Zjazd do Radau
Zjazd do Radau Zatvoriť

Cyklotúra Krajom medzi Attersee a Mondsee s cyklovozíkom

Keď sa povie cyklistika v Soľnej komore (Salzkammergut), väčšina ľudí si predstaví buď preteky Salzkammergut Trophy, alebo romantické pohodové bicyklovanie po brehu niektorého z jazier s úchvatnou kulisou majestátnych vrchov. Tento kút sveta však skrýva aj iné poklady, síce menej nápadné a propagované, no o to čarovnejšie – cykloturistiku pomedzi šíre lúky a upravené gazdovstvá s neokukanými výhľadmi na hlboké jazerá a vysoké hory. Napríklad medzi Attersee a Mondsee.

Dažde, búrky a my

Naše dovolenky a výlety boli vždy nerozlučne späté so zlým počasím. Zima, dážď, búrky... to bolo naše. Čím dlhšie a detailnejšie sme akciu plánovali, tým horšie počasie bolo. Odkedy nám však do tímu pribudla Lucia, je všetko inak. Dažde, ktoré nás vždy poctivo naháňali, nás teraz akoby zázrakom obchádzajú. Sme teda právom zvedaví, čo naše dieťa dokáže spraviť s búrkami a dažďami, ktoré nám hlásia v Soľnej komore.

Lucia má síce fajn karmu na počasie, no predsa sa jej snažíme trošku pomôcť a zostávame v severnej časti Soľnej komory, kde má byť počasie lepšie. Taktiež prehodnocujeme plány na celodenný výlet na bicykloch a vyberáme kratšiu trasu, ktorú zvládneme počas prvého Luciinho spánku. Radšej potom zakempujeme niekde pri aute a ak nám počasie dovolí, druhého šlofíka vyrazíme prebyciklovať zas odtiaľ.

Parkujeme teda za dedinkou Zell pri Attersee. Parkovisko je síce platené, ako takmer všetky parkoviská v okolí, no nejde o nijak závratnú sumu a navyše je hneď pri malej trávnatej pláži a zároveň aj pri cyklostrase. Ako bonus sú k dispozícii pomerne slušné toalety. Kým vykladáme a balíme bicykle, Lucia skúša vodu a ide do toho po hlave. Doslova. Ešte nás teda čaká krátka technická prezliekacia prestávka a môžeme vyraziť, smer Nußdorf am Attersee.

Lesmi a lúkami za výhľadmi

Cyklochodník chvíľu kopíruje hlavnú cestu, zanedlho sa však napája na málo frekventovanú cestu a začína stúpať. Hneď na prvej križovatke opúšťame cyklotrasu, ktorá smeruje doprava, a vyberáme sa vľavo peknou asfaltkou. Prevedie nás okolo neveľkého hotela a po peknej lúke ňou vystúpame na cyklotrasu medzi Nußdorfom am Attersee a Schweibernom. Stúpame ďalej lesom a hoci túžime po výhľadoch, v letných teplách nám to vôbec neprekáža. Míňame odbočku k reštaurácii Dachsteinblick a v príjemnom tieni pokračujeme na ďalšiu križovatku, kde odbáčame smerom na Lichtenbuch.

Konečne sa vynárame z lesa a vítajú nás úhľadné gazdovstvá. Cesta sa kľukatí pomedzi ne a ani nám veľmi neprekáža, že v závere stúpania na nás neúprosne páli slnko. O to zaslúženejší je ale potom zjazd do Radau, okorenený výhľadmi na jazero Mondsee a za ním sa týčiace vrchy Schrober (1328 m) a Drachenwand (1176 m) so známou via ferratou. Na všetku krásu dohliada známy Schafberg (1 782 m), na ktorý sa možno zo St. Wolfgangu im Salzkammergut vyviezť zubačkou.

Zo severozápadu sa začínajú sťahovať tmavé mračná, preto ani neuvažujeme o tom, že by sme svoje rozhodnutie prehodnotili a výlet si predĺžili o návštevu Mondsee, čo bol náš úplne prapôvodný plán ešte prv, než nám ho upravila predpoveď počasia.

Za Radau sa teda stáčame smerom na Riedlbach a začíname sa postupne vracať späť. Za sebou nechávame Mondsee, ktoré nám dnes nebolo súdené, a pomaly stúpame cez Oberaschau a Schweibern. Naposledy sa obzrieme za pokojným krajom a znova sa nakrátko vnárame do lesa. Lucia ešte spí, preto sa rozhodujeme pre dlhšiu trasu a na križovatke za Schweibernom odbáčame doprava smerom na Aichereben. Ešte krátke stúpanie lúkami a sme v malebnej dedinke s pár domami a nádherným výhľadom na Attersee a majestátne skalnaté vrchy pohoria Höllengebirge nad ním.

Keďže Lucia sa medzičasom zobudila, robíme si pár pôsobivých fotiek a potom sa len spúšťame peknou kľukatou asfaltkou pomedzi statky a domy až do Stockwinklu pri brehu Attersee. Tam sa napájame na cyklochodník, ktorý nás čiastočne po bočných cestách a čiastočne popri hlavnej ceste dovedie späť do dedinky Zell, kde máme auto. Na tomto krátkom výlete sme prešli 16 kilometrov a nastúpali a sklesali 463 metrov.

Prestávka pri jazere

Táboríme na trávnatej pláži aj s pieskoviskom, staviame milión báboviek a sledujeme, ako sa okolo nás preháňajú dažde. Najskôr vidíme, ako jedna búrka výdatne „polieva“ vrchy južne od Attersee, následne druhá prihrmí zo severu. Karma nášho dieťaťa je zjavne v dobrej kondícii, takže sa nám všetky dažde vyhýbajú, a keď je po postavení milión prvej bábovky Lucia znova zrelá na spanie, nasadáme na bicykle a ideme sa ešte trošku pokochať okolím.

Krátky výlet do Attersee am Attersee

Znova vyrážame na sever, no tentokrát sa držíme cyklotrasy a zanedlho prichádzame do Nußdorfu am Attersee, neveľkého letoviska na brehu jazera. Lucia spí a prudko rozbehnutý Viktor aj s vozíkom ma rýchlo predbiehajú. Keďže táto dvojka je pre mňa nedostižná a mapu aj GPS mám ja, s prehľadom míňame na malom námestíčku nenápadnú odbočku na pokojnú cyklotrasu a valíme sa po hlavnej ceste. Rovnako nevyužívame ani ostatné odbočky a po hlavnej zjazdujeme až do Attersee am Attersee, kde ma Viktor konečne čaká.

Keďže Lucia bude mať čochvíľa svoju polhodinku odspatú a zo severu sa valí ďalšia búrka, na začiatku mesta odbáčame doľava na Oberbach a užívame si posledné dlhšie stúpanie dňa do Abtsdorfu. V Abtsdorfe sa napájame na cyklotrasu vedúcu zo St. Georgenu im Attergau do Nußdorfu am Attersee, ktorú som mala vyhliadnutú. Teraz nás čaká pohodlný a vďaka značeniu orientačne nenáročný zjazd až do Nußdorfu. Bonusom sú krásne výhľady na Attersee. V Nußdorfe nešpekulujeme a vraciame sa k autu rovnakou cestou, ako keď sme išli opačným smerom. Na parkovisku nás čaká takmer osamotené auto a na pláži labutia rodinka. Tachometer ukazuje, že sme prešli 12 kilometrov a v nohách máme 85 výškových metrov.

Večer pri vode

Na verejnej pláži v Attersee am Attersee v búrkový podvečer takmer nikto nie je. Pár rodín ešte oddychuje v príjemnom parku, Lucia behá po móle a my sa popri naháňaní malej neposednice kocháme krásnym výhľadom na oceľovomodré jazero obklopené vysokými vrchmi. Hoci sme sa na ich vrcholky tentokrát nedostali, neľutujeme. Soľná komora má mnoho tvárí. Dnes sme videli pokojnejšiu, no mimoriadne malebnú a príjemnú. Aj s 15-mesačnou Luciou, ktorá od nás úspešne odohnala všetky dažde, sme navštívili nádherné miesta, ktoré rozhodne stoja za návštevu. Minimálne za jednu.