Objavuj hrady

Hrad Branč

Nadšencom histórie odporúčame navštíviť zrúcaninu hradu Branč. Hrad so svojou rozlohou 7500 m2 sa rozprestiera na pomerne dostupnom a dobre viditeľnom kopci s rovnakým názvom Branč nad dedinkou Podbranč. Zrúcanina sa nachádza v nadmorskej výške 475 m n. m. a ponúka očarujúce výhľady na Myjavskú pahorkatinu a Biele Karpaty. Hrad bol postavený v 13. storočí a patril k sieti hraničných hradov, ktoré sa starali o bezpečnosť ciest z Moravy do Karpatských priechodov. Dostupnosť k hradu je nenáročná vhodná pre malé deti. Po mierne stúpajúcom chodníčku trvá cesta k hradu približne 5 min.

Hrad Korlátko

V zalesnenom teréne pri obci Cerová v časti Rozbehy na západnej strane Malých Karpát sa nachádza zrúcanina hradu Korlátko. Rozprestiera sa na skalnatom výstupku v nadmorskej výške 455 metrov nad morom. Od obce je táto zrúcanina vzdialená necelé dva kilometre. Presný rok postavenia hradu nie je známy, malo by to byť asi v 11. storočí. Na začiatku 14. storočia bol majetkom mocného pánu Váhu a Tatier, Matúša Čáka Trenčianskeho. Hrad je vhodný pre malé deti a dostanete sa k nemu aj s kočíkom. V blízkosti hradu sa nachádza jediná veterná elektráreň na Slovensku, menšia rozhľadňa, detské ihrisko a ohnisko.

Plavecký hrad

Tento hrad patrí k malokarpatským hradom a zároveň je najznámejších a najnavštevovanejším turistickým hradom spomedzi malokarpatských hradov. Je neprehliadnuteľný, nakoľko zaujme už z diaľky. Týči sa nad okolitou nížinou s borovicovým lesom Vojenského obvodu Záhorie. Je jedným z najobľúbenejších miest na turistický výlet. Tradícia hradu siaha do hlbokej minulosti, do 13. storočia.  Vznikol ako kráľovská pohraničná pevnosť, ktorú dal postaviť Detrich, syn bratislavského richtára Kunta. V priebehu 14. storočia patril do rozsiahleho panstva Matúša Čáka Trenčianskeho. Cesta na hrad je nenáročná v trvaní približne 30 minút. Okrem hradu si môžete objednať aj prehliadku plaveckej jaskyne a pre milovníkov lezenia sú tu vhodné podmienky na tento šport.

Hrad Pajštún

Zrúcanina hradu Pajštún sa rozprestiera na kopci nad obcou Borinka v doline Stupavského potoka na juhozápadnej strane pohoria Malé Karpaty, vo výške 486 metrov nad morom. Ide o blízku lokalitu nášho hlavného mesta. Ponúka vynikajúci výhľad na celé Záhorie a za dobrého počasia je dokonca možný výhľad až na rakúske Alpy. V súčasnosti sa však zrúcanina rozpadáva viac a viac. Odolal takmer všetkým vojnám. Vyhorel v 18. storočí, keď ho zasiahol blesk. Napriek tomu ho ešte raz čiastočne opravili a bol obývaný až do roku 1908.

Popri rieke

Cesta železnej opony

EuroVelo 13 je trasa vedúca pozdĺž bývalej „Železnej opony“, kedysi nepriepustnej hranice medzi západnou a východnou Európou. Vedie od Barentsovho mora na severe až po Čierne more na juhu, prechádza 20 krajinami a s dĺžkou 10.400 km je najdlhšou z trás EuroVelo. 
Na Slovensku má táto trasa úsek dlhý 90 km, vedie popri riekach Morava a Dunaj. Na jej trase sa nachádza veľa známych aj menej známych zaujímavostí - od hradu Devín a paleontologickej lokality Sandberg cez malebné dedinky Záhoria až po sústavu bunkrov spred 2. svetovej vojny. 

Okrem niekoľkých kilometrov medzi Devínom a Bratislavou vedie trasa po samostatných cestách bez automobilovej dopravy (najmä hrádze a bývalé vojenské cesty – signálky) alebo po cestách s veľmi malou premávkou. Trasa je úplne plochá, prakticky na nej nie sú žiadne prevýšenia a takmer celá je vedená po asfaltovom povrchu. Trasa je v celom úseku vyznačená ako červená cyklotrasa (červené značky „C“ a smerovníky aj s logom EuroVelo 13) a je veľmi dobre okruhovateľná s ďalšími cykloturistickými trasami na Záhorí, v Podunajsku, ako aj v Rakúsku a Maďarsku. Na Slovensku začína v Moravskom sv. Jáne a končí v Petržalke, kde prechádza do Kittsee.

Baťov kanál

Baťov kanál vznikol v 30. rokoch 20. storočia ako projekt využívaný na zavlažovanie územia. S jeho plavebným využitím sa nepočítalo. Neskôr sa používala na prepravu uhlia. Svoj oficiálny názov „Baťov kanál“ dostal 1. mája 1960 za účasti Tomáša Baťu ml. a obnovil sa tak ľudový názov „Baťák“. Plavebná trasa Baťovho kanála začína v Čechách prístavom v Otrokoviciach (v Baťove) a končí na slovenskom území v prístave v Skalici, ktorá bola súčasťou už od začiatkov jeho budovania. Prístav v Skalici vám dnes ponúka možnosť zapožičať si loď a plaviť sa touto vodnou cestou. Taktiež ponúka možnosť výletných plavieb pre školy a organizované skupiny. Pozdĺž kanála vedie cyklotrasa po modrej značke v dĺžke 80 km, ku ktorej sa pripája množstvo iných cyklotrás. Trasa je prevažne asfaltová bez výrazných prevýšení. Na trase je bohatá ponuka pamiatok, ale aj ubytovacích a stravovacích služieb.

Viac informácií nájdete na www.regionzahorie.sk

Aktivita je financovaná z rozpočtu Ministerstva dopravy a výstavby SR.