Najkrajšie výhľady na cyklotrase
Najkrajšie výhľady na cyklotrase Zatvoriť

Cyklotúra Z Novej Bystrice popod Brýzgalky do Vychylovky

Ako deti rastú, hľadáme náročnejšie možnosti cyklistiky na horských bicykloch. Objavom leta bola pekná asfaltová Klubinská dolina, o ktorej som písala v článku. Pre deti to bol ďalší stupeň po Bystrickej cyklotrase, ktorú zvládajú bez problémov prebicyklovať od Krásna nad Kysucou po Novú Bystricu a naspäť.

1 deň
jeseň – 06.11.2021
Kysucké Beskydy (CHKO Kysuce)
studnička na Bystrickej cyklotrase pri Novej Bystrici
Krásno nad Kysucou (vlak, bus) - Nová Bystrica (bus)
horský bicykel
» č.1077 Kysucké Beskydy, Kysuc (1:50.000)

Klubinská dolina je viac do kopca, asfaltovým povrchom je pre deti jednoduchšia. Využili sme ju aj pre skateboardovanie. Obzerali sme sa po ďalších možnostiach cyklistiky. Koncom jesene sme boli s manželom na horských bicykloch obzrieť si a preskúmať nový cyklookruh len o kúsok ďalej, v Beskydách nad Novou Bystricou. S jesennými farbami tu bolo veľmi pekne, ľudí máličko. Pohybujete sa vo výške medzi 700 a 900 m, a tak pri peknom počasí tu môžete zažiť ďaleké výhľady. Trasu by ste pešo pre jej dĺžku asi nešli, ale na bicykli je to o niečom inom.

Cyklotrasa

Nová Bystrica, odbočka na Veľký Potok – Veľký Potok – Pod Brýzgalkou – Vychylovka, Pavelkovia – Nová Bystrica, lávka – Nová Bystrica, odbočka na Veľký Potok

Začíname v Novej Bystrici na cyklotrase 2433

Autom sa vezieme cez Krásno nad Kysucou do Novej Bystrice. Ešte pred kostolom z hlavnej cesty prechádzame doprava po mostíku ponad rieku Bystrica a parkujeme priamo pri Bystrickej cyklotrase oproti obytným domom. Je tu cyklosmerovník Nová Bystrica, odbočka do Veľkého Potoka (514 m). Tu začína náš cyklookruh trasou CZT č. 2433.

Na bicykloch sa vraciame cez mostík, križujeme hlavnú cestu a hneď odbočujeme do bočnej doliny. Je asi 8 stupňov, a tak sme patrične naobliekaní. Vieme však, že stúpanie nás zahreje a že sa budeme čoskoro vyzliekať. Prechádzame Veľkým Potokom, obydlia sú roztrúsené povedľa cesty a ako to už býva, v sobotu je všade živo. V záhradách a na domoch je vždy čo robiť, aj chystať drevo na zimu treba. Pokračujeme v stúpaní dolinou, do sedla Veľký Potok je to necelých 7 km.

Svahy okolitých kopčekov sú pekne sfarbené jeseňou, je tu pomerne veľa smrekovcov opadavých, ktoré sú krásne sfarbené do žlta. Na miestach, kde sú pekné pohľady, sa zastavujeme a fotím do mobilu, aby mohol vzniknúť článok. Cyklistov nestretávame zatiaľ žiadnych. Prichádzame ku starej horárni, ktorá je už nefunkčná. Na krátkom úseku stúpame strmšie, robíme esíčko. Potom nasleduje ďalšie tiahle stúpanie, tu sa ukazujú pekné spätné pohľady do doliny. Kysucké Beskydy sú mohutnejšie ako Kysucká vrchovina. Prichádzame na križovatku ciest.

Veľký Potok - stúpanie

Sme pri cyklosmerovníku Veľký Potok (791 m). Tu sú viaceré možnosti, ako pokračovať ďalej. Dá sa pokračovať v strmšom stúpaní a vyjsť na hrebeň na Kýčeru. My ideme smerom pod Brýzgalky, takže doprava. Od tohto miesta sa dá povedať, že najväčšie stúpanie je za nami. Pod Brýzgalky je to na štyroch ďalších kilometroch asi 110 metrov prevýšenia, čo ako stúpanie ani veľmi necítite. Cesta sa kľukatí svahmi Beskýd, a tak často meníme smer. Opäť nám to tu skrášľujú smrekovce. Prichádzame na miesto, kde sa dá pekne pozorovať hrebeň vedúci ku Kýčere, a tak sa zastavujeme.

Kýčera a traverz pod Brýzgalky

Na Kýčere sme boli na bicykli pred týždňom. Vyšli sme na ňu z druhej strany cez Klubinskú dolinu a jej odbočku - Ráztockú dolinu, kadiaľ vedie kvalitný asfalt. Bicykel sme tlačili až v závere, kde nebola asfaltová cesta, ale strmšia lesná cesta. Nechýba pohľad na Kysuckú vrchovinu, z ktorej vytŕča Ľadonhora a ukazuje sa aj Malá Fatra. Zatiaľ jej najvyššie vrcholky líže oblačnosť, ale dúfame, že sa to zlepší. Popri ceste sú pekné vysoké suché trávy a veľkým plusom je, že vôbec nefúka. Začína viac svietiť slnko a je teplejšie, takže parádička. Nikam sa neponáhľame. Pred sedlom Pod Brýzgalkou je krátke stúpanie – tu je cesta trochu rozbitejšia, tak som rada, že ňou ideme skôr smerom hore ako dolu. Ani sa nenazdáme a sme v sedle (900 m).

Výhľady pod Brýzgalkami

Všímame si novú lavičku pri cyklosmerovníku a vyčistené okolité svahy. Nie sú tu žiadne autá, žeby hore na Brýzgalkách neboli žiadni chalupári? Pri chalúpkach sme boli s deťmi pešo pred necelým mesiacom, a tak tam teraz nevychádzame. Sedíme na lavičke, obzeráme si výhľady, dávame si teplý čaj z termosky a zázvorové tyčinky na energiu. Teším sa na pekný asfalt, ktorý začína od rampy kúsok poniže. Pôvodne sme sa tu chceli otočiť a ísť naspäť rovnakou trasou, ale asfalt nás zlákal – teda najmä mňa. Klesáme k rampe a potom vychádzame na ďalší ohyb. Je tu rovinka a druhá nová výhľadová lavička. Viditeľnosť sa zlepšila, mraky sa zdvihli. Vidieť aj vzdialenejšiu Šípsku Fatru. Potom sa trasa stáča na severovýchod, a tak sa ukazujú pohľady na rozhranie Kysúc a Oravy. Stále nikoho nestretávame, až sa mi nechce veriť.

Dlhý zjazd za odmenu

Nasleduje klesanie, vlastne budeme dlhšie iba klesať. Tak sa priobliekame, dávame si rukavice a vrchné bundy. Za vracákom vchádzame do Kašubovej Kolísky. Les popri ceste sa mení na zmiešaný. Na začiatku doliny stojí horáreň, je tu otvorená rampa. Na ceste nachádzame spadnutý mobil – zastavujeme a berieme ho so sebou. Asi niekomu vypadol – možno to bol cyklista ako my. Je vybitý. Odovzdávame ho o pár dní neskôr kolegovi z Novej Bystrice, možno sa dostane k svojmu majiteľovi.

Vchádzame do osady Šadibolovci. Keď sme tu boli prvýkrát v lete, tak ma prekvapil ubytovací komplex aj s malým jazierkom, ktorý je naľavo od cesty. Poniže po ceste behajú neuviazané strážne psy. Vôbec sa neboja, idú až tesne k nám, tak dávame pozor, aby neprišlo ku kolízii s kolesami. Nezastavujeme sa. Na konci osady je cyklosmerovník, zľava prichádza žltá značka od Gazdovského dvora na Konci sveta.

Pokračujeme v klesaní, napravo máme Talapkovo Solisko, až prichádzame do Vychylovky, časť Pavelkovia (580 m). Tu sa napájame na hlavnú cestu. Je tu krčma. Pri červenej požiarnej zbrojnici je náučná tabuľa Vychylovských prahov, ktoré sa dajú pozorovať priamo zhora z chodníka. Nás čaká ešte mierne klesanie do Novej Bystrice. Najprv ideme po pomerne širokom a prázdnom chodníku povedľa cesty. Nie je veľká premávka, a tak z vlniaceho sa chodníka, ktorý nie je vyrovnaný a kopíruje všetky nerovnosti, vychádzame na rovnú cestu.

V Novej Bystrici sa napájame na Bystrickú cyklotrasu pri detskom ihrisku s malou vežou. Cez mostík ponad Bystricu vychádzame pri cyklosmerovníku Nová Bystrica lávka (528 m), vľavo je futbalové ihrisko. Odbočujeme doprava a pokračujeme popri hore okolo prameňa, nasledujú pohľady na malú kaplnku a na novobystrický kostol. Zakrátko sme pri aute, kde sa náš cyklistický objavný okruh uzavrie. Ešte štatistika podľa aplikácie – dĺžka necelých 23 km, čistý čas cyklistiky 2.10 h a prevýšenie 438 m.

(autor videa: Adam Bíleš)

Uvedený okruh po trase 2433 odporúčam milovníkom cyklistiky, ktorí sú zvyknutí na stúpania a uprednostňujú lokality, kde nie je veľa ľudí. Vhodné na bicykel pre staršie deti. Prevýšením je to náročnejšia trasa, ale na druhej strane ste odmenený pomerne dlhým zjazdom. Cyklistiku spríjemňujú pohľady do dolín a aj na vzdialenejšie pohoria. Smer sme volili tak, aby prevažovalo tiahle stúpanie a aby sme mali horší povrch pri stúpaní. Za sedlom pod Brýzgalkou je pekný hladký asfalt a mohli sme si dovoliť ísť bez obáv pri zjazde rýchlejšie. V prípade, že sa rozhodnete odbočiť na Brýzgalky k chalúpkam, rátajte s tým, že od sedla budete horský bicykel tlačiť. Budúci rok vyskúšame trasu na bicykli aj s deťmi. Myslím, že sa sem budeme za peknými výhľadmi radi vracať a určite sme tu na bicykloch neboli poslednýkrát. Pre peší výstup do sedla pod Brýzgalky je možné využiť žltú turistickú značku z Novej Bystrice vedúcu cez Hričovský vrch s parkovaním pri kaplnke.

Prajem všetkým pekné objavovanie.