Hohenruppersdorf, expozícia odrodového viniča
Hohenruppersdorf, expozícia odrodového viniča Zatvoriť

Cyklotúra Gänserndorf - cyklookruh Traminer radtour

Zo sedla bicykla si predstavíme časť kraja Dolného Rakúska nazývaného Weinviertel. Vydáme sa na druhú stranu rieky Moravy oproti nášmu Záhoriu. Zlákala nás sem poznávaco-krajinárska povaha výletu. Zoznámime sa s ťažbou ropy, a ako napovedá nadpis, hlavne s pestovaním a výrobou ušľachtilého vína.

ťažká, 5. stupeň z 5-dielnej Hiking stupnice
1 deň
leto – 31.08.2016
Rakúsko: Viedenská kotlina (Wiener Becken) - Moravské pole (Marchfeld) a Záhorská nížina (Borská nížina)
cykloodpočívadlo, Vysoká pri Morave (bufet), Devínske Jazero (bufet)
Gänserndorf (vlak)
trekingový alebo horský bicykel
Devínska Nová Ves (vlak, bus, MHD)
» č.1078 Malé Karpaty, Bratisla (1:50.000)
» č.224 Malé Karpaty, Záhorie,… (1:100.000)

Z výhľadov ponad zvlnenú krajinu sa nám naskytne pohľad na celé Malé Karpaty od Hundsheimer Bergu po Záruby. Na druhej strane uvidíme Viedeň s kulisou Schneebergu a kopec Buschberg. A aké by to bolo putovanie révovým krajom, keby sa v takmer každej dedinke nenašli vínne pivnice? Kto hľadá, nájde kellerweg či kellergasse alebo weiner straße.

Gänserndorf – Prottes – Karpatenblick – Matzen – Groß-Schweinbarth – Bad Pirawarth – Klein-Harras – Hohenruppersdorf – Martinsdorf – Niedersulz – Erdpress – Spannberg – Ebenthal – Grub an der March – Stillfried – Rochuskapelle – Mannersdorf an der March – Angern an der March / Gänserndorf alebo Záhorska Ves – Vysoká pri Morave – Devínska Nová Ves

Začiatok-Gänserndorf a “ropný” náučný chodník

Do rozkrútenia kolies sa dávame v Gänserndorfe, v okresnom meste Dolného Rakúska (Niederösterreich). Z Devínskej Novej Vsi sme sem prišli vlakom s prestupom v Marcheggu. Posledný augustový deň sľubuje slnečné, ale nie urputne horúce počasie. Poza stanicu sa uličkami dostávame von z mesta. Než minieme riečku-kanál Weidenbach schádzame z frekventovanej cesty a pokračujeme popri jej ľavej strane. Po chvíli sa už nachádzame medzi vrtuľami a hlavne ropnými vrtmi a sondami zemného plynu. Pripájame sa na náš prvý cieľ, a to chodník tematicky nazvaný Der OMV Erlebnisradweg, nami pomenovaný ako “olejársky” náučný cyklochodník. Asfaltová poľná cesta nás dovedie k prečerpávacej stanici, za ktorou sme opäť medzi poliami s náučnou tabuľou č. 11. Pred vstupom do obce Prottes prechádzame cez železničné priecestie a po okraji dediny pokračujeme na severný koniec s Erdöl - erdgas museum. Vo vedľajšej uličke, smerujúcej do viníc, je pod holým nebom zriadené múzeum ťažby ropy a plynu. V parčíku medzi dvomi pruhmi cesty sú umiestnené rôzne vrtáky, rúry a podobne. Každý exponát má tabuľku s popisom v nemeckom jazyku. Na konci sa objavujú prvé vínne pivnice s vystaveným veľkým "prešom" na hrozno. Spájame sa s Traminer radtour. Pod vinicami sa čnie mobilná vrtná súprava a pracujúci ropný vrt.

Traminer radtour

Stúpame popri políčkach so slnečnicami či révou. Medzi nimi sa v akejsi symbióze z času na čas ukáže ropný alebo plynný vrt. Na konci naberania výšky míňame starú vrtnú súpravu zo 70-tych rokov, ktorá predstavuje posledný exponát olejárskeho náučného chodníka. Zastavujeme sa pri kaplnke Schneiderkreuz. Otáčame sa za prvými výhľadmi na Malé Karpaty. Ďalej ideme rovinatým hrebienkom popri vzorne upravenom sade zakrpatených marhulí. K nášmu prekvapeniu sa aj tu na kopci ťaží ropa a plyn.

Prichádzame k bodu Karpatenblick. Výstižné pomenovanie plne korešponduje s tunajším výhľadom. Naskytá sa nám pohľad na celé Malé Karpaty od Hundsheimer Bergu po Záruby. Na druhej strane vidíme Viedeň s kulisou Schneebergu a kopec Buschberg. S ľútosťou zisťujeme, že dymno a opar spôsobujú, že za fotografovaním sem musíme prísť inokedy. Informačná tabuľa sa venuje miestnemu regiónu nazývaného ako EUROREGIO WEINVIERTEL - JUŽNÁ MORAVA - ZÁPADNÉ SLOVENSKO. Sedíme na lavičke, užívame si výhľady, dopĺňame energiu a tekutiny. Dalo by sa tu oddychovať dlho, ale sme len na začiatku, a tak o chvíľu znova šliapeme do pedálov smer Matzen.

Počas prudkého klesania zámockou ulicou míňame zámok (Schloss Matzen-Raggendorf) schovaný v húštine porastu. V poslednej tretine padáku náhle brzdíme, aby sme si zdokumentovali staré spustnuté pivničky. Pred prudkou zákrutou opäť stojíme, žeby sme stihli zachytiť, čože je to za budovu s ohromnou výpusťou/násoskou. Nakoniec sa z nej vykľul objekt vinohradníckeho družstva. Oranžovo ladené tabuľky s nápisom Traminer nás bez problémov previedli uličkami mestečka a za ním sme opäť na asfaltovej poľnej ceste. Po chvíli nám spoločnosť robí železničná trať. Na úrovni Raggendorfu sa lúčime so spolupútnikom “ropným” náučným chodníkom. Čierne zlato je vystriedané bielym-vínnym. Trať nás dovádza do dedinky Groß-Schweinbarth. Oproti železničnej stanici sa k nám pripája Zweigelt cyklochodník. Spevnená poľná cesta strieda raz pravú, raz ľavú stranu štreky. Neustále klesanie končí pred vjazdom do obce Bad Pirawarth. Sledujeme navigáciu a v správnej chvíli pri tenisových kurtoch opúšťame cyklochodník, prechádzame na druhú stranu riečky Weidenbach. Za stanicou úspešne hľadáme ulicu Kellerweg s vínnymi pivničkami. Spravíme si okruh v kopci a vraciame sa späť k nášmu “oranžovému” chodníku. Zanechávame za sebou pomerne veľkú Kliniku Pirawarth zameranú na rehabilitáciu a popri železnici po šotoline odchádzame z dedinky.

Na priecestí meníme smer na východ a asfaltom stúpame nad obec. Postupne sa nám otvárajú výhľady na zvlnenú krajinu s dedinkami, do ktorých čochvíľa prídeme. Západným pohľadom dominuje spomínaný kopec Buschberg s kupolami civilného a vojenského radaru. Zjazd do Klein-Harras je vcelku prudký, a preto za obcou opäť dychčíme do kopca medzi polia a vinohrady. Dlhá gaštanová aleja nás napokon dovádza do Hohenruppersdorfu. Keďže sme na hornom konci dediny, tak hneď na začiatku sú vinohradnícke domce. Na prvý pohľad je vidieť, že sa zdržíme. Obedujeme za veľkým stolom pri obrovskom sude s informáciami, ako sa niečo také vyrábalo. V záhrade rôznych odrodových rév skúšame zopár zrelých guličiek všakovakých odrôd. Pod prístreškom je veľký lis a hlavne kohútik s pitnou vodou. Na tabuli sa dozvedáme, že tu je 4,5 km peší náučný vinársky chodník. S milou dôchodkyňou, čuduj sa svete z Brna, prehodíme zopár viet na tému vysokohorskej turistiky a napokon klesáme uličkou Wiener straße prudko do centra mestečka. Značka nás opätovne spoľahlivo vyvedie von medzi polia za Martinsdorf. Cesta je zo začiatku nepríjemná, z rozdrveného asfaltu, no neskôr ideme po spevnenej poľnej ceste. Stúpame hore, aby sme prekonali terénnu vlnu a sklesali k rybníkom pri obci Nexing.

Pokračujeme do skanzenu Museumsdorf Niedersulz v obci Niedersulz. Je tu umiestnených okolo 80 pôvodných budov z tejto vinohradníckej oblasti. Aj preto je pravdepodobne toto miesto križovatkou troch cyklochodníkov. Zweigelt radweg nás opúšťa a pripája sa Muskateller radweg. Poza skanzen vychádzame asfaltkou mimo dediny. Riečka-kanál Sultzbach nám robí spoločnosť. Ešte prv než vojdeme do obce Erdpress, vidíme v kopci domčeky. Intuitívne zanechávame značenie a zisťujeme, že sú to 3 alebo 4 vinársko-záhradné domy s vinicami. Klesáme briežkom dole a opätovne sa vraciame na cyklocestu. Samotnú dedinku obchádzame mimo centra. Ďalšiu obec Spannberg prejdeme takmer opustenou hlavnou ulicou. Za dedinou sa rozchádzame s riečkou–kanálom Sultzbach a aj s Muskateller chodníkom. Stáčame sa na juh a sprudka stúpame na vrchol polí a viníc. V blízkosti kóty 232 m sa vezieme padákom do mestečka Ebenthal (slov. Hrádok, čes. Hrádek). Na jeho začiatku sa rozhliadame a hneď točíme vpravo do uličky Kellergasse. Obdivujeme udržiavané pivnice a vystavený veľký preš. Na konci sa vraciame späť na cyklochodník. Hlavná cesta, ako aj mesto, pôsobia ospalým, prázdnym dojmom. Pod kostolom v tieni statných stromov máme krátku pauzu, fotíme zámok Ebenthal - Schloss Ebenthal (tiež Schloss Coburg). Barokový komplex pochádza prevažne z 18. storočia. Je spätý so šľachtickou rodinou Coburgovcov. Vyrastal tu Ferdinand I. Coburg - bulharský cár, ktorého “druhým domovom” sa označuje aj Horehronie.

Po prehupnutí sa cez kopček prefučíme okolo ropného poľa, spomaľujeme, otvárajú sa nám výhľady na Karpaty. Zastavujeme a hľadáme v diaľke na severe obec Dürnkrut, známu vďaka historicky významnej bitke na Moravskom poli z leta 1278 medzi českým kráľom Přemyslem Otakarem II. a Habsburgom Rudolfom I. Ale to už bude predmetom iného výletu.

Znovu nasleduje strmý zjazd po prázdnej ceste, tentokrát do obce Grub an der March a ďalej prechádzame cez Stillfried, jednu z najstarších osídlených obcí v Dolnom Rakúsku s archeologickým múzeom. Tentokrát nás značka priamo dovedie na ulicu s vinnými pivnicami. Cez kopec vychádzame na cestu a pokračujeme stúpaním na Rochusberg. Na vrchole vidíme ako maják Rochuskapelle - kaplnku sv. Rócha. Odbočujeme zo značky priamo do viníc k renesančnej stavbe. Za dobrej viditeľnosti je pozorovateľná z diaľav Moravského poľa alebo Karpát. Dal ju postaviť okolo roku 1638 barón Rudolf von Teuffenbach (cisársky veliteľ, ktorý sa zúčastnil Tridsaťročnej vojny) z vďačnosti, že jeho vojaci zostali ušetrení pred morom. Schádzame dole medzi množstvom udržiavaných vinárskych domčekov. V Mannersdorfe musíme ísť rádovo 200 m po rušnej ceste, aby sme potom prešli na poľnú asfaltku do Angernu. Podchodom popod železničnú trať sa dostávame pred stanicu, kde je oranžová tabuľka START Traminer radtour.

Návrat domov

Doteraz sme absolvovali necelých 66 km. Máme na výber dva varianty na návrat. Pokračovať približne iba 10 km cez Dörfles na stanicu do Gänserndorfu. V tomto prípade by sme išli asfaltovým cyklochodníkom popri železničnom koridore Brno - Viedeň, na ktorom môžeme obdivovať moderné mašinky ako Taurusy či Škodovácke nové 380-tky. Prepletali by sme sa Moravským poľom, pozdĺž lánov kukurice, fazule, cibule, tekvíc a podobne s neďalekými ropnými vrtmi.

Ak máme čas a sily, ponúka sa nám výlet predĺžiť a obohatiť ho o ďalšiu tvár prírody. Do zoznamu zážitkov pripojíme plavbu kompou do Záhorskej Vsi a odtiaľ by sme pokračovali popri Morave do Bratislavy.

My si volíme v mäkkom predzápadovom slnku prírodu lužných lesov a lúk v CHKO Záhorie s NPR Horný a Dolný les a NPR Devínske alúvium Moravy. Nájdeme tu množstvo menších bunkrov spred 2. svetovej vojny, takzvané “ropíky”. Vo Vysokej pri Morave oproti kultúrnemu domu budeme míňať pamätník venovaný rodákovi Zoltánovi Halmajovi, dvojnásobnému olympijskému víťazovi v plávaní z roku 1904. Na ceste dlhej približne 33 km máme k dispozícii niekoľko “občerstvovačiek“ s príležitosťou na družný rozhovor s ostatnými cyklistami. Bola by škoda vynechať bufet vo Vysokej pri Morave alebo v Devínskom Jazere a, samozrejme, pod Mostom slobody.