Na začiatku Klubinskej doliny
Na začiatku Klubinskej doliny Zatvoriť

Cyklotúra Klubinská dolina s deťmi

V lokalite Bystrickej doliny, vedúcej povedľa rieky Bystrica medzi kysuckým Krásnom nad Kysucou, Zborovom nad Bystricou, Klubinou, Starou a Novou Bystricou sa vinie známa Bystrická cyklotrasa. Jej jednotlivé časti a zážitky z bicyklovania, ako sme ju spoznávali s mojimi ratolesťami, nájdete v predchádzajúcich článkoch.

1 deň
leto – 19.07.2021
Kysucké Beskydy (CHKO Kysuce)
prameň v dolnej časti Klubinskej doliny
Krásno nad Kysucou (vlak, bus) - Klubina (bus)
horský bicykel
» č.1077 Kysucké Beskydy, Kysuc (1:50.000)

Teraz, vo veku 8 a 10 rokov nie je pre deti problém prejsť na svojich horských bicykloch trasu od Krásna nad Kysucou po koniec Novej Bystrice a naspäť, čo je asi 40 kilometrov (na spiatočnej ceste je to dolu kopcom, a teda jednoduchšie a aj rýchlejšie). A tak sme začali pátrať po tom, či nenájdeme v okolí nejaké nové, náročnejšie cyklotrasy, vhodné aj pre deti. Hľadali sme trasu, ktorá by deti pri dlhšom stúpaní neodradila.

Klubina, mostík – Klubinská dolina – prameň – PR Klubinský potok – cyklosmerovník Klubinská dolina – horáreň Klubina – smerovník Veľká Rača – chaty a pamätné miesto – bistro U vodníka – Klubina

Tu je cyklistický tip na beskydskú dolinu, ktorú sme objavili a ktorá sa nám veľmi zapáčila – Klubinská dolina. Bola som veľmi prekvapená, keď sme ju objavili blízko Bystrickej cyklotrasy. Nikde som sa o nej nedočítala ako o vhodnej cyklotrase pre deti, žiadne odporúčania alebo tipy, že aj tu to bude pre deti super, som nenašla. O to viac sme boli milo prekvapení. V Klubine je to prakticky bočná vetva z Bystrickej doliny v smere na sever pod svahy Veľkej a Malej Rače. Bicyklovanie cez dolinu môžete tak kľudne spojiť aj s časťou na Bystrickej cyklotrase, čo je jej veľkou výhodou.

Najprv sme ju prešli sami s manželom, a keď sme vedeli, do čoho ideme, prešli sme si ju aj s deťmi v jeden júlový podvečer v skvelom počasí, keď ešte svietilo slnko, ale nebolo až tak teplo.

Príjazd autom na začiatok cyklotrasy do Klubiny

Na cyklovýlet ideme všetci štyria - na guľu za auto dávame tri horské bicykle a jeden dávame na strechu. Odhodlaní objaviť niečo nové, prichádzame po práci s bicyklami naloženým autom do Klubiny. Parkujeme na bočnej ceste na trávniku – presnejšie pri ceste za žltým mostom na konci Klubiny, tesne pred tabuľou Stará Bystrica. Bude nás viesť cyklotrasa s číslom 2433.

Vyrážame na bicykloch od Klubiny pod Veľkú Raču

Deti nasadajú na bicykle, ja idem posledná. Chcem robiť počas cyklistiky dokumentáciu. Zozadu na nás svieti slnko, čo je príjemné. Pred mostíkom na hlavnej ceste odbočujeme doprava. Potom je orientácia jednoduchá, ideme stále rovno, popri Klubinskom potoku. Ten je naším spoločníkom na celej trase. Trasa nemá žiadne úseky, kde by ste nevedeli kadiaľ ďalej.

Dolná časť doliny je širšia a viac otvorená, sú tu lúky, resp. polia. Na jednom mieste sú úle – verím, že medík z nich je úžasný. Potom sa dolina viac zužuje a slnko sa teraz v skorý podvečer ukrýva. Po ľavej strane míňame vyvedený prameň. Pri ňom postáva skupinka tínedžerov na bicykloch. Pri prameni sa nezastavujeme, ale šliapeme odhodlane ďalej do pedálov. Myslela som si, že tínedžerov možno ešte v doline stretneme, ale nestalo sa tak. Cyklisti sme v tejto časti doliny boli jediní.

V doline je viacero súkromných chát, na ktoré upozornia vzorne vykosené trávniky alebo lávky či brody cez Klubinský potok. Pri jednej nakrátko zastavujeme, domčeky si obzeráme z diaľky. Na potoku je umelá kačica s mladými kačičkami – sú spojené tak, aby po potoku neodplávali.

Zaujímavo vyzerá prírodná rezervácia Klubinský potok, niekedy ju možno viac preskúmame. Teraz to máme časovo tak, aby sme mali ešte dostatok svetla. Neskôr by som sa tu asi bála ísť, aj kvôli medveďom, ktorí sa tu isto kdesi povyše v kopcoch pohybujú. Nahovárať si, že tu nie sú, by nebolo správne.

Vľavo míňame pekný senník, je pomerne veľký a pár metrov za ním je veľká horáreň. Spanie v ňom kvôli medveďom horár neodporučil. Oproti povedľa cesty je na stromoch pribitý milý malý drevený kríž a vedľa stromu je lavička. Pekné miesto na posedenie, či oddýchnutie.

Striedame sa na čele, tempo teraz udáva synátor, ja to stále vzadu istím. Máme skúsenosti, že deti to viac baví, ak môžu viesť našu cyklistickú skupinu a udávať tempo, viac ich to motivuje. Pomerne rýchlo prichádzame ku cyklosmerovníku Klubinská dolina. Sme v nadmorskej výške 585 metrov.

Cyklosmerovník - odbočka do Ráztockej doliny

Tu cykloznačka odbočuje doprava do bočnej Ráztockej doliny. Je tu usadlosť Klučka, na ktorú práve teraz, keď sme tu, pekne svieti nízke slnko. Akurát vhodná doba na fotenie. Parádička. Keby sme pokračovali doprava, tak by začalo, ako prezrádza mapa a nahustené vrstevnice, celkom pekné stúpanie. Je možné vyjsť až na Kýčeru a prehupnúť sa do vedľajšej doliny Veľkého potoka alebo nestrácať nastúpané metre a pokračovať až do sedla pod Brýzgalkami, odkiaľ to nie je ďaleko k jedinečným kysuckým cholvarkom. Do Novej Bystrice, časti Cadrikovia je to 14 kilometrov. Toto je už pre zdatnejších cyklistov, aj keď máte elektrobicykel. My sme zatiaľ verní klasickým horským bicyklom, na elektrobicykle zatiaľ nie je žiaden dôvod. Teším sa, že to raz skúsime na našich bicykloch aj na Brýzgalky.

Pokračujeme ďalej Klubinskou dolinou a prichádzame k ďalšej horárni – tabuľka na nej hovorí o jej názve - Klubina. Kúsok nad ňou sa kvalita asfaltu trochu horší, ale nie je to nič, čo by sa nedalo zvládnuť. Dávame si ľahšie prevody a deťom dopredu oznamujeme, asi aký dlhý bude strmší úsek, aby si správne rozložili sily. Potvory, štípu ovady, predsa len aj v chladnejšom počasí sme sa spotili. Ale zdá sa, že štípu iba mňa.

Míňame ďalšie súkromné chatky a vychádzame aj strmšie úseky. Stretávame pár peších – zdravíme sa. Predpokladám, že dolinou stúpajú ku niektorej z chatiek.

V cieli – koniec stúpania

Keď sa objavuje drevený smerovník s názvom Veľká Rača a s malou vrtuľou, ktorú synátor rozkrúca, sme v cieli nášho stúpania. Ak prejdete ešte na rozdvojke doľava krátkym úsekom krajom lesíka, bude tu kríž a povyše na čistinke sa objavia chalúpky. Popred ne steká menší potôčik. Pri kríži je drevený smerovník, ktorý navádza na spomínaný neznačený chodník, ktorý strmším stúpaním vychádza k chatám na Veľkej Rači - na miesta, kde zo severu končí lanovka. Tak máme ďalší tip na trasu, kadiaľ pešo vyjsť na Veľkú Raču.

Dopĺňame tekutiny, robíme si fotky na pamiatku. Aj Evka si dáva radšej na seba bundu, aby jej pri dlhšom zjazde, kým v závere vyjdeme znova na slnko, nebola zima.

Spiatočná cesta

Vyrážame naspäť, je to po rovnakej trase, ale to vôbec neprekáža, lebo nás čaká vytúžený zjazd. Deti si ho vychutnávajú naplno. Ja som, popravde, rada, keď sme opäť na úseku s lepším asfaltom. Preventívne sem-tam zazvoníme na zvonček, nech nás je počuť. V dolnej časti doliny stretávame menších cyklistov s rodičmi, jednu pani s kočíkom a ešte jedna pani popri ceste neďaleko zaparkovaného auta kosí trávu – asi potravu pre domáce zvieratko.

Za odmenu občerstvenie v bistre U vodníka

Deti to zvládli výborne a na záver nesmieme obísť Bistro u vodníka, ku ktorému nás navádza šípka s textom Hostinec priamo z cyklotrasy. Toto bistro mali deti sľúbené ako odmenu a veru nezabudli na ňu. Prechádzame mostíkom cez Klubinský potok a sadáme si pod slnečník na terase. Dávame si pitie (teplé jedlá tu nie sú v ponuke) a chvíľu tu posedíme. Čas využívame aj na porozprávanie sa s domácimi. Chválime im dolinu.

Domáci nám potvrdzujú, že nie je žiadny zákaz vstupu do doliny autom, je to dovolené aj pre tých, ktorí tu nevlastnia chatu. To nás viac pobáda k tomu, aby sme si z tejto doliny vyšli niekedy nabudúce do okolia Veľkej či Malej Rače.

Mne sa dolina páči aj preto, že má mnohé zákutia, kde sa dá zísť ku Klubinskému potoku, zahádzať si kamienky alebo si len tak namočiť nohy v tečúcej osviežujúcej vode. V doline po nás pri chalupách, prekvapivo, neštekali žiadne psy, a tak sme si tu užili pokoj a ticho. Podvečerná cyklistika pri nízkom slnku s bistrom na záver nemala chybu. Ani sa mi nechce ísť domov. Ale zvečerieva sa, a tak sa náš cyklovýlet končí. K autu je to od bistra iba pár metrov. Manžel chytá bicykel a zisťuje, že má defekt, ale ten kúsok k autu dotlačí. Sfúknuté koleso bude opravovať doma.

Malá štatistika: Časovo nám to trvalo celkovo v čistom čase 1.20 h, dĺžka bola 13,3 km a prevýšenie 242 metrov.

Máme skúsenosť, že mnohé rodiny s deťmi, ktoré bicyklujú, váhajú s kúpou cyklistického nosiča na auto, či už na strechu alebo na guľu, a tak sú viazaní na lokality, kde môžu ísť na bicykli priamo z domu, alebo kam ich dovezie, prípadne odvezie cyklobus. Ak sa cyklistike venujete viac a v teplejšom lete cyklistiku uprednostňujete pred turistikou a odhadujete, že to tak bude v dlhšom časovom období, určite sa investícia do nosiča a aj administratívne vybavovačky ťažného zariadenia oplatia (my sme to vybavili všetko naraz v rámci kúpy auta pred pár rokmi). Vráti sa vám to v tom, že budete môcť neobmedzene rozšíriť svoj cyklistický rádius a zároveň budete pružnejší. Nič vám nebude brániť zobrať si so sebou bicykle napríklad na letnú dovolenku a vyskúšať cyklistiku v lokalitách, kde by vám to možno ani nenapadlo.

Klubinskú dolinu vrelo odporúčam pre rodiny s deťmi, ktoré sa chcú učiť cyklistike aj smerom do kopca a chcú si vyskúšať niečo iné, resp. náročnejšie ako je samotná Bystrická cyklotrasa. V spodnej časti sa dá ísť aj na kolobežke či odrážadle.

My si Klubinskú dolinu bez váhania zaraďujeme do nášho cyklistického repertoáru. Pridáte sa aj vy? Ak áno, resp. si vyjdete na inú zaujímavú cyklotrasu, potom písanie článku nebola strata času.