Túra Koválov – Hoštecná studnička a späť

Pochádzam z horského kraja, ktorý patrí medzi najkrajšie miesta Slovenska. Nebolo ľahké si zvyknúť na Záhorskú nížinu, v ktorej bývam. Naši priatelia nám však ukázali pekné zákutia aj na Záhorí. Počas jarných prázdnin sme si, aj s vnučkami, po dohode s priateľmi vybrali túru do neďalekého lesa - Chvojnická pahorkatina. Cieľom bola Hoštecná studnička.

1 deň
jar – 2013
Záhorie: Záhorská nížina - Chvojnická pahorkatina
Hoštecná studnička
Senica (vlak, bus) - Koválov (bus)
» č.1073 Záhorie, Senica (1:50.000)

Koválov – Kovalovsky mlyn – kaplnka svätého Urbana – Bažantnica – Hoštecná studnička a späť

Za Koválovom pri kaplnke svätého Urbana, patróna vinohradníkov, sa stretávame s priateľmi a vyrážame. Je poobedie, polooblačno, podľa predpovede počasia by pršať nemalo. Je pár dní odvtedy, čo sa roztopil sneh. Cesta nie je opatrená turistickými značkami.

Od kaplnky sme išli po dlhej lúke a pred nami bol les Chvojnickej pahorkatiny. Na konci lúky, keď som sa obzrela, som videla peknú scenériu Koválova. Červené strechy na domoch vynikali nad prírodou, ktorú ubila zima. Keď sa vojde z lúky (čistinky) za Koválovom do lesa, v lese sa odbočuje doprava. Len, čo sme vošli do lesa sme vyplašili stádo srniek. Pre naše „mestské deti“ už aj to bol veľký zážitok. Začali sa správať tichšie. V lese boli cesty viac nasiaknuté vodou, ako na otvorenej lúke. Museli sme si dávať pozor a vyhýbať sa mlákam.

Prichádzame na čistinku, uprostred ktorej sme znovu zbadali stádo srniek, tieto sme tiež vyplašili. Na čistinke neodbočujeme doľava, ale popri lesnom poraste pokračujeme rovno do hory. V lese, pozdĺž čistinky, ktorou sme prechádzali, tečie malý potok. Vstúpili sme znovu do lesa a tu nás zaujal veľký kŕmnik pre lesnú zver. Už zďaleka som cítila vôňu živice od narezaného dreva, okolo ktorého sme prechádzali. Znova sme vyšli na čistinku a pokračovali sme vľavo mierne stúpajúc. Tu nás zaujali prebehujúce zajace a asi štyri osamelé vyčnievajúce borovice. Boli tu aj poľovnícke posedy.

Znova vchádzame do lesa, hneď na začiatku sa lesné cesty križovali, no pokračovali sme klesajúcou zvážnicou rovno. Prišli sme na veľkú križovatku. Z pravej strany viedla cesta od obce Vieska. Mokrú cestu sme sa snažili obchádzať po vyvýšených krajniciach a popritom sme na veľkej križovatke obišli veľký starý peň.

Zanedlho sme boli v cieli našej túry. Spomínam si, keď som tu bola prvýkrát, zostala som v úžase. Pred nami sa v údolí objavila drevená zvonička, malá kaplnka so sochou Panny Márie, lavičky a studnička s pitnou vodou, ktorá pretekala a voda si razila svoju cestu. Úchvatné miesto a to uprostred lesa. Neďaleko studničky je malé jazierko, ktoré stojí za pozornosť. Cez vodnú plochu boli popadané stromy, buď ich zhodil silný vietor, ale mohla to byť aj práca bobrov, ktoré ich „prepiľovali“. Pri Hoštecnej studničke je malá čistinka, na ktorej tiež nechýbal poľovnícky posed. Deti mali veľkú radosť, keď sme im dovolili naň vyliezť a mohli sa porozhliadať. Najviac ma však na čistinke potešil strom s pučiacimi jahňadami, znak, že jar sa už konečne začína hlásiť k slovu.

Cesta z Koválova od kaplnky sv. Urbana k Hoštecnej studničke je dlhá 3,5 kilometra. Čas s našimi prestávkami si nedovolím odhadnúť. Trasa je striedavo stúpajúca a klesajúca, veď sme aj prechádzali pahorkatinou. Počas priaznivej zimy je vhodná pre bežecké lyže. Túru pre deti je vhodné zamerať ochranársky a prírodovedne, aby ich zaujala.

Návrat

Cestu späť sme si predĺžili inou prístupovou trasou, oveľa dlhšou, čím sa nám výlet predĺžil a natiahol sa tiež plánovaný čas návratu. Pre deti to bol veľký zážitok a tým, že cesta nebola značená, skúšali sme ich orientačné schopnosti. Najlepšie ich mal psík, vábil nás smerom, ktorým sme prišli. Navyše, veľmi rýchlo nastal súmrak a na deťoch sme badali malé napätie. Povolilo až, keď sme vyšli z lesa a videli sme svetlá v Koválove. Doma im nikto nedohováral za zablatené topánky a oblečenie.

K Hoštecnej studničke je možný prístup zo západu z obce Unín alebo zo známych kúpeľov Smrdáky, ktoré s Koválovom susedia alebo tiež z ostatných okolitých dedín Oreské, Vidovany, Dubovce, Vlčkovany, Popudinské Močidlany a Radimov.