Moravské pole za dedinkou Engelhartstetten
Moravské pole za dedinkou Engelhartstetten Zatvoriť

Cyklotúra Devínska Nová Ves – Fischamend / Schwechat

Moje výjazdy z Devínskej Novej Vsi roky smerujú vďaka cyklomostu aj do Rakúska. Pred koro-opatreniami som sa dostal až po Orth an der Donau a prievozom cez Haslau a Petronell-Carnuntum domov. Niekoľko výletov s čerešničkou na torte v podobe sledovania letovej prevádzky na letisku Schwechat som zhrnul do nasledujúcich riadkov.

1 deň
leto – 2022
Rakúsko: Viedenská kotlina (Wiener Becken) - Moravské pole (Marchfeld)
cestný alebo trekový bicykel
» č.1078 Malé Karpaty, Bratisla (1:50.000)

Malá rekapitulácia. Kde všade sme zatiaľ boli?

Výjazd môžeme rozdeliť na poznávačku zámkov, rímskej histórie alebo kúpanie v Dunaji. Druhá tvár môže mať podobu rýchleho dojazdu k “spotterskému” vrcholku dráhy 16/34.

Devínska Nová Ves – Orth an der Donau – Haslau an der Donau

Za Cyklomostom slobody míňame zámok Schlosshof. Cyklochodníkom prechádzame usadlosťou Niederweiden s chovom koní. Gazdovstvo podľa mena pravdepodobne patrí neďalekému zámku Niederweiden. Povedľa statku pokračujeme k odvodňovaciemu kanálu Russbach. Privádza nás k obci Engelhartstetten. Za ňou prechádzame poliami so závlahami a božími mukami. Po ľavej ruke je vidieť masív Devínskej Kobyly s otvorenou ranou v podobe Weitovho lomu. Pred nami sú Hundheimské kopce. O chvíľu sme na hrádzi za dedinkou Stopfenreuth. Ak by sme pred odbočením do Viedne ešte pokračovali k Dunaju, môžeme sa vykúpať pri malých hrádzkach.

Cesta po telese hrádze protipovodňového kanála je monotónna, len občas vpravo alebo vľavo je rameno Dunaja či kde-tu solitérny dub. Napokon prichádzame ku križovatke Eckartsau. Ešte pred samotným zámkom tu prednedávnom bola pozorovateľňa života pri vodnej ploche, ale momentálne je chodník neoznačený a zarastený, tak sa zastavujeme iba pri zámku.

Ukrajujeme ďalšie a ďalšie kilometre z asfaltu, aby sme prišli k nasledujúcej križovatke do Orth an der Donau. Tu je zase zámok tentoraz v skôr v štýle hradu. Okukneme ho z vonka a ideme k Dunaju. Prievozom sa necháme dopraviť na druhú stranu do Haslau an der Donau.

Petronell-Carnuntum

Teraz by sme mohli ukončiť putovanie a spraviť návrat domov okruhom (trasa) cez Scharndorf a Petronell-Carnuntum. V dedinke Scharndorf sa oplatí pohľadať vínne pivnice. Obec opúšťame za kamenným kostolom. Ďalej nás čakajú pozostatky tunajšieho rímskeho osídlenia. Uprostred poľa sú zvyšky rímskeho víťazného oblúka Heidentor, tzv. Brána pohanov. Neďaleko je amfiteáter civilného mesta a replika gladiátorskej školy.

V samotnom Petronell-Carnunte v rámci múzea sú nanovo postavené vzory rímskych sídiel, respektíve rímska mestská štvrť. Tiež je tu zámok. Pred kúpeľným mestečkom Bad Deutsch-Altenburg sú vykopávky amfiteátra vojenského mesta. Na druhom konci mesta sa nachádza budova múzea Carnuntinum. Napokon cestným mostom by sme sa vrátili do dedinky Stopfenreuth a ďalej domov do Devínskej Novej Vsi.

Haslau an der Donau – Fischamend/ Schwechat – Devínska Nová Ves

Ale vráťme sa späť k nášmu cieľu “ranvej” 16/34. Do mestečka Fischamend je to z Haslau an der Donau len kúsok. Ideme cyklochodníkom cez polia, popri železnici či popod diaľnicu. Teraz sa každým kilometrom doslova približujeme k cieľu. Je dôležité udržať rozvahu a riadidlá bicyklov rovno, lebo vykrúcajúce sa krky a oči upreté k nebu sledovanie cesty zanedbávajú. Keď v poli vidíme kruh s anténami a “tyč” v strede, vieme, že míňame “VORa”. Prepočítavame, zastihneme, nezastihneme vytúžené “emiráty či koreana s wide body aeroplanmi”.

Vo Fischamende navigáciu poslúchame na slovo, len a len, aby sa to stihlo a nezablúdili sme. Šliapeme čo to dá. Napokon sme pri plote. Výbeh na umelý kopček, vybrať “fidlátka” a cieliť. Stihli sme obe "heavy mašiny". Nasledujú prílety menších airbusov či embraerov. Na nejakú chvíľu sa naša dráha začína používať aj na vzlety. Nastáva hotový “cirkus”. Pristátie, odlet, odlet, pristátie a dookola. Len nech sa to neskončí, vravíme si.

Kruté prepočty vzdialenosti a našej rýchlosti nám napokon velia po troch hodinách na obrat domov. Chceme prísť za svetla. Kvôli času sa vraciame rovnakou cestou. Chytáme posledný prievoz o 18-tej. Doprajeme si jednu zastávku v Stopfenreuth na doplnenie tekutín a napokon sme doma pri zažínaní pouličných lámp.

Ďalší deň s tínedžerom sledujeme pohyby v Budapešti. Počúvame tamojších riadiacich letovej prevádzky, ale tentokrát len cez internet.