Pohľad na Hundsheimer Berg zo Spitzerbergu
Pohľad na Hundsheimer Berg zo Spitzerbergu Zatvoriť

Cyklotúra Okolím kraja Spitzerbergu

Pôjde o cyklotúru cez Niederösterreich a Burgenland, pre Bratislavu blízke časti Rakúska. Prevezieme sa krajom Moravského poľa. Symbolicky nakukneme do NP Donau-Auen (Dunajské luhy). Na druhom brehu Dunaja sa ponoríme do rímskej minulosti. Pohľad z vrcholu Spitzerbergu nám umožní pozorovanie čulého ruchu na miestnom aeroklubovom letisku. Na úbočí jedného z najjužnejších výbežkov Malých Karpát navštívime vinice. Návrat si spríjemníme posedením pred vinnými pivnicami.

1 deň
leto – 29.07.2016
Rakúsko: Kleinen Karpaten (Malé Karpaty) - Hainburger Berge/Hundsheim Berge – (Hainburgské vrchy/ Hundsheimské kopce), Malá dunajská nížina (Kleine Ungarische Tiefebene / Podunajská nížina), Viedenská kotlina (Wiener Becken) - Moravské pole (Marchfeld)
Devínska Nová Ves (vlak, bus, MHD), trekingový alebo horský bicykel
» č.1078 Malé Karpaty, Bratisla (1:50.000)

Bratislava, časť Devínska Nová Ves - Schlosshof - Niederweiden - Engerlhartstetten - Stopfenreuth - Au-Terrasse/Stopfenreuth - Bad-Deutsch-Altenburg - Petronell-Carnuntum - Airfield Spitzerberg - Spitzerberg - Kellergasse - Edelstat - Hundsheim - Bad-Deutsch-Altenbutg - Stopfenreuth - Engerlhartstetten - Schlosshof - Devínska Nová Ves

Moravské pole, Dunaj

Začíname od Cyklomosta slobody v Devínskej Novej Vsi. Spočiatku pôjdeme na druhú stranu Dunaja tak isto, ako keď sme sa boli pozrieť na Hainburg z kopca Braunsberg. Tentokrát vynechávame usadlosť Niederweiden a kanál riečky Russbach a ideme si obzrieť zámoček rovnakého mena Niederweiden. Barokový zámok nás prekvapil svojou šindľovou strechou a výzorom nedávnej renovácie. Ďalej pokračujeme rušnou cestou, aby sme sa čochvíľa pred obcou Engerlhartstetten pripojili na cyklochodník Carnuntum - Schloss Hof - Bratislava. Za dedinkou nasledujú úrodné polia Moravského poľa (Marchfeld) s kukuricou, repou, mrkvou, dyňami a pod. Nie nadarmo sa tunajšiemu kraju hovorí rakúska zeleninová záhrada.

Za obcou Stopfenreuth ideme nazrieť do NP Donau-Auen (Dunajské luhy). Pozorujeme ryby v ramenách Dunaja. Zastavujeme sa pri brehu Dunaja s vyhliadkovou terasou Au-Terrasse/Stopfenreuth. Prírodné pláže sú momentálne zatopené. Lokalita ako jediná na území Chránenej krajinnej oblasti Dunajské luhy ponúka kempovanie - stanovanie s legálnou možnosťou prenocovania (iba 2 noci za sebou) a kladenia ohňa. Je neskoré ráno, v stane sa prebúdzajú cyklisti. Ponechávame im súkromie a vraciame sa späť k hrádzi protizáplavového kanála. Cestným mostom ponad Dunaj sa dostávame na druhú stranu Dunaja. Fotíme si baziliku z 13. storočia v Bad-Deutsch-Altenburgu.

Smer Bad-Deutsch-Altenburg - Petronell-Carnuntum, dotyk Ríma

Po zjazde z mosta nasledujeme Römer Tour. Pokračujeme po cestnej komunikácii. Prepletajúc sa ulicami Bad-Deutsch-Altenburgu prechádzame okolo múzea Museum carnuntinum s expozíciami nálezov z rímskeho obdobia. Napokon sa úspešne dostávame cez mestečko na poľnú cestu, smerujúcu do obce Petronell-Carnuntum. Začína byť horúci letný deň, sľubujúci výnimočne bezbúrkové počasie. Opar neumožňuje ďaleké výhľady, ale napriek tomu je v diaľke badať silueta Spitzerbergu. Pôsobí ako malý brat vedľa rozložitého Hundsheimer Bergu. Rímske pozostatky nás priťahujú, a tak nám neprekáža, že sa nateraz nášmu cieľu vzďaľujeme. Opätovne sa prebojovávame cez obec a na jej konci pri hlavnej ceste nachádzame múzeum. Sme na mieste jedných z najväčších vykopávok z rímskej doby v strednej Európe. Vtedajšie mesto „Carnuntum“ malo asi 70 000 obyvateľov a bolo hlavným mestom Hornej Panónie. Na návštevu archeologického parku nemáme dostatok času. Ideme sa pozrieť aspoň na odkryté vykopávky termálnych kúpeľov - Palastruine. Spoza plota vidíme jednu z obnovených budov.

Vraciame sa späť na hlavnú cestu a o chvíľu sa predierame zarastenou cestičkou, dosahujeme jeden z cieľov. Stojíme pred areálom gladiátorskej školy, ktorý sa podarilo nájsť až v roku 2011. Porovnávame model budovy s odhalenými zvyškami. V poli je postavená replika cvičnej arény s drevenou tribúnou pre divákov. Ďalej sledujeme poľnú cestičku k hlavnej komunikácii č. 9. Obozretne prechádzame frekventovanú cestu, za ktorou je ešte železničné priecestie s rampou. Sme na poľnej ceste. Neďaleko v poli sa čnie veľká brána Heidentor (Pohanská brána) postavená pravdepodobne ako triumfálny víťazný oblúk cisára Konštantína II. v 50. rokoch 4. storočia. Ide o hádam najznámejšiu pamiatku z doby rímskeho osídlenia v Rakúsku. Zastavujeme, opäť tu máme na porovnanie model pôvodnej brány.

Letisko, vrchol Spitzerbergu

Pokračujeme smerom k obci Schaffelhof. Pred ňou meníme smer priamo oproti Hundsheimer Bergu. Cyklochodník vedie paralelne pod frekventovanou cestnou komunikáciou. Výhľadom dominuje spomínaný Hundsheimer Berg a odteraz sa zväčšujúci Spitzerberg. Trasa bola doposiaľ vcelku dobre značená, ale odbočku na Donauradweg - Neusiedler See, respektíve Radweg Hundsheimer Berge sme minuli. Pri návrate zisťujeme, že smerovník chýba. Stále sa pohybujeme poliami. Na oblohe pozorujeme vetrone z neďalekého aeroklubu Spitzerberg. Máme šťastie, vietor fúka správnym smerom, a tak začína “letecký deň“. Ale uvedomujeme si, že dobrý vietor na vzlet znamená pre nás počas návratu protivietor.

Nakoniec pri prvej možnosti odbočiť smerom k letisku meníme vytýčený smer a rozbitou poľnou cestou sa blížime k žltej riadiacej veži. Vidíme štartovať vetrone pomocou navijáku a aerovleku. Letisko pôsobí upraveným a vyťaženým dojmom. Je situované priamo pod Spitzerbergom. Na jeho vrchole je “veterný rukáv” - smerovník vetra. Srdiečko opäť poskočí a hľadáme cestu k pohľadu na letisko zhora. Prichádzame pod les. Čítame upozornenie o cyklocrosovej dráhe. Keďže sme v prírodnej rezervácií zosadáme z bicyklov, tlačíme ich. Vchádzame chodníčkom do hustého porastu. Stúpanie priamo proti vrstevniciam nám znepríjemňuje úzkosť a zarastenosť chodníka.

Dosahujeme vrcholovú pláň. Kopec má takmer podobný ráz ako okolité kopce - Devínska Kobyla, respektíve jej Sandberg, Braunsberg, Hundsheimer Berg. Severná strana je pokrytá listnatým lesom. Vrcholová a južná časť je lúčna so vzácnou teplomilnou flórou a faunou (najmä hmyz). Ideme na okraj pláne k ukazovateľu smeru vetra. Je poludnie, pauzu na letisku využíva na náveternej strane paraglidista. Postupujeme zvlneným hrebeňom. Po prechode krátkeho úseku lesíka sa stáčame na juh, klesáme prudko dole. Je cítiť pach domácich zvierat. Za elektrickým oplotením pozorujeme ovce, ako si pred spaľujúcim slnkom skrývajú hlavy do kríkov.

Vinice

Na úpätí Spitzerbergu sa ponárame do vzorne obrobených viníc. Schádzame na asfaltku, nasadáme na bicykle. Mierne traverzujúcim chodníkom sa dostávame k hlavnej ceste do Prellenkirchenu. Tu objavujeme uličku - aleju vinných pivničiek - kellergasse a Weinbau museum. My však hľadáme možnosť nabratia si pitnej vody. Máme šťastie, jedna z vinárničiek je otvorená. Obsluha nám s ochotou napĺňa fľaše a my si na revanš kupujeme domov suvenír v podobe litríka bieleho. Vraciame sa späť a ďalej pokračujeme cyklochodníkom Radweg Hundsheimer Berge. Ideme uličkou medzi pivnicami, podaktoré sú udržiavané, ale na niektorých sa začína prejavovať zub času. Chodník nás opäť na chvíľu vracia kolmo na vrstevnice medzi vinohrady. Otvárajú sa nám výhľady na dedinku Edelstal s rozhľadňou Königswarte a častou Bratislavy na pozadí. Tesne pred vojdením do lesa sa stáčame do spomínanej obce. Na konci príkreho klesania sa ocitáme druhýkrát v inom svete, a to opäť v uličkách “hobitovských” pivníc.

Popod Hundsheimer Berge návrat domov

V Edelstale máme hneď niekoľko alternatív, ako sa dostať domov. Ponúka sa nám priama cesta cez Berg do Bratislavy-Petržalky. Alebo cez Wolfsthal a Hainburg do Devínskej Novej Vsi. My si chceme vychutnať pohľady na slnkom zaliaty Hundsheimer Berg a Spitzerberg, a teda volíme Radweg Hundsheimer Berge smer Hundsheim. Prekonávame dnešné druhé najväčšie stúpanie. Šotolinovou poľnou cestou a nakoniec asfaltkou vchádzame do obce Hundsheim. Očami priam ochytávame vápencove skalky týčiace sa nad dedinou. Poľnou cestou sa s ňou lúčime a o chvíľu prechádzame cestnú komunikáciu, aby sme vedľajšou asfaltkou prišli do mestečka Bad-Deutsch-Altenburg. Napájame sa na ranné putovanie. Z mosta cez Dunaj si vychutnávame podvečerne nasvietené pohľady na Braunsberg, Schlossberg, Hundsheimer Berg a našu Devínsku Kobylu. V Stopfenreuthne sa zastavujeme na jedno obligátne s čapicou. Prehodíme zopár viet s milou slovenskou obsluhou od Nitry. Napokon sa poberáme opäť k zámočku Niederweiden, aby sme si ho mohli odfotiť so slnkom v chrbte. Ešte prejdeme pár kilometrov domov a v areáli pod Mostom slobody ukončujeme dnešný deň.