Prejdi na obsah

Hiking.sk Zavrieť

Prihlás sa do svojho konta
alebo sa zaregistruj

Vriace fórum

Diskusná téma K článku: Cyklovýlet cez Vojenský obvod Záhorie

Diskusná téma K článku: Cyklovýlet cez Vojenský obvod Záhorie

Predĺžený víkend, kedy oslavujeme skončenie 2. svetovej vojny, sme trávili s manželom na našej chalúpke v Plaveckom Mikuláši. Je to výborná základňa na objavovanie krás Záhoria v ktoromkoľvek ročnom období, či už pešo alebo na bicykli. Tento raz sme sa rozhodli preskúmať časť kedysi neprístupnej „strelnice“, súčasti vojenského výcvikového priestoru medzi obcami Lakšárska Nová Ves a Plavecký Mikuláš.

Sona

Vo vojenskych vycvikovych priestoroch Zahorie a Turecky vrch by mali pribudnut nove cyklotrasy v dlzke 88 km. Zatial je to v stadiu rokovani medzi zupou a ministerstvom obrany. bratislava.sme.sk/…/vojaci-pu…

Pavol.slodicak

autorovi:
viem, ze to co si pisal, je len tvoj nazor, ale preco si najprv neoveris fakty o oblasti, o ktorej pises. narazam na "osadu" Zahorie, jej okolie a jej historiu.
bolo tam dost zalezitosti,ktore mna osobne dojali ich nepravdivostou:

  1. celu strelnicu mam pomerne dost prechodenu, ale buzerplatz som tam nikdy a nikde nevidel. to comu hovoris buzerplatz je parkovisko pre BV alebo spevnena plocha pre odstavenie vojenskych vozidiel pri asanacnych pracach po strelbach (neviem si predstavit nakladanie municie, pancieru... na nespevnenom povrchu)
  2. maskovanie bunkru umelym kopcekom? to je tiez zle. ten umely kopce je lapac. pre neho sa umiestnoval terc, do ktoreho strielali protipechotnymi zbranami, tazkymi gulometmi a zbranami s dostrelom na dlhe vzdialenosti
  3. "Z novín a televíznych šotov sme sa dozvedali, ako generality uznanlivo chválili výkony svojich zverencov, ktorí sa tu hrali na vojnu proti prípadným imperialistickým votrelcom..." ??? nepomylil si si miesto? tieto hry sa uskutocnovali na uplne inej strelnici a aj sa uskutocnuju doteraz, ale ako ukazky bojov z minulosti a taktiez sa to uskutocnuje na inej strelnici (DPS)
  4. z bunkrov sa pozorovali strelby a nie manevrovanie tankov. bunkre na strelnici sluzia pre sledovanie strelieb alebo dopadu delostreleckych a leteckych granatov
  5. tebou spomynani tankodrom je v skutocnosti vyorany pas vrstevnice, ktory tvori protipoziarnu zabranu. do stredu "oboch tankodromo" dopadaju straly, rakety a bomby. kedze fyzika nepusti, tak od vsetkych tychto projektilov sa moze trava lahko zapalit.
  6. tie hrdzave nabojnice nemaju taku historiu ako si myslis. moj osobny odhad je, ze tie hrdzave nabojnice, ktore si videl, su tak polroka stare a ten hrdzavy tank, ktory si videl, sluzi ako terc. je to vyradeny tank, ktory sa uz neoplatilo opravovat, tak z neho spravili terc.
  7. mohol by si mi prosim ta spresnit, kde si videl "vysoké konštrukcie pre výcvik parašutistov"? na celej strelnici su 3 druhy vysokych konstrukcii. jedny su ako pozorovatelne, ale tie vo vasej aktualnej oblasti nie su, potom tam su veze, kde sa vytahovali kose na meranie rychlosti a potom tam su este dve 100m veze, medzi ktore sa natahoval terc pre delostrelectvo a tak isto aj kose na meranie rychlosti projektilu.
  8. v dedinke Zahorie neziju len zamestnanci VTSU Zahorie!
  9. aku exkurziu po Zahori ste mali? skola tam nie je? ja viem o dvoch.
  10. nikto cudzi tam nechodi? myslis, ze nikto tam nevidel nejakeho cyklistu? pravidelne sa tam pohybuju zahranicne zbrojarenske delegacie. nemyslis, ze to bola len nahoda, ze niekto bol na balkone a fajcil???
  11. "Zopár domov je prázdnych." a ktore prosim ta. ja sa tam nastahujem :))
  12. "Dopravné značky tu nie sú žiadne" ??? tak to si teda naozaj nebol na Zahori, na tom Zahori, ktore si sa snazil opisat
    Zaver: budem sa opakovat, podla toho, co si sa snazil opisat, tak si nebol na Zahori, ktore si sa snazil opisat.
    To co som ta opravoval to su fakty a prosim ta, nehanob to, ked o tom nic nevies. to co vidis, nemusi vyzerat tak, ako to vyzera.
    v pripade, ak by sa dakomu daco nelubilo, nech sa mi kludne ozve. vsetko rad zodpoviem
Palic

pokial tomu dobre rozumiem, drevnej hmoty v globale pribuda, da sa vsak povedat, ze jej sice v rocnom uhrne menej je, ale v konecnom dosledku to nie je take iste, pretoze dnesny stav naznacuje pokles s tendenciou narastu v najblizsich 340 rokoch? dobre som tomu poroumel? :-)

Pinus

Celková zásoba drevnej hmoty v slovenských lesoch je zhruba 445,9 mil. m3 hrubiny bez kôry. Priemerná hektárová zásoba je 232 m3 hrubiny bez kôry. Na zvyšovaní zásob drev. hmoty sa podieľajú najmä nadnormálne plošné zastúpenie 50-100 ročných porastov, spresňovanie postupov zisťoavania zásob (nové rastové tabuľky), ako aj v dôsledju ďalších faktorov(klimatické zmeny).

Palic

chcem sa spytat tu pritomných lesologov.v nejakych štatistikach som sa docital, ze na slovensku pribudne za rok viac drevnej hmoty ako sa vytazi. podla mna je to dost pravdepodobne. nechcem nacinat ochranarsku temu na tomto fore a spustat dalsiu hadku o cisla. len ma napadlo, reku, ked uz o tom bola rec tak sa slusne spytam. dakujem za kazdu odpoved.

DanielaM

Necakala som, ze moj prispevok rozprudi takuto zapalenu diskusiu.
K moznosti ubytovania v oblasti Plav.Mikulasa mozem dat do pozornosti penzion vedla v Plaveckom Podhradi v areali PD Agropartner, je cerifikovany ako zariadenie splnajuce kriteria Vitajte cyklisti, mozte si viacej pozriet na stranke vitajtecyklisti.sk$ret
Ludi na bicykloch je u nas velmi vela, len je problem zistit, kde sa da bikovat bezpecne a aj vyuzivat infrastrukturu. Lebo v cyklistike je to uz ako s lyzovanim, vzhladom na nebezpecne cesty a slabu infrastrukturu chodia tisicky cyklistov vedla do Rakuska a na Moravu. V Rakusku pocujete slovencinu v ramci cyklociest velmi casto a nie len v "dohmate" z BA, ale aj na Drave, Salzachu, Dunaji, ci na horskych cyklotrasach.
Na info materialy sa da spolahnut, ak je trasa pre bicykle, urcite tam nestretnete kamion. Na hrdu mapu s 10.000 km znacenych cyklociest na Slovensku sa veru nespolahnem. Rada by som spoznala viacej Slovenska na bicykli.Verim, ze tu budu pribudat prave clanky, ktore predstavia nove a bezpecne moznosti.
Vo Vajnoroch, kde byvame, mame slepu cestu dlhu 2,5km - urceny na rekreaciu - korcule, bicykle. Je plna skoro stale a urcite nie len domacimi.
Sami sme si nasli kopu ciest a cesticiek, ktorymi sa dostaneme do dalsich obci pekne mimo hlavnu trasu. Obce aj spolupracuju v prepajani, zatial ale zial iba teoreticky, su pripravene plany prepojenia z Bratislavy do Pezinka, ale asi az pre nasich vnukov. Skoda. volne chvile na bicykle su super, v partii nadherne.

Palic

vratim sa este k svojmu prispevku. na sumave je to ozaj so sluzbami pre cyklistov špicove.kvalitne cyklocesty,informacny system (v kazdej dedinke je infocentrum).ALE ! aj tam sa rúbe.niekedy som mal pocit, že idem "hospodarskymi lesmi" malych karpat a nie narodnym parkom sumava (aj vdaka mohutnym polomom a naslednym holorubom), kde sa bojite dotknut vody v potoku, kvoli nadpriemernej hustote strazcov prirody a paranoickym reciam ceskych turistov. pre mna to bolo az smiesne ako uzskostlive reci vedu. A este jedna vec ma zarazila. neviem ci je to bezna vec - vodu do flase z vodovodu v jednom penzione zapadlej dedinky mate za pjetku (teda za 10 Kc) hehe.

Lubo

Mam pocit, ze cesi su viac cykloturisti ako my, tak ako su viac turisti a aj ked maju malo v penazenke, vedia pochodit mnoho za malo. Sice s majkou ale na havaj :-))))).
Na obranu mozno povedat, ze u nas su dost zle podmienky. Ak je cyklotrasa na nebezpecnej ceste 2.triedy prazdna, tak nemozno hovorit asi o nechuti ako skor o pude sebazachove. Dalsou kapitolou su sluzby -- napr. v takom Plav. Mikulasi nie je jediny penzion alebo privat, kde by mohol cykloturista zlozit hlavu. Pritom by to mohla byt dobra zastavka pred dalsim postupom ci uz smerom na bory alebo prechod na druhu stranu Karpat, kam sa da z Plav.Mik. dostat relativne pohodovou asfaltkou.
Ked sa clovek pozrie, kolko naroda je na bikoch v Karpatoch pri BA, na Dunajskej alebo Moravskej hradzi, ci na slepej nepouzivanej asfaltke za Vajnorami, nemozno asi hovorit o apatii ... skor treba hladat priciny.

Tu by sa mohla pripojit autorka clanku, pretoze bikuje v tejto aj inych oblastiach casto. Momentalne je vsak odcestovana, takze snad v utorok :-).

Peto

Veru tak Lubo, tie cyklotrasy cez autostrady :-) su hroza a pritom by sa nasli varianty len pre cyklistov. Ak chcem ist do Karpat musim najprv absolvovat jazdu do Rohoznika alebo Perneka a potom podhorim az sa dostanem na nejaku samostatnu cyklotrasu. To iste je ale aj na opacnej strane Karpat (napr. Smolenice, Modra, Pezinok), kde to rovnako vedie cestami 2.triedy. No na ich ucel sa asi treba spytat znackarov :-) Myslim si radsej mohli investovat do znacenia zaujimavejsich cyklotras ako ciest 2.triedy, ktore su dostatocne z mapovane na kazdej mape. Ale som rad, ze aspon co to mame a trasy postupne pribudaju. Otazka je aj zaujem cyklistov. Napr. co som bol vu susedov, tam je zaujem evidentny, na trasach je ludi kopa, rozneho veku a vyzitia, u nas niekedy nenarazim na nikoho :-)

Lubo

Peterf, chapem tvoju zapalenost pre lesnikov. Keby tu na Slovensku nebolo kopec rychlehoziskuchtivych ludi, ktori maju politicke krytie, tak s tebou vo vsetkych bodoch suhlasim.
Ano, treba drevo na vyrobky, avsak myslim si, ze nie je vhodne, aby sa nase lesy vydrancovavali a gulatina sa vyvazala do zahranicia, kde sa ten nabytok urobi. Pracovne miesta aj zisk z pridanej hodnoty teda skonci v zahranici a u nas ostane len vyrubany les, pripadne vyroba papiera. Naopak, tych par slovenskych vyrobcov nabytku by mohlo rozpravat, ako sa obchoduje so slovakmi ako dodavatelmi dreva. Nejake tie pribehy som si z prvej ruky uz vypocul.
Dobry prikladom hospodarenia v lese je napr. oblast Vapca, kde ma svoju svoj voplyv ludia blizky Kmotrikovi. Znacky sa tam umyselne a systematicky nicia, aby udrzali turistov mimo. Bolo to viacnasobne preznacene po informaciach od citatelov tohto fora. Vzdy, doslova niekolko dni po vyznaceni sa situacia opakuje. Je verejnym tajomstvom kto to robi. Pri telefonickom rozhovore so starostom sme sa nemohli zdrazat pocitu, ze niekomu robi iniciativne advokata, hoci my sme sa len pytali ci o niecom nepocul.

Spat k teme Zahorie:
Trochu poznam situaciu v okoli Plaveckeho Mikulasa, kde som stravil nejedno leto. Vyznacene trasy su, ale povadzujem ich za vysmech cykloturistovi. Jedna vedie napr. cestou 2. triedy od Perneka podkarpatskymi obcami cez Rohoznik a dalej smerom na Plavecke Podhradie, Mikulas a Peter. To je cesta smrti! Je uzka a velmi vytazena nie len osobakmi ale najma v tyzdni mnozstvom kamionov z/do rohoznickej cementarky. Nechapem, preco to nemohli vyznacit po polnych cestach popri riecke Rudava. Lady neprelomilo ani medializovane zabitie maleho cyklistu televiznym moderatorom. Pritom siet polnych cesticiek je tam skutocne husta ... ako maly chalanisko som sa nieco pobikoval po nich. Do kazdej dediny by nasledne mohla od hlavnej cyklotrasy viest pristupovka. A potom sa SCK pysi sietou cyklociest, ktore su vsak nepouzitelne pre cloveka, co si ide zabikovat a nie sa zabit.
Svetlou vynimkou su asfaltky, ktore su velmi malo pouzivane motoristami -- napr. ta z Plav.Mikulasa cez bory do Laksarskej N.Vsi je uplne mnamkova. Teraz nedavno tam urobili novy asfalt, takze pohodlie este lepsie. No aj tu vidiet velmi zvysenu rubnu aktivitu, ktoru som tu za x rokov nevidel. Clovek len cumi a nechape...

Jjano

Peto, logom Vitajte, cyklisti! sa nepysi mesto Malacky, ale informacne centrum v Malackach. "Mesto" nemoze byt certifikovane Vitajte, cyklisti!, iba jednotlive turisticke objekty a zariadenia.

A vdaka za podrobny opis situacie :-)

Pinus

Pozn. Na Slovensku sa lesnatosť kontinuálne zvyšuje od roku 1950 aj vďaka "zlím, zlím lesníkom" pričom dochádza k delimitáciam poľnohospodársky nevyužívanej pôdy (lúky ,pasienky, polia) na lesné pozemky spolu s predpisom na ich zalesnenie. Mimochodom pobavilo ma to Španielsko v Ľubovom príspevku s lesnatosťou 56% !? Vetci dobre vieme, že Španielsko je vyprahnutá krajina (hlavne vnútrozemie), kde majú riadne lesy len v Pyrenejach a v Sierra Nevade. Reálne má Španielsko 27,0% a je v poslednej tretine európskych krajín. Poradie v Európe: Fínsko 71,9%, Švédsko 66,8%, Slovinsko 54,5%, Estónsko 48,1%, Rakúsko 46,5%, Lotyšsko 46,4%, Bosna a Hercegovina 44,9%, Lichtenštajsko 43,1% a Slovensko 40,9%. Unás sa predpokladá výhľadovo nárast na cca. 44%, ale dôležitá nie je ani tak celková výmera lesov, ale skôr ich zdravotný stav a kvalita. Uff.

Peto

Okolie Malaciek a Zahorie poznam v celko dobre, takze mam prehlad ako to vyzera s cyklotrasami u nas a s moznostami sa niekde previest alebo zajst pesi. Je to bieda. Ak neratam oblast vojenskeho priestoru, kde su fakt pekné lesy, tak moznosti sa skor nachadzaju mimo centralnej casti Zahoria, povodie Moravy, Karpaty. Tieto miesta sa casom slusne vyznacili a upravili pre cykloturistov. Tam su aj skor trasy vedene mimo ciest pre auta, co je istotne ovela, ovela lepsie. Takych to tras by mohlo byt viacej. Ak by nebol ten vojensky priestor viem si predstavit par peknych tras prave cez tie lesy. Je tu slabe prepojenie Borskej nizini s Podkarpatim, prave koli tomu voj.priestoru. Prijal by som tiez napr. u nas v meste chodniky a useky na cestach vyznacene len pre cyklistov, ako to byva v inych mestach. Nic take nemame a len sa nase mesto pýši logom Vitajte cyklisti. Ak myslia tie trasy co len vedu cez nase mesto, tak je to na smiech. Aj tak vsetko vedie cestami pre auta a kludne by mohli spravit aspon jednu cesticku len pre cyklistov cez nejaky lesik. Chybaju nam spojky s Podkarpatim alebo Pomoravim, nieco len pre cyklistov. Trepat sa pomedzi auta a dychat ten uzasny smog je fakt prijemny pocit z jazdy na bicykli. Ani to znacenie na Slovensku nieje miestami moc najlepsie. Paci sa mi znacenie v CR. Sice maju len smerovniky na razcestiach, ale je to bezproblemove. No ak uz sa u nas investuje do znacenia a to stoji nemale peniaze, hlavne tie smerovniky, tabule, tak to casto krat vyjde nanivoc. V CR som zatial nenasiel znicene ani jedno znacenie a u nas je toho fakt kopa. Nepochopim tie individua co sa na tom zabavaju. A co sa tyka tej tazby. Chodievam do prace na bicykli cez les, kde sa skoro dennodenne rube a zvaza drevo, ale niektore lesy su vyslovene urcene na tazbu. Vidim tak za tie roky co tade chodim, ako sa to tam meni. No viac zarazajuce je ak sa skaca vzacny alebo len ludmi ospevovany les (kút pre relax) koli nejakemu podniku alebo golfovemu ihrisku. U nas sa totiz take vzacne miesto naozaj znicilo. Boli tam nadherne rybniky obklopene lesmi. Uz su tam len tie rybniky, ktore pomaly tiez ustupia.

Jjano

A aby som sa vratil opat k teme clanku, tak mam s povolovanim cyklotras v lesoch mam ovela viac negativnych, ako pozitivnych skusenosti. Keby si pocul a cital, vsetky tie zdovodnenia, preco nechcu lesaci povolit vyznacenie cyklotras v lesoch, smiechu by si sa nezdrzal. Pricom ide najma o to, aby sa bezni civili nevideli, co sa v lesoch deje a o to, aby bezni civili neplasili polovnikom srnky a nevideli ich bakchanalie... Ak Slovensko nie je vhodnou krajinou pre cykloturistiku, tak lesaci na tom maju velku zasluhu.

Pridaj reakciu

Pridaním diskusného príspevku súhlasíte s podmienkami použitia hiking.sk.

Vriace fórum

Komentár

Matobee k článku: Chata Ipeľ V sobotu 13.4. som sa zastavil na Chate Ipeľ. Všetko v poriadku ako v Pavlovom komente. Slušne veľký altánok ale aj terasa chaty dobre poslúžia na oddych, úkry …

+ 6 ďalších príspevkov

Komentár

Matobee k článku: Výlety okolo Melku Dobrý výlet v tomto ročnom období. Pekné sú veru mnohé tie stavby. Určite by im to pristalo aj so snehom. Ale tento február sme o ňom v nižších polohách mohli l …

nová téma