátane montáže a údržby (slovenčina nechýba),
  • samostatný montážny návod (de, en, fr),
  • papiere ku komponentom.

Návod na montáž je veľmi podrobný s obrázkami, takže montáž zvládne každý aspoň trochu technicky zdatný jazdec. Oceňujem aj veľmi podrobný manuál a inštruktážne CD, vďaka čomu sa majiteľ bicykla naučí viac o údržbe a nie je nútený riešiť každú blbosť v servise. Servis môže byť ale jedným z problémov pri kúpe bicykla od Canyonu, alebo od iných značiek, ktoré predávajú bicykle cez internet, pretože niektoré servisy majú na tieto bicykle vyššie ceny za servisné úkony, prípadne ich ani nechcú servisovať.

Prvá jazda

Uplynulý víkend sa urobilo dokonalé jarné počasie. Teplúčko akurát, žiadne komáre či iné životstrpčujúce okolnosti. Les je ešte pekne presvetlený, k tomu svetlozelený podrast. Moje najobľúbenejšie ročné obdobie v Malých Karpatoch. Nedeľný výjazd bol preto povinnosť a nakoniec to dopadlo ako poriadny jarný budíček, spolu cez 1100 výškových metrov a vyše 70 kilometrov. Z hľadiska terénov bolo všetko – asfalt, lúka, les, trail, zvážnice, endurovitejší trail a najmä veľa hroznovky v početných bufetíkoch.

Veľkosť rámu som trafil, aj geometria vyzerá akurát a zdá sa, že ani s predstavcom nebude treba experimentovať. Posed je viac sedavý ako natiahnutý dopredu, čo mi vyhovuje. Po pár kilometroch bolo treba doladiť tlaky a rebound, lebo vidlica odskakovala a tlmič bol príliš tuhý. Oproti predošlému bicyklu to stále ale nie je taká pohodlná "žehlička", budem to ďalej postupne ladiť a uvidí sa. Terény Malých Karpát biku veľmi dobre sedeli, jedine Pajštúnsky trail bol na hranici jeho určenia a isto aj na hranici jazdca.

Väčšie kolesá (27,5") znamenajú, že mám o pár cm vyššiu svetlú výšku – možno je to placebo, no mám dojem, že cez náročnejší terén to hore ide lepšie a menej často som zavadil kľukou. Aj spodná hrana prevodníka je o kúsok vyššie, čomu pomáha o pár zubov menej na najväčšom z nich (40-30-22 vs 44-32-22). Väčšími kolesami mierne trpí výbušná akcelerácia, no to pokojne dávam na vrub mojej aktuálnej kondičke.

Po prvej jazde zatiaľ Nerve spĺňa očakávania o univerzálom určení.

Spolupracoval: ftakopysk