Skalná vyhliadka Matka Božia, november 2018
Skalná vyhliadka Matka Božia, november 2018 Zatvoriť

Túra Matka Božia a Medvedia hlava z Novoveskej Huty

Na severovýchodnom okraji NP Slovenský raj sa v hore Matka Božia nachádza rovnomenná skalná vyhliadka. Rozhľad môžeme hravo porovnať so známym Tomášovským výhľadom. Nájdeme tu pokoj vďaka polohe mimo stredu záujmu cestovného ruchu. Vedú sem chodníky z Čingova, Spišskej Novej Vsi a Novoveskej Huty. My sa vyberieme najkratšou cestou z Novoveskej Huty cez vŕšok Medvedia hlava.

1 deň
leto, jeseň, zima – 2018
Slovenské rudohorie: Volovské vrchy a Spišsko-gemerský kras (Národný park Slovenský raj)
navŕtaný prameň v Medvedej dolke
Spišská Nová Ves (vlak, bus) - Novoveská Huta (bus)
» č.1106 Slovenský raj (1:50.000)

Vystupujeme z autobusu v Novoveskej Hute. Keď sme tu boli prvýkrát preskúmali sme tunajší Náučný banský chodník. Vtedy sme z vrcholu Malého Muráňa (961 m) pozorovali protiľahlý hrebeň Medvedej hlavy. Dnes sa naň poberáme tretíkrát a ďalej budeme pokračovať na skalné bralo Matky Božej. Veru tretíkrát! Prečo sa asi tak človek vracia opakovane na prejdené miesta? Sú na to rôzne dôvody. Môže byť, že miesto je tak atraktívne, že ho to sem ťahá znova a znova. Prípadne si chceme lokalitu vychutnať v rôznych ročných obdobiach. Alebo sa z rôznych dôvodov túra “nedotiahla” do konca, alebo chceme prekonať negatívnu spomienku - udalosť. V našom prípade platia takmer všetky odpovede.

Novoveská Huta - Pod Medveďou hlavou - Medvedia hlava - sedlo Medvedia hlava - Matka Božia a späť

Medvedia hlava, Medvedia dolka a štôlňa

Modrou turistickou značkou stúpame hore dolinou Medvedia dolka. Hneď v ústí je veľký altánok s ohniskom. V roku 2013 ho postavili, respektíve zrekonštruovali, Lesy mesta Spišská Nová Ves. Mimochodom, aj po piatich rokoch stále vyzerá ako nový. Stojí tu 8. tabuľa spomínaného NCH. Popisuje históriu dobývania sadrovca a anhydridu. Sadrovec bol intenzívne dobývaný od roku 1856, pálila sa z neho sadra alebo sa používal ako prísada pri zhutňovaní Ni-Co rudy. Dočítame sa o mineráloch ložiska síranov a o továrni na majoliku. V súčasnosti sa vykonáva ťažba prírodného sadrovca a anhydridu.

Prameň

Pokračujeme lesným chodníkom - zvážnicou, ponárame sa do zmiešaného lesa. Po pravej strane máme potôčik, v záhumienku vidieť včelie úle. Po ľavej ruke míňame niečo ako vstup do štôlne. Ešte v januári 2016 boli vráta odomknuté, ale vstup ďalej bol zamurovaný. Potôčik sa s nami hrá hru, raz sa objavuje na jednej, potom na druhej strane. Až napokon zostáva na ľavej. Na lúke vidíme navŕtaný prameň. Z rúry aj v suchom lete výdatne vyteká voda. Práve sme usvedčili pôvodcu vlhkosti a nesmierneho množstva ovadov útočiacich v sparnom lete. V zime prameň nezamŕza a vytvára zaujímavé ľadové zátišie. Jeho meno s údajom teploty a hĺbky vrtu sme hľadali na internete márne.

Medvedia hlava - vrchol

Stúpame hore a hore až napokon cítime, že už už sa blíži vrcholová pláň. Vo vysokej tráve nachádzame spleť chodníčkov. Značenie je dobré. Ešte pred samotným vrcholom oddychujeme na odlesnenom mieste s obmedzenými výhľadmi smerom na Muráň, Veľkú Knolu a kopčeky Slovenského raja. Pod pňom zbadáme uzatvorenú sklenenú nádobu. Nie, nie je to geoskrýš, ale improvizovane umiestnená knižôčka návštev. Po chvíli pokračujeme ďalej, až nás nakoniec žltá dovedie na samotný zalesnený vrchol. Pred ním sa k nám ešte pripája značka zo Spišskej Novej Vsi. Sme na vrchole. Kombinácia vysokej trávy, pribúdajúce množstvo kliešťov na drobcových svetlých nohaviciach a začínajúce popŕchanie nahlodáva morál našej detskej skupiny, až sa úplne podlomí a Matku Božiu odkladáme na zimu. Otáčame sa späť.

Pokračovanie na Matku Božiu

Ako sme si sľúbili, tak aj je. V januári sme tu opäť. Z Medvedej hlavy zvážnicou prudko klesáme dole. Z prieseku je vidno úpätie kopca Matka Božia. V sedle sa spájame so značkou z chatovej osady Košiarny briežok, respektíve z relatívne ďalekého Čingova. Tu sa nám pritrafí náš prvý úraz. Spojenie ľad, poprašok snehu a poskakujúce deti si vyberá svoju daň. Rozhodujeme sa. Vrátime sa? Prídeme nabudúce? Nie, ošetrená osôbka rázne volí, že ideme ďalej, kolektívne cítenie tuší, že sa sem už nechce vracať.

Po chvíli opúšťame širokú cestu a prudko stúpame nahor. Dostávame sa na hrebienok medzi dvomi vrcholmi. Míňame veľký drevený kríž, vidíme skalnú vyhliadku. Hĺbka pohľadu sa dá porovnať s Tomášovským výhľadom. Aj Tatry bývajú odtiaľto vidieť, ale nie dnes. Pokocháme sa a vraciame sa tak, ako sme sem prišli.

Doma posielam záznam trasy MišoviB, keďže úsek sedlo Medvedia hlava - Matka Božia nie je ešte zaznačený v mapách.

Tretíkrát

Je sviatok Všetkých svätých a nám neprichodí nič lepšie ako ísť ku krížu zapáliť sviečku. Vychutnať si výhľady za pozitívnejších okolností aké boli minule. Trocha nesmelo navzájom v kruhu prekonzultujeme náš návrh a už sa vezieme v autobuse smer Novoveská Huta. Túra sa začína po tretíkrát. Prezradím len, že obloha bola ako biela záclona, ďaleké výhľady sa nekonali. Teda je predpoklad, že návšteva okrajového miesta bude opäť niekedy na programe.

Opisovaná prechádzka je približne dlhá 11 km s prevýšením okolo 600 m. Odporučil by som ročné obdobie, keď nie je vysoká tráva a nevyskytuje sa ešte nepríjemný hmyz (ovady a kliešte).