Rozhľadňa Rozhľadňa Tlstá hora nad Dohňanmi

Začiatkom roku 2010 som našiel v novinách článok o tom, že zo 651 metrov vysokého kopčeka Tlstá hora nad obcou Dohňany v púchovskom okrese je možné dovidieť až na vrcholky Malej Fatry. Akosi sa mi to nezdalo, tak som si čo-to vygooglil a zistil som, že tu stojí nová drevená rozhľadňa.

1 deň
jeseň – 10.10.2010
Biele Karpaty
z vlastných zásob
Púchov (vlak, bus) - Dohňany (vlak, bus)
» č.1076 Vršatec, Súľovské vrch (1:50.000)

Na moravskej strane sme ich už pár prešli, tak som rýchlo poslal odkaz kolegyni z nášho turistického oddielu. Vedel som, že Adinu to naštartuje, ale nečakal som, že tam pôjde už najbližší víkend a na mňa sa vykašle, keďže som si užíval sneh na rakúskych svahoch. O pár dní mi hlási, že nešlo o novinársku kačicu a z rozhľadne je naozaj výhľad doďaleka.

Pri mojich cestách domov na Kysuce mi nikdy nezostával čas odbočiť z diaľnice na Púchov, ale často som pozeral tým smerom. Až raz, rok od otvorenia rozhľadne sme zorganizovali spolu s niekoľkými fotografickými fanatikmi z fotoservera skorý ranný výstup na rozhľadňu.

Bola už takmer polovica októbra, na horách pretrvávalo inverzné počasie, povedali sme si, že toto si nemôžme nechať ujsť. Nazbieral sa nás celkom pekný počet. Prvé dve autá vyrazili z Bratislavy asi o 3.30, postupne sa ďalší členovia výpravy pridávali v Senci a Trnave. Na pumpe v Zamarovciach sme doplnili dávku kofeínu z kávomatu, počkali sme ďalšiu posádku a vyrazili sme na poslednú časť cesty. Vonku teplota okolo nuly, ale hmla žiadna. Hovoríme si, že to nevadí, veď kým prídeme hore, hádam sa ešte niečo vytvorí.

Krátko pred šiestou parkujeme v Dohňanoch, kde nás čaká posledný člen fotovýpravy, ktorý sem meral cestu z Martina. Nahodíme teplejšie oblečenie, čelovky a vyrážame.

Dohňany – Rozhľadňa na Tlstej hore – Čertova skala – Lazovská skala – Dohňany

Na rozhľadňu sa dá dostať náučným chodníkom „Tri skaly“. My však volíme kratšiu alternatívu a ideme podľa tabuliek, na ktorých je vyobrazená rozhľadňa s údajom o vzdialenosti. Na rozhľadňu je to podľa tabuľky 2 km. Asfaltová cesta začína stúpať, jej stav sa postupne zhoršuje, až sa končí pri posledných domoch. Partia sa trošku potrhá a pri prvých krížnych cestách nastáva zmätok. Druhá skupinka kráča bez svetla a nechá sa zlákať zlatou, strednou cestou. Tá sa však končí nedobre a jeden zo skupiny, nazvime ho Karol, sa ocitá po kolená vo vode. Nestačí, že Karol sa celú noc zabával a rovno z podniku sa vybral s nami, ešte sa aj poriadne namočí. A keďže ide rovno z diskotéky, na nohách má tenisky a rifle. Už som vyššie spomínal, že teplota nad Trenčínom sa pohybovala okolo nuly. Tu už mrzne.

Nakoniec sa zablúdenci vrátia späť a na rázcestí ich čaká posledná skupinka. Pri strome, ktorého korene vytvárajú studničku, bolo treba odbočiť doľava. Doprava vedie náučný chodník, po ktorom sa neskôr budeme vracať, no a cesta rovno vedie do nešťastia.

Po krátkom stúpaní lesom vychádzajú aj posledné dve skupinky na lúku. Tu ich už netrpezlivo čakáme a čudujeme sa, že im to tak dlho trvá. Začína svitať, takže čelovky môžeme vypnúť. Po asi 200 metroch vchádzame späť do lesa, stúpanie naberá na intenzite a prichádza nie veľmi dlhý, ale o to prudší stupák. Už vidíme svetlo na konci tunela a tušíme, že tam niekde musí byť rozhľadňa. Vyjdeme z lesa na hrebienok, ktorý je smerom na obec Zubák odlesnený, zatáčame doľava a asi po 200 metroch sme v cieli. Výstup nám trval aj s prestávkami asi 45 minút.

Obsadíme piate a šieste poschodie rozhľadne. Nastáva však trošku sklamanie. Inverzia nie je. Len opar a oblačnosť v diaľke, cez ktorú sa s ťažkosťami prediera slnko. Zohrievame sa horúcim čajom a k tomu sa nájde aj nejaká nemrznúca zmes. Malá Fatra je v opare, ale kocháme sa aspoň pohľadmi na Kľak, Strážovské vrchy, Javorníky a na západe vidno Červený Kameň.

Keďže Karolovi je už poriadna zima a rifle na ňom zmrzli, balíme foťáky a pokračujeme tentokrát náučným chodníkom smerom na sever k Lazovskej skale. Chodník, resp. lesná cesta vedie po hrebeni, nasleduje mierne klesanie s výhľadom na dedinku Zubák a po polhodinke chôdze prichádzame na rázcestie s krížom. Náučný chodník pokračuje cez Čertovu skalu. Od rázcestia je to asi 300 m. Nachádzame tu prístrešok s lavičkami a ohnisko, tak sa rozhodneme, že si dáme neskoré raňajky. Rozložíme oheň, Karol sa teší, že sa konečne usuší a zohreje, vyberáme slaninku, špekáčiky a trošku sa posilníme.
Z Čertovej skaly nás nečakajú žiadne výhľady. Zahasíme oheň a klesáme po strmom chodníku na lúku a po lesnej ceste pokračujeme ďalej. Cestou stretneme domácich na pásovom pekelnom stroji. Ide sa na drevo, veď zimy v tomto kraji bývajú kruté.

Prichádzame na ďalšie rázcestie. Napravo sa dá klesať k prvým domom, my sa však vydáme k Lazovskej skale. Tu nachádzame lavičky a kríž. Sú odtiaľto výhľady na Dohňany a na kopci vidno aj rozhľadňu. Pohľadom sa uistíme, že autá sú tam, kde sme ich ráno zaparkovali, trošku sa povyhrievame na slnku a pokračujeme späť na rázcestie nad domami. Pokračujeme popri domoch po náučnom chodníku, psiská štekajú ako besné a my sa modlíme, aby ich reťaze vydržali. Prichádzame k stromu so studničkou. A tu Karol prichádza na to, že keby mal baterku a zdvihol by hlavu hore, tak sa nemusí namočiť. Nad hlavami máme totiž ďalšiu smerovku, ukazujúcu cestu k rozhľadni. Po poslednom klesaní sa rozlúčime, nasadneme do áut a každý sa vyberie svojim smerom. Aj keď podmienky na fotenie neboli také, ako sme si predstavovali, strávili sme pekný deň v prírode.

Rozhľadňa

Náučný chodník „Tri skaly“ sa nachádza v katastrálnom území obce Dohňany v pohorí Biele Karpaty. Dĺžka okruhu je 13 km, vedie po spevnených cestách, je vhodný pre peších turistov ako aj pre cykloturistov, v zime pre bežkárov. Chodník vedie okolo troch skalných útvarov – Lazovská skala, Čertova skala a skala Vieska k drevenej rozhľadni postavenej na kopci Tlstá hora (651 m n. m.). Na jej vrchole vraj v 19. storočí stála vojenská rozhľadňa. Nová rozhľadňa je vysoká 21,5 m, začali ju stavať v júli 2009 a pre verejnosť bola sprístupnená 17. októbra 2009. Na jej postavenie bolo spotrebovaných približne 60 kubíkov dreva a 35 m kubických betónu. Hlavné piliere tvoria nosné zdvojené stĺpy z guľatiny – smrekovec opadavý (červený smrek). Jej betónové základy sú v hĺbke 3 m. Rozhľadňa sa smerom k vrcholu zužuje a je členená na 6 poschodí. Z posledného (najvyššieho) poschodia možno za pekného počasia vidieť Javorníky, Malú Fatru (Krivánska časť, Lúčanská časť - Martinské hole i Kľak) a Strážovské vrchy s majestátnym Strážovom. Celková hodnota projektu bola cca 540 000,- €. Na rozhľadňu sme sa boli pozrieť znovu 13. 12. 2011. Sľubované výhľady tentokrát boli. Vo fotogalérii k článku sú aj výhľady z tohtoročného decembra.

Údaje o rozhľadni boli použité z webovej stránky www.dohnany.sk a z informačnej tabule pri rozhľadni. Dve fotografie poskytla Andrea "Adina" Grunská.