Čunovské jazerá
Čunovské jazerá Zatvoriť

Túra Vychádzka na zimné Čunovské jazerá

Zasa raz sme zavretí vo svojom okrese, takže možnosti nedeľnej vychádzky sú obmedzené. Človek má v okolí všetko opozerané, no zima prišla aj k nám na juhozápad, a tak príroda aspoň zmenila vizáž. Vybrali sme sa pozrieť si jazerá v okolí Čunova, neďaleko rakúskych a maďarských hraníc.

1 deň
zima – 17.01.2021
Podunajsko: Podunajská nížina - Podunajská rovina (CHKO Dunajské luhy)
  • Najvyšší bod: 132 m n. m. ochranná hrádza
  • Najnižší bod: 127 m n. m. mostík medzi Štrkoviskom a Žaluďovým lesom
Bratislava (vlak, bus, MHD) - Čunovo (bus, MHD, parkovanie pri kostole)
» č.1078 Malé Karpaty, Bratisla (1:50.000)

Tip na výlet v okrese Bratislava.

Bratislava, časť Čunovo – Turistická ulica – Štrkovisko – PR Ostrovné lúčky – jazero Veľké Čunovo – TIM Čunovské jazerá – jazero Malé Čunovo – Žaluďový les – PR Ostrovné lúčky – Štrkovisko – Čunovo

Zvyknutí na Schengen, teraz musíme dávať pozor, aby sme nepresvišťali hranicu a neocitli sa v Rajke (už sa mi to stalo). Za normálnych okolností by sme sa tam proste otočili, ale koronavírus slobodné cestovanie skomplikoval.

V Čunove parkujeme pri farskom kostole sv. Michala archanjela, odtiaľto vedie žltá značka, po ktorej dnes pôjdeme. Chodník vedie popod cintorín, z druhej strany je jazierko. Hladina je teraz zamrznutá, trčia z nej stromy a šachorie. Teplota je okolo mínus šesť stupňov. Chodník vedie stále rovno, sprava je nízka húština, vľavo asi dvojmetrový val, za ním pole. Pole máme o chvíľu aj po pravej strane. Neznie to veľmi ako tip na atraktívnu túru, no onedlho prichádzame k jazierku Štrkovisko. Na jeho okraji sú stromy, na ktorých si asi brúsil zúbky bobor, ale zjavne dávnejšie.

Po pravej strane máme opäť pole, no o chvíľku prichádzame k ďalšiemu jazierku, chodník tu tvorí mostík medzi dvomi vodnými plochami. Z oboch strán cestičku lemuje vysoké rákosie. Onedlho vojdeme do lesíka, v ktorom sa potočíme sem a tam, a vyjdeme pri hite dnešného dňa, najväčšom Čunovskom jazere (Veľké Čunovo). Pri brehu sa chlapci okamžite púšťajú do hádzania žabiek, my s mamou vyťahujeme termosku a banány. Je pod mrakom, ale trocha sa vyčasuje. Uprostred jazera je ostrovček s veľkou borovicou. Slnko farbí hladinu do tyrkysova a stromy do oranžova. Ľad na hladine jazera s rovinou dookola navodzuje dojem severskej krajiny.

Značka obchádza jazero zľava, výhľady sa trocha menia, vykúka aj slnko, takže estetický zážitok spĺňa naše očakávania. Na druhej strane jazera je asfaltová cesta, hŕba pohodených stromčekov s upozornením, že miestni rybári ich potrebujú na vytretie rýb, a smerovník Čunovské jazerá. Ďalšia tabuľa nás informuje, že sa nachádzame v prírodnej rezervácii Ostrovné lúčky. Chránia sa tu lesostepné spoločenstvá, lužný les, a teplomilné rastliny a živočíchy.

Značka ďalej pokračuje popri menšom jazere (Malé Čunovo) do Rusoviec ku kaštieľu. Pôvodne sme mali v pláne ísť až tam a naspäť, ale včera sme veľmi vymrzli v Malých Karpatoch, MHD sa nám v týchto časoch nechce jazdiť, a tak si pozrieme menšie Čunovské jazero a vraciame sa.

Parkovisko pri čunovskom kostole je už plné, mnohí sa išli prejsť aj ku hrádzi, takže skorý štart sa nám oplatil. Myslím, že tento rok budem CHKO Dunajské luhy venovať o niečo väčšiu pozornosť, veľa som z nich zatiaľ nevidela a zjavne je to škoda.