Medzi Chvojnicou a Porubou
Medzi Chvojnicou a Porubou Zatvoriť

Cyklotúra Ponitrianska cyklomagistrála - severná časť

Severná časť Ponitrianskej cyklomagistrály je totálne odlišná od južnej. Páčila sa mi viac, je pestrejšia. Nedrží sa až tak úplne brehov rieky, sú tu aj stúpania či zjazdy. Ľahšie ju samozrejme prejsť od Fačkovského sedla dole ako naopak. Ponúka tiež rôzne povrchy, veľa úsekov je však po cestách, aj frekventovaných. Na internete sa spomína, že je veľmi zle značená, ale nie je to vôbec také zlé, i keď my sme mali navigáciu, vyzeralo to však, že nedávno bolo obnovené značenie.

1 deň
jar – 05.05.2018
Hornonitrianska kotlina (Prievidzská kotlina), Strážovské vrchy, Podunajská nížina (Podunajská pahorkatina)
  • Najvyšší bod: 470 m n. m. dolina Achvan nad obcou Malinová
  • Najnižší bod: 138 m n. m. Nitra, nábrežie rieky Nitra
studnička Lukavec vedľa porubského vleku
Prievidza (vlak, bus)
horský bicykel
Nitra (vlak, bus)
» č.1082 Vtáčnik (1:50.000)
» č.1081 Tribeč (1:50.000)

Prievidza – Necpaly – Nedožery-Brezany – Pravenec – Nitrianske Pravno – Bôrik – Bystré – Poruba – Kanianka – Dubnica – Bojnice – Opatovce nad Nitrou – Starý Koš – Laskár – Nováky – Dadov vrch – Kamenec pod Vtáčnikom – Bystričany – Čereňany – Oslany – Mlynček – Malé Uherce – Partizánske – Veľké a Malé Bielice – Žabokreky nad Nitrou – Chynorany – Nadlice – Rajčany – Horné a Dolné Chlebany – Krušovce – Topoľčany – Chrabrany – Ludanice – Mýtna Nová Ves – Kamanová – Belice – Preseľany – Hrušovany – Koniarovce – Výčapy-Opatovce – Ľudovítová – Jelšovce – Čakajovce – Nitra

Po vyjdení článku o južnej časti Ponitrianskej cyklomagistrály, sa so mnou spojil Jano s nápadom prejsť si aj severnú časť cyklotrasy. Takže sa jednu májovú sobotu stretáme sa vo vláčiku-pomaláčiku do Prievidze. Podľa značenia trasa začína pri prameni Nitry (pod Fačkovským sedlom v Lúčanskej časti Malej Fatry), ale niekde sa píše aj Fačkovské sedlo. Takže najprv máme namierené tam, ale v Nitrianskom Pravne dávam návrh vynechať Fačkovské sedlo (nedávno som túto trasu išiel) a radšej nekončiť v Žabokrekoch a potiahnuť to až do Topoľčian, respektíve do Nitry, to je ušetriť si čakanie na vlak, respektíve trmácanie sa v ňom.

Ideme teda po ceste smer Chvojnica, aj tu je pár zjazdov a celkovo to veľmi rýchlo ubehne, pred samotnou dedinou sa však odbočuje na lesnú cestu, ktorá ide väčšinou okrajom lesa popri pekných lúkach a je tu aj pár zaujímavých výhľadov. Cestou vidíme lyžiarsky vlek nad Porubou. V mape som ho nenašiel. Podhorský úsek nemá chybu. Je jemne zvlnený, rýchly a s kvalitným povrchom, žiadne oráčiny, či hlboké koľaje. Jednoducho výborný. Cestou míňame miestnu mládež skúšajúcu jazdu na motorke, skoro veteránovi. Takto pokračujeme až do obce Poruba. Za pozornosť určite stojí tunajší pekný ohradený kostol.

Po prechode dedinou pokračujeme poľnou cestou do Kanianky a odtiaľto nasleduje pomerne dlhý asfaltový úsek až za Nováky. V Bojniciach sme chceli ochutnať pivo z miestneho lokálneho pivovaru, ale mali zatvorené. Na bojnickom námestí sú stánky, ale nič štýlové, väčšinou stánky s kolotočiarskym tovarom. Ale zámok aj stredoveké mestečko sú pekné a pod hradom si fotíme cyklopoludník. Pokračujeme zjazdom do Opatoviec nad Nitrou, kde si dávame prvé dnešné pivo. Za dedinou vybehneme na vyhliadku nad cyklotrasou. Je to pár metrov strmo do kopca. Výhľad je na podolované územie a Vtáčnik v diaľke.

Ďalej až po Nováky ideme príjemnou asfaltkou, časť je dokonca cyklotrasa bez áut, je tu celkom živo. V Novákoch zastavujeme pri Pump trackovej dráhe, mne to veľmi nejde. Nemám asi správny bicykel, ale Jano si to pár razy prejde.

Nasleduje lesný úsek cez Dadov vrch (Dubina) po lesnej ceste, miestami s naozaj ťažko zjazdným povrchom. Na začiatku ideme po trase náučného chodníka (je dosť dlhý, len s pár panelmi). Pri prvej zastávke – údolnej šachte je strelnica na asfaltové holuby a práve prebiehajú streľby. Potom k zrúcanine kaplnky (2. zastávka) ideme cez les a odtiaľto potom rozbitou cestou strmo hore do kopca. Na začiatku je podklad veľmi mäkký, ale neskôr sa po koľajach dá na horskom bicykli pokračovať.

Striedavo tlačím a idem, zase mám technické problémy s radením. Na konci stúpania odbočujeme doprava a po krátkej chvíľke prichádzame k ďalšej zastávke náučného chodníka - vetracia šachta. Je to zaujímavý objekt z komína spod zeme ide para, alebo prach? Trocha si to pochodíme, vyplašíme jeleňa a pokračujeme viac-menej stále z kopca (pekný úsek) až do Kamenca pod Vtáčnikom a ďalej do Bystričian a Černian.

Ďalej až po koniec cyklotrasy je to viac-menej po frekventovanej štátnej ceste č. I/64 popri rieke Nitra, výnimkou je len cyklotrasa po hrádzi v Partizánskom. Pred Žabokrekmi nad Nitrou je mierne stúpanie a odtiaľto prakticky až do Nitry je rovina Podunajskej nížiny.