Posledný mostík pred otočkou
Posledný mostík pred otočkou Zatvoriť

Cyklotúra Cyklo s deťmi popri Varínke do Terchovej

V článku by som chcela milovníkom cyklistiky priblížiť novú cyklotrasu, ktorá vznikla medzi Žilinou a Terchovou. Jej vznik dáva cyklistom jedinečnú možnosť prejsť do Terchovej na bicykli prakticky mimo hlavnej cesty. Je teda ideálna aj pre rodiny s deťmi či pre malých cyklistov a korčuliarov. My sme sa na trasu vydali s deťmi koncom júna, keď ešte neboli všetky mosty na cyklotrase dokončené, a tak sme trochu improvizovali a brodili Varínku, ktorá nás na trase sprevádzala. V súčasnosti je trasa dobudovaná a cez všetky mosty sa dá prejsť – na bicykli alebo pešo.

1 deň
leto – 26.06.2022
pomedzie Malej Fatry (Krivánska Fatra) a Kysuckej vrchoviny
  • Najvyšší bod: 496 m n. m. Vyšné Kamence
  • Najnižší bod: 363 m n. m. Gbeľany, most cez Gbeliansky potok
Žilina (vlak, bus) - Gbeľany / Varín (vlak, bus)
trekingový bicykel
» č.705 Malá Fatra (1:25.000)

Gbeľany – Koňhora – Stráža – Belá – stredisko Hanuliak – rybníky – kemping Belá Nižné Kamence – Vyšné Kamence – penzión Zbojník (za pumpou Slovnaft) a späť

Východzí bod Gbeľany

Za východzí bod nášho cyklovýletu volíme Gbeľany, kam sa presúvame s autom s cyklonosičom na guli – na ňom sú pripevnené tri "horskáče", štvrtý je na streche auta. V Budatíne prechádzame na starú cestu, aby sme nemuseli prechádzať cez Žilinu. Pri Váhu pod svahmi Dubňa nás čaká prekvapenie - v tieni na kraji cesty zrazu vidíme početnú diviačiu rodinku. Mamina s mladými si tu cupitá rovno krajom cesty. Spomalíme, sme radi, že sa zvieratká nerozhodli križovať nám cestu, to by mohlo byť nebezpečné. Cez Tepličku nad Váhom poza automobilku prichádzame do Gbelian, sme v nadmorskej výške 375 metrov nad morom a parkujeme neďaleko kostolíka. Kým dá manžel bicykle z auta dolu a všetko je pripravené, fotím si námestíčko a okolie. Príjemné miesto pre zastavenie sa a pre prechádzku. Nechýba ani pohľad ku kaštieľu Gbeľany.

Nasadáme na bicykle a prechádzame za Gbeľany. Tu sa zakrátko, ešte pred prvou križovatkou napájame na novú cyklotrasu, a tak odbočujeme z cesty pre autá. Prechádzame okolo haly firmy AZ Car, pizzérie Pablo a kopírujeme hlavnú cestu II/583 na Terchovú. Po ľavej strane máme Kysuckú vrchovinu, vpravo kopčeky Malej Fatry. Zvodidlá sú pomerne vysoké, ale aj tak bola práve v rovnom úseku zaznamenaná nedávno v septembri nehoda, keď auto tieto zvodidlá prerazilo a skončilo veľmi nešťastne rovno na cyklotrase, pričom zachytilo cyklistu s dieťaťom na nosiči. Nešťastná nehoda. Týmto úsekom odporúčam prejsť čo najrýchlejšie. My sme tu v nedeľu ráno, a tak je áut a cyklistov ešte málo. Trochu pofukuje, čaká nás slnečný a teplý deň – aj to bol dôvod, prečo sme vyrazili na cyklotrasu hneď po raňajkách.

Koňhora

Pred varínskou osadou Koňhora sa chceme vyhnúť úseku, kde cyklotrasa ide po hlavnej ceste pre autá (po autokemping Varín). A tak odporúčame ísť po miestnej komunikácii, ktorú využívajú obyvatelia Koňhory. Nie je tu hlavný ťah, autá prakticky žiadne. Prechádzame zástavbou, je tu nedeľný pokoj. Hneď za usadlosťou je nový most. Nájazdy tu ešte neboli hotové, a tak sme ho prešli pešo tlačiac bicykle. Mostík je vyšší, a tak je to dobré miesto na pozorovanie okolia. Pod nami tečie riečka Varínka, okolie skrášľujú krásne červené maky. Na druhej strane sa napájame na cyklotrasu (sem by sme prišli po cyklotrase od Varína, keby sme neodbočili ku Koňhore). Na tomto úseku povrch nie je asfaltový, ale je tu jemný štrk. Je to preto, že tu nebola povolená trasa s asfaltovým povrchom. Jemný štrk našim horským bicyklom vôbec neprekáža. Zakrátko prichádzame k ďalšiemu plytšiemu mostíku - lávke. Nebola ešte dokončená, a tak sme ju obišli prakticky suchou nohou prechádzajúc nízku hladinu vody a tlačiac bicykle. Stretávame tu aj iných cyklistov, niektorí prechádzajú vodu bez toho, aby zosadli z bicykla.

Stráža

Ani sa nenazdáme a víta nás ďalší menej strmý dokončený mostík pred obcou Stráža. Ja aj tu schádzam z bicykla, aby som mohla fotiť. Vchádzame do obce, domy sú tu staršie, murované, ale aj moderné novostavby. Teší ma, že sa tu nájdu aj pôvodné dreveničky. Na konci dedinky je futbalové ihrisko, míňame dedinčanov, ktorí sa vracajú z nedeľnej omše.

Aj za dedinou je ďalší mostík, deti ho prechádzajú bez toho, aby zosadli z bicykla. Nasleduje úsek, ktorý je scénicky pekný, ideme cez lúky, mimo obydlí. Prichádzame k zaujímavému miestu, kde je pomerne dlhý drevený mostík so zábradlím, na ktorý nadväzuje oblúkový mostík. Nasleduje úsek lúčkami. Potom prichádzame k menšej nedokončenej lávke, ktorú obchádzame. Vychádzame na cestu 2075, ktorá vedie k dedinke Lysica, všímame si cintorín s malou kaplnkou. Po vedľajšej komunikácii ideme iba pár metrov, cyklotrasa potom odbočuje doľava a privádza nás do katastra dedinky Belá.

Belá

Domčeky máme po pravej strane, po ľavej strane nás sprevádza Varínka. Tu by sa na jej brehu dali nájsť pekné zákutia. Opäť nasledujú pekné lúky, úsek sa mne osobne z celej cyklotrasy páčil asi najviac. Občas je tu ostrejšia zákruta, a keďže je cyklotrasa pomerne úzka, treba dávať pozor. My v týchto miestach stretávame v opačnom smere početnú skupinku cyklistov - prieskumníkov. Belá je za nami a máme tu po ľavej strane ďalšie futbalové ihrisko. Za ním je známy ubytovací rezort Hanuliak - prechádzame poza neho.

Prvé brodenie

Potom nás víta ďalší most. Je vysoký, nedokončený, a tak, keďže je teplo, pre spestrenie sa rozhodujeme Varínku prebrodiť. Deti si dávajú ponožky dolu, obúvajú si kroksy a brodia vodu. Hladina je nízka, takže sa to dá prejsť bez problémov, nie je tu silný prúd. Ja idem obutá, aj v ponožkách, aspoň sa osviežim. Deťom sa brodenie páči, rovnaký spôsob používa zopár ďalších cyklistov. Pár metrov za mostíkom prichádzame na asfaltovú cestu pre autá, ktorá vedie do vyššie položených Kocín. Držíme sa v údolí a prechádzame k rybníkom. Za nimi cyklotrasa odbočuje doprava.

Druhé brodenie

Približujeme sa k Varínke, sú tu aj drevené chodníky. Pod vyšším mostom nasleduje druhé krátke brodenie. Evka ide po trčiacich kameňoch, a keďže je šikovná a nestráca rovnováhu, namočí sa oveľa menej ako ja s Adamkom, keď ideme hlava-nehlava najkratšou cestou cez vodu na druhý breh. S elektro-bicyklami sa cez vodu brodí asi horšie a treba dávať pozor, kam siaha voda. Naším horským bicyklom je to jedno.

Kemp Belá Nižné Kamence

Vchádzame zozadu do kempu Belá Nižné Kamence. Čoskoro začnú prázdniny, je tu pomerne veľa rozložených stanov aj návštevníkov. Rušno, letná sezóna je v plnom prúde. Prichádzame ku hlavnému vchodu, pred ním odbočuje cyklotrasa opäť k Varínke, je tu menšia lávka. Netrvá dlho a vítajú nás obytné domy v Nižných Kamencoch. Nasleduje posledný oblúkový mostík na našej trase ponad Varínku a vchádzame do Vyšných Kamencov. Za zákrutou vychádzame na hlavnú cestu 583, ideme po nej iba pár metrov a prichádzame k čerpacej stanici Slovnaft, za ktorou je penzión Zbojník.

Obedová pauza v penzióne Zbojník

Tu si robíme dlhšiu prestávku. Naše bicykle po dohode s ústretovým personálom nechávame na vonkajšej terase pri stoloch. Zabudli sme vziať zámky na bicykle, a tak ich na vyvýšenej terase chceme mať na dohľad. Keby sme ich nechali dolu, nevideli by sme na ne. Na vonkajšej terase je chládok. Deti sa posilňujú jedlom a kofolou, prinášajú ich pomerne rýchlo. Ja si dávam polievku, kafčo a malé pivčo. Manžel medzitým pokračuje na bicykli až na rozhľadňu Terchovské srdce. My šetríme nohy, ešte nás čaká spiatočná cesta. Prichádza s tým, že tam bolo pekne, ale začína byť teplo. Tak sa zdvíhame a velíme na návrat.

Spiatočná cesta

Naspäť je to prakticky stále dolu kopcom, tak sa deti tešia. Je poludnie, a tak slnko hreje o niečo viac. Pri brodení potokov sme vyzúvanie z ponožiek a prezúvanie úplne vynechali, snáď to aj klasické tenisky prežijú a vodou veľmi neutrpia. Máme slabý protivietor, ktorý nás aspoň trochu osviežuje. Úseky s lúkami sálajú teplo, všímam si výhľadový Straník. V Gbeľanoch zaujme kaplnka zasvätená Panne Márii, kde je hrobka grófskej rodiny Nyáry. Teplo na nás naplno udrie, až keď zosadneme v cieli z bicyklov. Máme toho tak akurát. Trasa mala 32 kilometrov.

Cyklotrasa rozširuje možnosť cyklistiky pre rodiny s deťmi v okolí Žiliny smerom do Terchovej, ktorá je turistickým či kultúrnym lákadlom. Cyklotrasa vedie mimo hlavnej cesty okrem naozaj krátkych úsekov. Vedľajšie cesty využíva iba minimálne, čo je jej veľké plus. V čase, keď sme cyklotrasu prechádzali, boli na cyklochodníku pri križovatkách dobre viditeľné zelené šípky z behu Run Slovakia – nám dobre poslúžili na orientáciu.

Nájazdy na niektoré vyššie mosty sú strmšie, tak treba dávať pozor. Vyššie mosty sú dobrými pozorovacími bodmi do okolia. Pred mostíkmi sú v strede chodníka úzke stĺpiky, ktoré treba vedieť na bicykli obísť. Mostíkov a lávok či drevených chodníkov je na trase viac, a tak, ak tu budete schádzať z bicykla, bude to pomerne často. Na úsekoch, kde je asfalt, je cyklotrasa vhodná pre korčuliarov, v blízkosti dedín aj pre mamičky s kočíkmi.

Ak pôjdete cyklotrasou v lete, počítajte s tým, že na nej budete vystavení slnku. Uvidíme, či na cyklotrase pribudne infraštruktúra v podobe cyklosmerovníkov, náučných tabúľ alebo krytých prístreškov či miest na posedenie. Teraz tieň poskytnú kryté mosty alebo zákutia pod stromami pri Varínke. Na cyklotrase si v lete užijete slnko určite viac ako napríklad na Bystrickej cyklomagistrále na Kysuciach, ktorá má úseky, keď sa bicykluje v tieni stromov alebo pod horou, ktorá v lete príjemne chladí a ani uprostred horúčav tu teploty nie sú kriticky vysoké. Na trase si užijete tiež výhľady na Malú Fatru, čo jej dáva osobitné čaro.

My sme začínali a končili v Gbeľanoch, aby to zvládli deti a nebolo to pre ne so spiatočnou cestou príliš dlhé a unavujúce. Dlhším variantom môže byť napríklad využitie staršej cyklotrasy od Budatína popri vodnom diele s možnosťou napojenia sa na cyklotrasu pri autokempingu Varín.

Verím, že bude cyklotrasa dlho slúžiť svojmu účelu a priláka veľa detských cyklistov. Veľká vďaka všetkým, ktorí sa pričinili o vznik a realizáciu cyklodielka.