Prejdi na obsah

Hiking.sk Zavrieť

Prihlás sa do svojho konta
alebo sa zaregistruj

Nad Kálnicou
Nad Kálnicou Zatvoriť

MTB Leopoldov – Bezovec – Nové Mesto nad Váhom

Považský Inovec a okolie poskytuje jednoduché aj náročnejšie možnosti cyklovýletov. Dnešný výjazd bude mať z každého niečo, asfaltové rovné úseky aj lesné zjazdy. Zároveň si prejdem miesta, ktoré som mal v pláne už dávno. Príjemný deň je predo mnou.

Vzdialenosť
76 km
Prevýšenie
+1226 m stúpanie, -1178 m klesanie
Náročnosť
mierna, 2. stupeň z 5-dielnej Hiking stupnice
Čas
1 deň
Obdobie
leto – 29.07.2016
Pohoria
Považský Inovec a Podunajská nížina - Podunajská pahorkatina
Trasa
Voda
pri útulni Izba
Doprava
Leopoldov (vlak, bus)
horský bicykel
Nové Mesto nad Váhom (vlak, bus)
SHOCart mapy
» č.1080 Považie, Hlohovec (1:50.000)
» č.225 Tribeč, Považský Inove… (1:100.000)

Trasa

Leopoldov – Piešťany – Banka – Moravany nad Váhom – Výtoky – Jelenie Jamy – Bezovec – Nad Malinišťami – sedlo Polámaný vrch – Kálnica – Kočovce – Nové Mesto nad Váhom

Stalo sa mojím letným štandardom, ak sa dá, absolvovať čo najviac výjazdov mimo domovských lokalít. Keďže mám veľa dní dovolenky, využívam ich tak, že každý deň jazdím v iných miestach. Dnes padla voľba na Považský Inovec, ktorý je pohodlne a rýchlo dostupný vlakom. Či zo západnej alebo východnej strany. Predpoveď počasia hlási typický letný deň, poobede sa môžu vyskytnúť búrky. Výjazd sa budem snažiť ukončiť doobeda a za ten čas prejsť čo najviac.

Z Leopoldova do Piešťan

O 7.30 h vystupujem z vlaku v meste Leopoldov. Dostal som sa sem prvým prievidzským REXom. Pre rekonštrukciu železničného mosta cez Váh tu vlak končí. Cestujúci prestupujú do náhradnej autobusovej dopravy a z neďalekého Hlohovca pokračujú druhou súpravou do Prievidze. Informácia je dôležitá pre cyklistov, tí nemajú priestor využiť náhradnú dopravu. Vždy si treba pri dlhšej trase vlakom spolu s bicyklom radšej zistiť, či ŽSR nenaplánovali v daný deň výluku. O dnešnej výluke som vedel, tak neprekvapila.

Z Leopoldova sa bočnými uličkami napájam na betónovú cestu pozdĺž Vážskeho kanála. Je pomerne sviežo a nie je nič vidieť, pretože je hmla. Podobné podmienky nemám v obľube, ale hádam sa zlepšia. Pohodlne, bez áut, pokračujem vedľa kanála. Cykloznačenie týchto úsekov buď absentuje alebo je slabo viditeľné. Mne nechýba, neznalým miesta asi áno. Po necelých 20 km prichádzam k vodnému dielu Sĺňava a kvalitným cyklochodníkom až ku Kolonádovému mostu v Piešťanoch. Minule som tu končil výjazd, dnes som na jeho začiatku. Bočnými chodníkmi cez kúpeľný ostrov do obce Banka a po ceste do susedných Moravian nad Váhom. Z nich ma čaká nenáročný úsek dolinou potoka Striebornica.

[ Tipy na túry a aktuality z hôr môžeš sledovať aj na našom FacebookuInstagrame ]

Pod Marhát

Mierne stúpanie asfaltovou cestou tmavým a vlhkým lesom ozvláštňuje pocit, že práve v týchto miestach viedla pred desiatkami rokov moravianska lesná železnica. Po prvýkrát sa dostávam k rekreačnému areálu Výtoky, ktoré som vždy chcel spoznať. Nič prekvapivé, okrem klasických ubytovacích chatiek, ale nevidím. Okrem telesa úzkokoľajky, ktorá sa tu točila a ďalej stúpala k hrebeňu, pod Miškéch zráz. Odtiaľto som si naplánoval trasu na Jelenie Jamy popod kopec Marhát. Mapa lesných ciest opäť nesklamala, nachádzam odbočku z asfaltky a stúpam príjemnou kvalitnou lesnou cestou. Rozmýšľam, že by si zaslúžila vyznačiť ako cyklotrasa (pozn. aktuálne je vyznačená ako cyklotrasa č. 8114). S nastúpanými výškovými metrami víťazí slnko nad hmlou. Hmla ustupuje, hneď sa ide lepšie. Na rázcestí Trhovičná lúka stretávam červenú hrebeňovú značku stúpajúcu na Marhát. Nemám namierené na vrchol, stačí jeho obchvat. Vrchol Marhátu zaujme rozhľadňou s kruhovým výhľadom - Kruhový výhľad z Marhátu. Les je pomerne vlhký. Neprekáža. Prvý zjazd na trase, prvé výhľady. Som na Jeleních Jamách, bývalom majeri. V diaľke je vidieť najvyššie polohy Považského Inovca.

Cez Bezovec

Červenou značkou a zároveň značenou cyklotrasou po pár sto asfaltových metroch prichádzam na lúky. Príjemné úseky, ideálne na chov koní a dobytka. Na jednej strane Stará Lehota, na druhej Nová Lehota a v strede Bezovec. Známe lyžiarske stredisko je počas letnej sezóny v záujme množstva turistov aj cyklistov. Nie je to prípad dnešného pracovného dňa. Nestretávam nikoho. Krátke stúpanie a som pri vlekoch na vrchole zjazdovky. Výhľady sa mi páčia, len v diaľke sa začínajú zoskupovať oblaky. Ešte je pred obedom, ešte nebude pršať, myslím si.

Na nasledujúci úsek som sa tešil, v tomto smere som ešte nešiel, vždy len z opačnej strany. Pokračujem červenou značkou, lúky vystrieda príjemný lesný chodník podchádzajúci kopec Bezovec. Krátke tlačenie skalným úsekom Skalín je odmenené lúkou, ktorou začína Hrádocká dolina. V popredí sa mohutne čnie kopec Prieľačina. Nebudem sa na ňu štverať. Využijem obchvatovú lesnú cestu.

Pod hrebeňom Inovca

Tesne pod stúpaním zatáčam doľava a napájam sa na spomínanú cestu. Mierne nepohodlná, ale zjazdná. Nad Malinišťami križujem žltú značku. Neďaleko sa nachádza útulňa Medvedica. Pokračujem stále pod hrebeňom lesnou cestou bez výrazných klesaní alebo stúpaní. Začínajú sa objavovať prvé veľké kaluže, predpokladám, že ide o zrážky, ktoré hlásila pár dní predtým zrážkomerná stanica Hrádok ako mimoriadne výdatné. Nepríjemný úsek pominie a opäť križujem značku. Modrú, začínajúcu na topoľčianskej strane Inovca. Ak by som sa chcel pohodlne a nenáročne dostať tesne pod vrchol Inovca (1042 m), stačilo by pokračovať aktuálnou lesnou cestou. Môj plán je iný, na Inovci som bol nedávno, láka ma Kálnica. A zhodou okolností modrá značka do nej vedie.

Do Kálnice

Pridáva sa značená cyklotrasa a spoločne zaujímavo klesáme dole. Chodník má miestami príjemný zjazdový charakter, zákruty a hlavne nové úseky, ktoré som nešiel. Klesanie pokračuje lesnou cestou a opäť výhľady. Som na lúkach nad Kálnicou. Obloha sa zapĺňa bielou kopovitou oblačnosťou. Presne podľa predpovede. Nemám strach, oblaky sú ďaleko. Kálnica je menším lyžiarskym strediskom. Mimo zimného obdobia tu preberajú štafetu bicykle. Bikepark Kálnica je známy široko-ďaleko. Keďže som v jeho vrchnej časti, mám šancu na prejazd niektorej z miestnych zjazdových tratí. Neviem sa rozhodnúť ktorou. Neprekáža, idem prvými klopenými zákrutami a chodníkmi. Moja neznalosť pomerov tratí ma vracia späť do reality. Ide o dosť prudký zjazd, na ktorý nemám vhodný bicykel a skúsenosti. Naopak, nechýba mi pud sebazáchovy. Aj keď sa to na podobných tratiach nemá robiť, vytlačím si pár metrov naspäť. Nie je tu nikto komu by som zavadzal.

Pokus číslo dva. Idem iným zjazdovým chodníkom. Zo začiatku sa mi pozdáva, pekné zákruty a potom to príde. Prudké klesanie a skoky. To nedám. Poslušne tlačím dole kopcom. Bolo mi to treba? Áno, aspoň to „najhoršie“ spoznám a nabudúce pôjdem normálne značenou cykloturistickou trasou. S radosťou som pod vlekmi a budovami areálu. Informačné tabuľky so zaujímavosťami celého Trenčianskeho kraja sú hneď vedľa.

Smer Nové Mesto nad Váhom

Pravé poludnie, obloha v diaľke sa zaťahuje. Pri pohľade na tachometer vidím, že som dnes už niečo prešiel a tak nemusím vymýšľať. Aj zajtra je deň. Dnešným cieľom sa stane neďaleké Nové Mesto nad Váhom. A keďže mám do odchodu vlaku času akurát, nejdem priamo po hlavnej ceste, ale vyskúšam značenú cyklotrasu mimo áut. V miernom protivetre prechádzam obcou Kálnica a na jej konci sa napájam na cyklotrasu. Zo začiatku obyčajná poľná cesta. Spomínané výdatné zrážky posledných dní sa podpísali na niekoľkých blatových úsekoch, nedajú sa obísť. Nič sa nedeje. Ale nemám rád blato. Odhliadnuc od zjazdnosti, cyklotrasa pekne obchádza hlavnú cestu a cez obec Kočovce vedie popod diaľnicu D1 k Váhu. Krátka nepozorná a zbytočná zachádzka a po širokej ceste, predpokladám z areálu miestnej štrkovne, prichádzam do centra Nového Mesta. Pár minút pred odchodom vlaku zastavujem na železničnej stanici. Čas som využil na maximum.

Záver

Nastúpiť do plného vlaku a vidieť plný batožinový vozeň ma neprekvapí. V letnom období treba s podobnými situáciami rátať. Síce stojím aj s bicyklom, ale hlavne, že sa veziem. Zároveň si v hlave premietam úseky dnešnej trasy. Výlet naplnil moje očakávania, bol nenáročný, čo sa týka dĺžky, nastúpaných metrov a terénu. Prešiel som známe aj nové lokality. Počasie vydržalo, nezmokol som. Považský Inovec je možné absolvovať nespočetnými trasami. Novovyznačené cyklotrasy to ešte viac zjednodušia. Rád sa sem znova vrátim.

Fotogaléria k článku

Najnovšie