Túra Nosal a Wielki Kopieniec zo Zakopaného

Mohli by sme použiť aj titulok „Jeden z najrýchlejšie dosiahnuteľných výhľadov v Tatrách“. Po hodinke stúpania budeme mať pred sebou poľské Tatry ako na dlani. Po ďalšej hodine a pol stojíme na druhom vrchole dňa a v diaľke budeme rozpoznávať nielen poľské a hraničné štíty, ale aj slovenské končiare. Poldenný výšľap absolvujeme s ratolesťami okolo šiesteho roku, pričom nie je raritou tu stretnúť aj mladšie deti.

1 deň
leto – 09.07.2013
Poľsko: Tatry - Tatry Zachodnie (Západné Tatry)
Poprad (vlak, bus) - Tatranská Lomnica (vlak, bus) - Lysá poľana (bus, mikrobus) - Zakopane (bus, mikrobus, vlak)
Doplňujúce súbory
GPX súbor: nosal_kopieniec.gpx

Nosal a Wielki Kopieniec s deťmi - výhľadové body v Zakopanom

Prečo Poľsko? Čoraz viac ma ťahá preč z našich Vysokých Tatier zničených veternou, podkôrnou kalamitou a v neposlednej rade aj ľudskou chamtivosťou a márnivosťou. A tak logicky mierime už tradične s deťmi k našim susedom do Poľska. Ani dnes to nebude iné.

Cestovanie

Autobus poľského dopravcu prichádza načas. My, traja chlapi, teda tato s dvomi synmi sa vydávame na cestu. Je to už viac ako rok, čo ma na tieto kopčeky upozornil FunTTomas, a konečne nastal deň D. Po prekročení hranice stojíme zablokovaní v kolóne. Uplynie 20 minút a začíname sa posúvať vpred. Vidíme, že zdržanie spôsobili cestári striekajúci na vozovku deliacu čiaru. Troška je to úsmevné, ale v našej situácii, keď nám záleží na každej časovej rezerve, som z toho trocha na vetvy. Vrie mi krv v žilách, keď si spomeniem ako odvšadiaľ sú počuť hlasy o cezhraničnej spolupráci v cestovnom ruchu a o čerpaní financií z fondov EU. A pritom jediné priame spojenie Tatry-Zakopané poskytuje poľský dopravca v časoch, ktoré vyhovujú na vykonanie celodenných túr na slovenskej strane susedom zo Zakopaného, ale my, Slovač, v Poľsku ledva stihneme poldenné túry. Ešteže je tu záložný plán návratu aspoň na Lysú Poľanu miniautobusmi, ktoré vozia turistov pod Morské oko.

Zakopané, zastávka Oswalda Balzera, Nosal – Nosal - Nosalowa Przelecz - Polana Olczyska - Wielki Kopieniec - Polana Olczyska - Zakopané, časť Jaszczurówka - zastávka Oswalda Balzera, Nosal (trasa v mape)

Vyrážame smer Nosal (1206 m)

Je niečo pred jedenástou a vystupujeme v Zakopanom na autobusovej zastávke Oswalda Balzera pod naším kopcom Nosal. Ulica nesie meno poľského historika a odborníka na právo. Bol členom kolektívu, ktorý zastupoval v roku 1901 Rakúsko na medzinárodnom arbitrážnom súde v spore s Uhorskom o Morské oko. Mimochodom od rozhodnutia súdu poloha štátnej hranice pretrváva až dodnes. Pokračujeme spomínanou hlavnou ulicou. Prvou uličkou vľavo sa dostávame k potoku Bystra. Ľavým brehom proti prúdu prídeme k domčeku s výberom poplatku za vstup do TNP (Tatrzański Park Narodowy). Vydávame sa zelenou značkou. Hneď od začiatku začína pomerne prudké stúpanie, ktoré je miestami zmiernené traverzmi. Už po 20 minútach sa chodník občas dostáva z lesa ku skalným bralám, pod ktorými je hlboký zráz dole do Kuźnic. Otvárajú sa prvé výhľady. Krotím mojich chlapov pri preskúmavaní skál a nabádam ich, že ešte nám ostáva kus cesty. Vrchol sa s nami pohráva. Vynoríme sa z lesa, stojíme na ďalších bralách a opäť sa chodníkom stáčame do lesa. Tento scenár sa opakuje hádam do nekonečna. Ale po necelej hodine sme už hore. Výhľady sú proti slnku, fotoaparát veľa toho nevykúzli, no naše oči sa môžu napásť do sýtosti. V diaľke spozorujem náš ďalší vrchol Wielki Kopieniec. Neprezieravo ho ukazujem deťom a začína nakrátko presviedčanie, motivovanie.

Wielki Kopieniec (1328 m)

Obchádzame bralo po skalách. Na jednom exponovanejšom úseku nám pomáha milý starší pánko. Na tomto úseku by sa možno pre prípad mokrej skaly hodila dvojmetrová reťaz. Klesáme príjemným lesným chodníkom do sedla Nosalowa Przelecz. Tu máme možnosť zísť zelenou značkou do Kuźnic. Pokračujeme žltou na Polanu Olczyska. Z miest, kde nie je les, vidíme spätne Nosal a pred nami Wielki Kopieniec. Na poľane prechádzame okolo starej opustenej koliby. O niekoľko minút prichádzame k oddychovému miestu. Deti sa hrajú pri zurčiacom potoku. Naberáme sily do posledného dlhého a podľa mapy príkreho stúpania. Prechádzame na zelenú značku. Pri naberaní výšky tu stretáme niekoľko mamičkovských skupiniek s deťmi. Chodník vedie lesom a pre ratolesti po nepríjemných kameňoch. Za pol hodinu sme na poľane pod vrcholom, na ktorý vystúpime po ďalších pätnástich minútach. Dávame si tu lízatkovú párty, ktorá bola motiváciou počas plahočenia sa sem. V porovnaní s predchádzajúcim kopcom je tu širší výhľad, ale viedol sem neatraktívny chodník bez brál.

Návrat

Mohli by sme obísť spomínanú lúku okolo salašov, ale z časového hľadiska volíme návrat na Polanu Olczyska, tak ako sme sem prišli. Klesanie je náročné a po chvíli preväzujeme topánky. Na poľane sa stáčame vpravo sledujúc zelenú značku pokračujeme dolinou Olczyska. Užívame si hukotu potoka. Ideme okolo obrovských lopúchov a nasávame sviežu, vlhkú vôňu doliny. Tesne pred vstupom do časti Zakopaného - Jaszczurówka nachádzame ohradenú minirezerváciu Ośrodek czynnej ochrony plazów i gadów. Ešte míňame búdku na vyberanie vstupného a ocitáme sa na chodníku, ktorý nás popri hlavnej ceste dovedie do východzieho bodu. Po hodine a desiatich minútach od vrcholu sme na zastávke. Čakáme len 10 minút a nastupujeme do autobusu. Než sa stihneme vymotať zo Zakopaného, obaja horali už spia.

Dodám, že hoci poľské Tatry sú známe veľkým počtom turistov, no my sme v tomto prípade nestretali o nič viac výletníkov ako u nás. Celkový čas túry aj s prestávkami bol približne štyri a pol hodiny.