Zbojnícka chata
Zbojnícka chata Zatvoriť

Túra Zimná Zbojnícka chata s dieťaťom v najkratšie dni

Pokračujeme v minisérii o možnostiach turistiky s deťmi v najkratšie zimné dni vo Vysokých Tatrách. Minule sme boli na Téryho chate, teraz sa vyberieme do vedľajšej doliny na Zbojnícku chatu. Túra zo Starého Smokovca trvá bežným turistickým tempom asi 6,5 hodiny. Skrátiť sa dá použitím pozemnej lanovky na Hrebienok. Potrebovať budete retiazkové mačky a čelovky.

1 deň
zima – 01.01.2023
Tatry - Východné Tatry - Vysoké Tatry (Tatranský národný park)
Hrebienok (bufety), Rainerova chata, Zbojnícka chata
Starý Smokovec (vlak, bus, pozemná lanová dráha) - Hrebienok (pozemná lanová dráha)

Starý Smokovec – Hrebienok – rázc. nad Rainerovou chatou – Zbojnícka chata a späť

Rekordné povianočné oteplenie

Prelom rokov 2022 a 2023 je poznačený extrémnym oteplením. V oblasti Tatier padajú teplotné rekordy. Sneh z prvej polovice decembra je v Smokovci takmer preč. Zato chodníky sú ľadové. Retiazkové mačky preto musíme nasadiť už pri údolnej stanici pozemnej lanovky na Hrebienok. Mnohí výletníci ich nemajú a v groteskných pohyboch bojujú s klzkým povrchom a gravitáciou.

Postupne si vyzliekame vrstvy. Hoci sme videli 10 °C na teplomeri, automatika nepustila a naobliekali sme sa ako na zimnú túru. Nakoniec šliapeme s Kubkom len v termoprádle a aj to sa zdá byť príliš. Je totiž slnečno a bezvetrie. Kubko nemá rád teplo, tak frfle. Sľubujem mu, že za Hrebienkom sa ponoríme do tieňa na zvyšok túry. Veľká Studená dolina je totiž v tieni masívu Slavkovského štítu a v tomto ročnom období až po Zbojnícku chatu slnko na chodník nezasvieti. Iba ak zrána, ale to sa nás netýka. Zo Smokovca totiž po Silvestri štartujeme až okolo jedenástej.

Ľadový dóm – výsmech klimatickej kríze

Na Hrebienku nás víta vztýčený prostredník klimatickej kríze – dve gigantické mrazničky, v ktorých je ukrytý umelý produkt cestovného ruchu. Ľadový dóm. V národnom parku, ktorý by mal environmentálne vzdelávať svojich návštevníkov, je s podporou štátu atrakcia, ktorá nemá s Tatrami nič spoločné a ekológii sa priam vysmieva. Je tu len na to, aby lanovka na Hrebienok vozila čo najviac výletníkov a tí minuli čo najviac na predražených párkoch a nakúpili si suveníry Made in China. Nehľadiac pritom na to, ako jednodňová masová návštevnosť ničí Smokovce aj Hrebienok.

Chrám horského konzumu obídeme skratkou popri bývalom vleku vľavo od hotela. Krátko ideme po červenej Tatranskej magistrále po rázcestie nad Rainerovou chatou. Tradične sú tu krásne výhľady na Lomnický štít a Prostredný hrot. Chodník je príjemne prázdny, ľudia zrejme dospávajú silvestrovské oslavy. Viac stretávame ľudí, čo sa vracajú z horských chát do doliny. Mnohí majú laná a zbrane do ľadu. Uvažujem, či sa im aj niečo podarilo liezť v biednych zimných podmienkach, alebo len výstroj vyvenčili.

Veľkou Studenou dolinou po letnej trase

Podľa smerovníka je to na chatu 2,5 h, čo znamená, že pred 15-tou sme tam. To sa nám nakoniec podarilo asi o 15 minúť stiahnuť, lebo po udupanom snehu sa postupuje rýchlejšie.

Chodník mierne stúpa v traverze v otvorenom teréne nad lokalitou Húpačky. Snehu nie je veľa, no je súvislý a bez ľadu. Aj bez mačiek by to asi išlo, ale keď ich máme na nohách, neriešime to. Keď vlezieme do lesa, tak snehu ubudne a nahradí ho ľad. V takýchto úsekoch zas mačky oceníme.

Postupne opúšťame hornú hranicu lesa a šliapeme v kosodrevine s občasnými limbami. Keď sa nám naskytne pohľad na Veverkov ľadopád, som prekvapený, aký je malý. Pri odbočke k nemu sa rozhodneme ho pozrieť viac zblízka. Nie úplne k nemu, ale na detailnejší dohľad. V hornej časti nie je takmer žiadny ľad, zato tečúca voda tvorí vodopád. V ľade nikto nelezie.

Vraciame sa nazad na chodník a pokračujeme. Pri veľkom balvane neďaleko mostíka cez Veľký Studený potok si dávame prestávku. Čaj, tyčinka, jablko. Dlho neostávame, aby sme nevychladli. Prejdeme cez potok a letnou trasou šliapeme v stúpavom traverze v kosodrevine.

O zimnej trase do Brány nemôže byť ani reči. Po predvčerajšej túre na Téryho chatu nás to ani neprekvapuje. Potok nie je takmer vôbec pod snehom a kosodreviny je toľko, že ma až udivuje, koľko snehu tu treba, aby sa dalo ísť zimnou trasou.

Vľavo zimná trasa do Streleckých polí (s možným pokračovaním do Žltej lávky alebo Priečneho sedla), vpravo žľab stúpajúci do sedla za Prostredným

Kubkovi ukazujem, kadiaľ sa tu chodí v zime a že vľavo sa dá prejsť priamo do Streleckých polí a ďalej do Žltej lávky, ktorú ešte nevidieť. Vpravo je zas zárez žľabu, čo vedie do sedla za Prostredným. Rozmýšľam, kedy sa to vôbec túto sezónu bude dať šliapať a jazdiť.

Práve v tomto úseku stretávame zostupujúcu skupinku, v ktorej sú dvaja skialpoši. Dozvieme sa, že si lyže len vyniesli na chatu a potom zas zniesli. Vraj nejakí blázni skúšali Závrat a Generál, no vraj bieda.

Do Brány nás dovedie strmší výšvih a krátky reťazový úsek. Snehu je tu pomenej, občas treba prejsť aj dlhší úsek po skale. Následne sa stočíme doľava, prejdeme cez kovovú lávku a začneme stúpať do Hangu.

Prejdeme ho prekvapivo ľahko. Uľahčujú to krásne výhľady na Javorový štít, Streleckú vežu a Prostredný hrot. Kubkovi ukazujem žľab vedúci do Žltej lávky, ktorý sme zospodu nevideli. Odtiaľ vedie nie veľmi ťažký zjazd do Malej Studenej doliny k Téryho chate.

Vareškové pleso je síce zasnežené, ale v strede je veľký fľak vody. Čiže ani tu, skoro vo výške 2000 metrov nie sú plesá ešte zamrznuté. Podobne je na tom Dlhé pleso. K chate je to len chvíľa. Opäť sa potvrdzuje, že chodník s udupanou súvislou vrstvou snehu je s retiazkovými mačkami ľahším terénom ako klasický kamenný chodník. Veľmi dobre sa šliape a pri chate sme pred 15-tou.

Zvítame sa s jednými turistom, urobíme si vzájomné fotenie a poďho do chaty. Jedáleň je úplne prázdna. Dáme si pivo, čaj, polievku. Posedíme krátko, lebo treba zbehnúť ešte do doliny.

Návrat

Na spiatočnú cestu vyrážame okolo 15.40 h, dolina sa začína ponárať do šera. Dole to ide po snehu ešte pohodovejšie a najmä rýchlejšie ako hore. Tma nás zastihla niekde v oblasti Veverkovho ľadopádu. Vyťahujeme čelovky kvôli úsekom v lese, v otvorenom teréne je dostatočne vidieť aj bez nich.

Ha Hrebienku by sme ešte v pohode chytili niektorú pozemku, no nebudeme si kaziť čistý štýl a pol hodinku do Smokovca zvládneme. Celkový čas zostupu zo Zbojníckej chaty do Smokovca bol okolo 2,5 hodiny. Túru zakončíme v našej obľúbenej pizzerii La Montagnara nad samoobsluhou Sintra vedľa mestského úradu.

Túra na Zbojnícku chatu zo Starého Smokovca je klasickou tatranskou túrou, ktorá je dostupná aj v čase sezónnej uzávery. Výstup Veľkou Studenou dolinou je pozvoľný, technicky nenáročný a aj v zime bezpečný (ak HZS nepovie inak). Horská chata je dobrým cieľom pre deti aj dospelých. Dá sa tam ohriať, najesť či dať si pivko.

Odporúčame pre trénované deti, ktorým nerobí problém postup v zime. Či už kvôli chladnému počasiu alebo snehovej pokrývke. Dôležitým výstrojom v tomto ročnom období sú vysoké turistické topánky, návleky, (retiazkové) mačky, čelovky a hodiť sa môžu turistické palice.