Dita pózuje na vrchole Hochwechselu, v pozadí Niederwechsel
Dita pózuje na vrchole Hochwechselu, v pozadí Niederwechsel Zatvoriť

Túra Jesenný Wechsel s dieťaťom

Dve hodiny jazdy alebo 170 km juhozápadným smerom od Bratislavy sa nachádza najvýchodnejšie pohorie Álp – Wechsel. Svojím charakterom mi trochu pripomína západnú časť Nízkych Tatier okolo Ďurkovej, ale v menšom merítku. V polovici októbra 2017 kulminuje babie leto, pred nami máme víkend v Bratislave, tak reku, poďme sa v sobotu pozrieť na Wechsel. A tak aj bolo.

1 deň
jeseň – 14.10.2017
Rakúsko: Wechsel
  • Najvyšší bod: 1743 m n. m. Hochwechsel
  • Najnižší bod: 1357 m n. m. Steyersberger Schwaig
hostinec Steyersberger Schwaig, Kranichberger Schwaig, chata Wetterkoglerhaus, chata Marienseer Schwaig
Kirchberg am Wechsel - Steyersberger Schwaig (veľké parkovisko pri hostinci)
Dalšie info

Doma ešte dolaďujem trasu, kontrolujem, či je na vrchole Hochwechsel otvorená chata Wetterkoglerhaus, aby sa bolo kde najesť a na chvíľu zohriať aj s BanDitkou a keď zisťujem, že áno, tak nám nič nebráni vyraziť.

Steyersberger Schwaig – Kranichberger Schwaig (30 min.) – Dreiländereck (5 min.) - Schöberlriegel – Umschussriegel (30 min.) – Hochwechsel (40 min.) – Marienseer Schwaig (20 min.) – Arabichl (1 h) - Steyersberger Schwaig (20 min.)

Po dvoch hodinách jazdy z Bratislavy prichádzame na Steyersberger Schwaig (1357 m). Len pre upresnenie, cestou sem nie je kde zablúdiť. Už z diaľnice upozornia šípky na Wechsel, stačí sa držať smeru na mestečko Kirchberg am Wechsel, potom kúsok na St. Coronu a hneď doprava do dlhého údolia. Na Steyersberger Schwaigu je veľké parkovisko, ďalej sa už veru nedá. Rovnomenný hostinec vyzerá otvorený, hoci slúži najmä v zime počas bežkovania na Panoramaloipe a potom tiež v hlavnej letnej sezóne.

Vyrážame smerom na Kranichberger Schwaig a sedlo Dreiländereck (1561 m). Najprv príjemnou zvážnicou, potom chvíľu stúpame prudšie lesom. Pred Kranichberger Schwaigom sa ukážu prvé výhľady na Schneeberg (2061 m).

Kranichberger Schwaig je takto na jeseň zatvorený, ale našla som informáciu, že v lete občerstvenie funguje. Tak sa tu veľmi nezastavujeme a šliapeme ďalej na Dreiländereck. Tu lovíme kešku a stretáme staručkého turistu, ktorý by sa s nami veľmi rád obšírne rozprával, ale naša nemčina na to nestačí a po anglicky nevie on ani zaťať. Radí nám, aby sme podišli vrcholy Schöberlriegel (1704 m) a Umschussriegel (1720 m), že priamo po nich to budeme mať s Ditou náročnejšie. Ale nám to neprekáža, však sme nejakí turisti a k tomu nás hore čaká keška. Ideme teda rovno cez vrcholy. Čoskoro vychádzame z ihličnatého lesa a červeného čučoriedčia na krásne hole. Toto by veru bola škoda obísť. V diaľke vidíme samotný Hochwechsel.

Na Umschussriegeli si dávame krátku pauzu, Dita sa budí (doteraz si zdriemla v manduce), a tak popozeráme v závetrí výhľady smerom do údolia k Mariensee a popri tom niečo zobneme. Z vrcholu do jemného sedla schádza Dita po vlastných. Je tu naozaj príjemný terén aj pre malé deti. Zo sedla sa stúpa na samotný Hochwechsel (1743 m). Na vrchole mierime rovno do chaty Wetterkoglerhaus, obed volá. Chata praská vo švíkoch, pekné počasie vytiahlo von veľa turistov. Zároveň sa dá na vrchol dostať z juhu autom po spoplatnenej ceste (rovnako ako na Stuhleck), čo tiež zvyšuje počet návštevníkov. Systém obsluhy je veľmi chaotický, ale nakoniec sa k jedlu dostávame.

Po obede sa ešte motáme v okolí chaty. Vychutnávame si výhľady na západ (najbližšie je Stuhleck, ale hneď za ním vidieť v diaľke Hochschwab). Vľavo od Stuhlecku je výrazný hrebeň s veternými vrtuľami, za Stuhleckom na severozápad zasa Rax so Schneebergom. Na samotnom vrchole je okrem chaty malý kostolík a vrcholový kríž.

Z vrcholu schádzame po hrebeni smerom na Niederwechsel (1669 m), ale ideme len po výrazné skaly, kde nachádzame ďalšiu kešku. Aj sem to dala Dita po vlastných. Od skál schádzame chodníkom k chate Marienseer Schwaig (1478 m). Teraz je zatvorená, ale mala by byť otvorená v hlavnej letnej a samozrejme v hlavnej zimnej bežkárskej sezóne, keďže toto je tiež priamo na Panoramaloipe.

Od chaty pokračujeme v okruhu, vlastne sa vraciame naspäť na Dreiländereck, ale ideme po zvážnici popod hrebeň. Je to pár trochu nudných kilometrov, Dita prekvapivo zaspáva v manduce, asi od nudy. Zo sedla Dreiländereck ešte odbáčame na Arabichl (1595 m), kde si chceme vychutnať zlatú hodinku a západ slnka. Vrchol je krásny, lúčny, s výhľadmi na hlavný hrebeň Wechselu, samotný Hochwechsel a samozrejme aj na Rax so Schneebergom. Všetky kopce sú počas zlatej hodinky priam neskutočné. Užívame si aj západ slnka, nikde ani nohy. Naspäť k autu potom zbiehame asi za 20 minút, stíhame to ešte do úplnej tmy.