Prejdi na obsah

Hiking.sk Zavrieť

Prihlás sa do svojho konta
alebo sa zaregistruj

Pohľad zo slovenskej strany na rakúsku
Pohľad zo slovenskej strany na rakúsku Zatvoriť

Reportáž Cyklomost VYSOMARCH - Vysoká pri Morave / Marchegg

Na jar roku 2021 sa začala stavať ďalšia lávka pre cyklistov a peších cez Moravu. Je iba približne 10 km vzdialená od takmer 9 rokov používanej lávky v Devínskej Novej Vsi - Most slobody. Bude spájať Vysokú pri Morave s rakúskym Marcheggom, preto pracovné pomenovanie nesie VYSOMARCH. Využitím mostov nám vzniká rádovo 20 km dlhý okruh, ktorý môže byť svojou dĺžkou zaujímavý napríklad pre rodiny s deťmi. My teraz upriamime pozornosť na to, čo je v plánoch, v akom stave výstavby sa lávka nachádza a čo nám v budúcnosti ponúkne.

GPS súradnice
šírka: 48.27944 ° SŠ
dĺžka: 16.91765 ° VD
» Mapa

Most sa začal stavať na jar 2021. Predpoklad dokončenia je leto 2022. Bude mať dĺžku 270 metrov a šírku 4 metre. Konštrukcia bude zavesená na oceľových pilieroch. Je riešený ako 5-polová konštrukcia s rozpätím hlavného pola 80 metrov a oboch predpolí 2 × 25 m. Maximálna výška pilierov je 17 metrov a po dokončení ostane minimálna plavebná výška 7 metrov.

Zatiaľ sa rozbehla stavba hlavne na rakúskej strane, keďže väčšia časť diela bude na tejto časti. Na slovenskej sa bude realizovať násyp prístupovej rampy a predpolie. V týchto dňoch je zaujímavé sledovať ako rastú pilóty železobetónového predpolia na marcheggskej strane. Dobrý výhľad je priamo z nábrežia pri Morave. Je tu infotabuľa o samotnom projekte VYSOMARCH. Zaujímavosťou je ďalšia tabuľa o nedávnej činnosti bagrov a ťažkých mechanizmov v rakúskej časti nivy Moravy. Čítame, že cieľom bolo obnovenie bočných ramien. Čo sme napokon mohli sledovať aj zo Sandbergu.

Obchádzka

Na slovenskej strane je zákazovými a obchádzkovými značkami odklonená cyklodoprava. Za Devínskym jazerom sa má pokračovať smerom na Zohor, okolo skládky odpadov. Ďalej cestnou komunikáciou spájajúcu Stupavu s Vysokou pri Morave. Bohužiaľ sa tu nerozlišuje čas stavebného pokoja, kedy by nemal byť problém sa ísť pozrieť na slovenské stavenisko. Oplotenie presahuje aj časť cyklochodníka a pravdepodobne vzhľadom na to, že sa pohybujeme v CHKO Záhorie, tak nie je vybudovaná spevnená náhradná obchádzka. Teda musíme sa vrátiť rovnakou cestou. Tak isto sú osadené zákazové značky aj zo smeru z Vysokej pri Morave a od spomínanej cesty zo Stupavy.

Čo nám most sprístupni?

Napríklad spomínaný okruh spájajúci pravý a ľavý breh Moravy. Na rakúskej strane to je cyklovýlet popri Schloss Hofe. Ďalej môžeme pokračovať cestou, prípadne poľnými cestičkami až k nábrežiu Marcheggu. Mestečko pôvodne založil český kráľ Přemysl Otakar II. na rieke Morave ako baštu proti Uhrom. Dodnes sú vidieť zvyšky mestských múrov. Za zámkom stojí za návštevu v čase bezkomárovom prírodná rezervácia Marchauen a Marchegg. A po prejdení budúcej lávky sa cyklochodníkom EuroVelo 13 - Cesta Železnej opony dostaneme späť do Devínskej Novej Vsi. Alebo si spestríme výjazd natiahnutím trasy do neďalekej Vysokej pri Morave.

[ Tipy na túry a aktuality z hôr môžeš sledovať aj na našom FacebookuInstagrame ]

Pomník letcom alebo ako využiť obchádzku

Obchádzková trasa sa dá zatraktívniť odbočením k Zohorskému kanálu, kde sa nachádza pomník zostrelených amerických letcov z 2. svetovej vojny. Monument v tvare poškodenej smerovky lietadla prešiel v roku 2020 kompletnou rekonštrukciou. Z infopanelu sa dočítame okolnosti zrútenia sa lietadla a osudy jej 10-člennej posádky, obohatené o autentické výpovede svedkov a fotografie. Aj za Devínskym jazerom je osadená rovnaká informačná tabuľa. Škoda, že jej chýba mapa s vyobrazením, kde sa pamätník orientačne nachádza. Iba na ceste Stupava - Vysoká pri Morave je pri Zohorskom kanáli smerovník, ktorý nás navádza k onomu miestu. Trasa obchádzky aj so zachádzkou k pamätníku - trasa.

Fotogaléria k článku

Najnovšie