Obersee
Obersee Zatvoriť

Túra Od Lunzer See k Mittersee a Obersee

Nenáročná, hoci s drobcom trochu dlhšia vychádzka v Dolnom Rakúsku. Od jazera Lunzer See budeme pokračovať dolinou Seetal k dvom vyššie položeným jazerám Mittersee a Obersee. Väčšina trasy vedie po lesnej ceste, no bicykle sem nesmú.

1 deň
leto – 08.08.2017
Rakúsko: Alpy (Alpen) – Východné Alpy (Ostalpen) – Severné Vápencové Alpy (Nördliche Kalkalpen) - Ybbstalské Alpy (Ybbstaler Alpen)

Na dnes hlásia pekné počasie a tak sa rozhodujeme pre dlhšiu túru. Dlhšia je myslená so šesťročným drobcom.

V ústí doliny pri pomerne schátranom zámku za jazerom Lunzer See sme boli už v predchádzajúci deň a privítala nás značka zákaz vjazdu platiaca aj pre bicykle. Aspoň sa sem na nich privezieme od nášho kempu na opačnom konci obce Lunz am See.

Plánujeme ich tu niekde zamknúť a ísť ďalej pešo. Ako ideálne miesto sa nám zdá štiepkareň pár metrov za zákazom. Kým špekulujeme nad vhodným parkovacím miestom, dofrčí terénne auto a vodič sa zaujíma, čo robíme. Predstaví sa ako vlastník a vraj tu bicykle nechať nemôžeme. Trochu sme prekvapení z tohto prístupu k turistom, ale samozrejme odchádzame. Bicykle napokon zamykáme na neďalekom parkovisku len tak pri drevenom zábradlí a dúfame, že večer ich tu nájdeme.

Vraciame sa do doliny. Prvá časť trasy vedie po širokej šotolinovej ceste, potom jeden úsek lesom. Keď z neho vyjdeme, otvárajú sa prvé výhľady na protiľahlý hrebeň. Nachádzame sa v Ybbstalerských Alpách (Ybbstaler Alpen), ktoré patria do Severných Vápencových Álp. Ležia na hranici medzi Horným Rakúskom, Dolným Rakúskom a Štajerskom. Najvyšším vrcholom je Hochstadl s nadmorskou výškou 1919 m n. m. Iba o málo nižší je obľúbený vrchol Dürrenstein, na ktorý by sme vyšli práve touto trasou. No na to sú nožičky najmladšieho člena výpravy ešte primalé.

Oddýchneme si na lavičke a potom stúpame ešte asi 20 – 30 minút k strednému jazeru. Na jeho spodnom konci je hrádza, ktorá vyzerá staro a neudržiavane, takže sa po nej neprechádzame a berieme odtiaľto preč aj Kubka, aby niekde neprepadol cez práchnivé drevo. Počľapkať sa a podebatovať s kačičkami môže aj na opačnom konci jazera, kde si dávame dlhšiu prestávku. Je tu naozaj pekne, jazero má peknú zelenú farbu, nad hlavami sa nám týči skalná veža, pravdepodobne Grosser Hetzkogel. Oproti cez jazero vidíme krásne skalné steny.

Cesta odtiaľto začína výrazne stúpať, ale je sa na čo pozerať. Vľavo v údolí sú pohádzané obrovské kusy skál, akoby tu obri hrali basketbal, vpravo ihličnatý zamachnatený les. Onedlho sa po ľavej ruke otvárajú výhľady na skalný masív Luegmauer. Potom zase vchádzame do krátkej tiesňavy a po ľavej ruke máme vodopád. Ďalšie stúpanie nás privedie k výhľadu na ďalší, dlhokánsky vodopád, ktorý vytvára inak pokojne tečúci potok Seebach. Sú tu aj parádne výhľady do celej doliny. Šotolina je trochu otravná, nohy sa zvŕtajú na kamienkoch, ale túra sama o sebe je naozaj pekná. Je tu dosť sucho a slnko pripeká, značná časť trasy vedie mimo les, nezabudnite teda na opaľovací krém a dostatok vody.

Cesta sa veľkým oblúkom dostáva k vodopádu a ide ponadeň. Zaujímavé je, že po pravej strane k nám padá jeho vrchná časť, ale na ľavej strane cesty je sucho. Očividne sa voda stráca v nejakej jaskyni, napokon sme v krasovom území. Nad vodopádom nás zláka vyšliapaný chodníček, ktorý nás dovedie k ďalším menším vodopádikom. Odtiaľto sa ale treba vrátiť na cestu.

Ešte prejdeme zo dve serpentíny a dostávame sa k tabuľke, ktorá nás upozorňuje na ďalšiu prírodnú atrakciu. Žiaľ, nepoznačila som si jej názov. Samozrejme, okamžite odbáčame po úzkom chodníčku. Po minúte počujeme zo skupiny skál vodopád s hukotom padajúci v jaskyni. Čakali sme aj vizuálny zážitok a tak sme trochu sklamaní. Ďalej už nič nie je, vraciame sa teda na chodník. O chvíľu prídeme k studničke. Potom na križovatku lesných ciest, kde sa dáme doľava, o ďalšiu minútku nás smerovník posiela do lesa. Prichádzame k jazeru Obersee, nášmu dnešnému cieľu.

Ako som spomínala, odtiaľto sa dá pokračovať na Dürrenstein a potom sa cez horskú chatu Ybbstaler Hütte dostať na parkovisko pri Topperbrücke. Tam je možné si za nejakú mincu požičať bicykel a s ním sa vrátiť do Lunzer See. No my tu výstup končíme. Na brehu jazera dorazíme zásoby na lavičke so stolom a oddýchneme si.

Cesta dolu nám ujde rýchlo. Bicykle sú na svojom mieste. Stíhame ešte podvečerné posedenie pri pokojnom jazere Lunzer See, kde napriek vrcholovej sezóne nie sú žiadne davy turistov.