Je osem hodín a ja stojím na námestí obce Sobotište, známeho svojou históriou, ale aj aktívnym turistickým spolkom. Len zbežne mrknem do mapy a už fičím po žltej značke. V pláne mám urobiť si 4 - 5 hodinovú túru. Žltá značka vedie obcou po náučnom chodníku, ja však ešte v dedine opúšťam značku a výlukou medzi domami vľavo začínam stúpať lúkou okolo pásiku lesa na kótu s krížom, ktorý je vidieť už zdola.

Výhodou tohto kraja je, že žiadne stúpanie nie je dlhé a ani strmé. Navrchu sa dostávam ku skupine sliviek a poriadne si napchám vrecká. Sú sladké voňavé a šťavnaté – cítim, ako všetko slnko, ktoré ich vysladilo, prechádza do mňa. Poľnou cestou okolo lánu kukurice sa postupne dostávam na lúky a znovu sa stretávam so žltou značkou. Po pravej strane vidím kopec Uchánok s útulňou a za ním je silueta hradu Branč. Za chrbátom sú Malé Karpaty s dominantnými vrchmi.

Po ceste okolo lesa sa dostávam na Havran. Zopár domov a obchodokrčma tvorí rovnomennú osadu. Obchod je zatvorený a tak bez oddychu pokračujem ďalej po žltej a len kôstky zo sliviek značkujú moju cestu. Lúky sa otvárajú na druhú stranu a predo mnou je Žalostiná a bokom od nej Veľká Javorina. Značka najprv pokračuje asi kilometer po hrebienku a potom sa začína lesom spúšťať vpravo do doliny potoka Teplica. Políčka sú plné ľudí vyberajúcich zemiaky a zberajúcich slivky a jablká. Okolo Zelenkovho mlyna prechádzam cez štátnu cestu a krížom vchádzam opäť do lesa a začínam stúpať. Dostávam sa k potoku, na konci ktorého je pekná studnička s lavičkou a stolom. Konečne prichádza na oddych a ľahké občerstvenie.

Po pol hodinke sa dvíham a začínam lesom stúpať až na prekrásnu samotu a odtiaľ krajom lesa a lúkami po polnej ceste. Začínajú sa mi otvárať výhľady na trasu, ktorú som doteraz prešiel a na Sobotište v pozadí s Kunovskou priehradou a zo siluetou Malých Karpát. O chvíľu cestu križuje malý potôčik, pri ktorom je už umiestnený smerovník k útulni pod Uchánkom. Ja však pokračujem ďalej a za chvíľu som na asfaltovej ceste, kde sa križuje žltá s červenou značkou. Vľavo už celkom blízko je hrad Branč a žltá značka pokračuje rovno k nemu. Ja však už pre dnešok končím a spúšťam sa asfaltkou do Sobotišťa. Ešte posledné slivky do vrecka a o pol hodinky si už vykračujem obcou. Okolo potoka tečúceho stredom obce a okolo pamätných tabúľ hovoriacich o dejinách obce až k nenápadnej značke na jednom dome, ktorá ukazuje výšku vody pri povodni dňa 5. júna 1902, sa po 5 hodinách vraciam na námestie.

Prekrásny deň a rovnakom prostredí.