Prejdi na obsah

Hiking.sk Zavrieť

Prihlás sa do svojho konta
alebo sa zaregistruj

Vysomarch z Marcheggu
Vysomarch z Marcheggu Zatvoriť

Cyklotúra Cyklomost VysoMarch oficiálne otvorili, tip na atraktívny 25 km okruh

V sobotu 7. mája 2022 oficiálne sprístupnili nový cyklomost medzi Vysokou pri Morave a rakúskym Marcheggom. Predbežne ho cyklisti mohli využívať už od marca. Cez most sa dá absolvovať atraktívny nenáročný 25 km okruh, ktorý vedie cez viaceré zaujímavé miesta.

Vzdialenosť
25 km
Prevýšenie
+188 m stúpanie, -188 m klesanie
Náročnosť
ľahká, 1. stupeň z 5-dielnej Hiking stupnice
Čas
1 deň
Obdobie
jar – 2022
Pohoria
Záhorie: Záhorská nížina - Borská nížina a Moravské pole (Marchfeld)
Trasa
Doprava
Bratislava (vlak, bus, MHD) - Devínska Nová Ves (vlak, bus, MHD)
SHOCart mapy
» č.1078 Malé Karpaty, Bratisla (1:50.000)

Bratislavský samosprávny kraj začal most stavať na jar 2021. Má dĺžku 270 metrov a šírku 4 metre. Konštrukcia je zavesená na oceľových pilieroch. Most je riešený ako 5-poľová konštrukcia s rozpätím hlavného poľa 80 metrov a oboch predpolí 2 × 25 m. Maximálna výška pilierov je 17 metrov s minimálnou plavebnou výškou 7 metrov.

Projekt je financovaný z Programu cezhraničnej spolupráce INTERREG V-A Slovenská republika – Rakúsko. Celkové náklady predstavujú spolu 5 124 098,67 eur. Bratislavská župa z toho financuje 2 059 499,09 eur.

Cyklomost medzi Vysokou pri Morave a rakúskym mestečkom Marchegg je druhý, ktorý bratislavská župa vybudovala v spolupráci s rakúskou stranou. Predošlý, s názvom Cyklomost slobody, v Devínskej Novej Vsi sa otváral pred desiatimi rokmi.

25 km okruh a jeho zaujímavosti

Vyrážame od budovy mýtnice v Devínskej Novej Vsi. Budova bola postavená v roku 1771. Slúžila na výber mýta na obchodnej ceste. V súčasnosti tam sídli Múzeum colníctva a finančnej správy, a tiež turistická informačná kancelária (TIK) s požičovňou bicyklov.

[ Tipy na túry a aktuality z hôr môžeš sledovať aj na našom FacebookuInstagrame ]

Hneď pod mostom je veľký cyklosmerovník s mapou. Zatiaľ tu zmienku o VysoMarchu hľadáme márne. Pôjdeme asfaltovým pohraničným chodníkom, „signálkou” z čias železnej opony, ktorý využíva EuroVelo 13 – Cesta Železnej opony. Po ľavej ruke pod mostom míňame ľahký bunker vzor 37, nazývaný ropík, z čias pred Druhou svetovou vojnou. Za mostíkom cez riečku Mláka sa otvárajú prvé pohľady na lúky chráneného areálu Devínske alúvium Moravy. Po pár kilometroch prechádzame popod Marcheggské mosty. Sú zaujímavé tým, že ich sústavou v roku 1848 prišla do Uhorska prvá parná lokomotíva.

Prvá zastávka sa ponúka v tieni statných vŕb pri sútoku Moravy s Malinou. Malina sem dotiekla až spod malokarpatskej Skalnatej. Pokračujeme miernym stúpaním, kde po ľavej strane míňame dva „ropíky”. Pri križovatke ciest zo Stupavy a Zohora je altánok. Na smerovníku sa objavuje údaj o VysoMarchu, a to 3,9 km. Nasledujeme „signálku”. Sme v chránenom areáli Devínske jazero v CHKO Záhorie. V diaľke vidieť bociany v hniezde. Sú tu na prvý pohľad nekonečné lúky, ktoré sa v čase záplav a hojnosti menia na jazerá s množstvom vodného vtáctva. Rákosie v diaľke a párik labutí prezrádza, že nejaké mŕtve ramená pretrvávajú aj v časoch sucha.

Ako prichádzame k novému mostu VysoMarch, na pravom horizonte badať hrebeň Malých Karpát s ich dominantou Vysokou. Vstup na most je T križovatka. Rovno sa ide ďalej do Vysokej pri Morave a vľavo je pokračovanie do Marcheggu. Tu by som možno podotkol, že by sa hodilo nejaké upozornenie na zníženie rýchlosti pri zjazde z mosta do križovatky, a takisto aj na rakúskej strane. Myslím, že most je zaujímavým architektonickým dielom, mladším bratom Cyklomostu slobody v Devínskej Novej Vsi. Most končí na telese protipovodňového múru. Po ľavej strane je lúka, ktorá býva plná bocianov. Toto miesto je v mapách označené ako chránené.

Ideme k „Orlici”. Nápis na pamätníku prezrádza, že bol postavený v roku 1938 na oslavu dokončenia protipovodňových hrádzí. Pri príležitosti 125. výročia existencie rakúskej colnej stráže bol v roku 1955 prepracovaný na uctenie si obetí colných gárd. Z malej informačnej tabuľky sa dozvedáme, že na tomto mieste jestvoval až do roku 1918 celé stáročia brod, kompa a v roku 1910 tu bol plaveckým klubom postavený kúpeľný dom s plavárňou.

Máme niekoľko možností, ako pokračovať. Buď ísť vľavo kúsok po hrádzi a obísť Marchegg, alebo si ho pozrieť. My sa vydáme vpravo okolo zámku. Historická budova je opravená, na komínoch sú nové obývané bocianie hniezda, nie nadarmo sa Marcheggu hovorí mestečko bocianov. Zámocký park je relatívne malý, ale čo je tu lákadlom a stojí za navštívenie, sú tri pešie chodníky v prírodnej rezervácii Marchauen (Naturreservat Marchauen).

Ak by sme pri Viedenskej bráne (Wiener Tor) vošli do mesta, našli by sme tam pamätník, venovaný českému kráľovi Přemyslovi Otakarovi II. V roku 1268 tu založil mesto ako oporný bod proti Uhorsku. My si volíme špacírku popri hradbách (historischer rundwege), ktorú končíme pri hlavnej ceste prichádzajúcej od Schloss Hofu.

Naspäť sa dá ísť poľami alebo poniže cesty cyklochodníkom. Má nový povrch a je predĺžený až na železničnú stanicu. Za samotným Marcheggom nás príjemne prekvapila opravená cesta až k zámku Schloss Hof. Ešte kúsok a sme v Devínskej Novej Vsi. Prichádzame do cieľa. Môžeme si ísť oddýchnuť na lúku pri Cyklomoste slobody s areálom múzea Železnej opony. Nájdeme tu napodobeninu plota z ostnatého drôtu a pamätník obetiam s krátkym popisom okolností ich tragických skonov.

Dva mosty na jednej rieke nám umožnili krátky okruh vhodný pre takmer všetky vekové kategórie cyklistov. Športové vyžitie sa dá spojiť nielen so spoznávaním prírody, ale aj histórie, ktorú majú sčasti oba štáty spoločnú.

Užitočné odkazy

Fotogaléria k článku

Najnovšie