Vyrúbaný les okolo modrej značky
Vyrúbaný les okolo modrej značky Zatvoriť

Túra Kamenná chata pod Polomom – prechádzka s deťmi

Vrch Polom je pre malého turistu ideálnym miestom. Nenáročná túra ponúka výhľady na Malú Fatru, rozhľadňu a chatu s občerstvením i detským ihriskom.

1 deň
jar – 30.03.2024
Západné Beskydy - Turzovská vrchovina
  • Najvyšší bod: 1010 m n. m. rázc. pod Veľkým Polomom
  • Najnižší bod: 619 m n. m. Raková, časť Korcháňovci - otočka Kubriková
Kamenná chata pod Polomom
Čadca (vlak, bus) - Raková,Trstená-Kubríková (bus)
» č.1077 Kysucké Beskydy, Kysuc (1:50.000)

Kamenná chata pod Polomom je skvelé miesto pre výlety s detskými turistami. Možno si vybrať rôzne trasy – od poriadneho 13 km výšľapu zo železničnej zastávky až po 4 km pohodovú prechádzku z konečnej autobusu. Okrem turistickej trasy sa dá využiť cyklotrasa, kde bez problémov prejde kočík. Jeden z veľkonočných voľných dní sme si s chalanmi vybrali na najpohodlnejší variant.

Raková, časť Trstená, otočka Kubriková - Medvedia skala - rázc. pod Veľkým Polomom - Kamenná chata pod Polomom, rozhľadňa Tetřev - Kostelky a späť

Z rakovskej strany

Pri vystúpení na zastávke Raková-Kubríková turistu víta rezký potok. Jeho voda nás bude s prestávkami sprevádzať až takmer do cieľa. Nenadšené detské tváre rozmrznú prvým preskočením koryta, takže výlet začíname s dobrou náladou. Rýchlo míňame posledné domy a vstupujeme do oblasti, ktorú som si vždy pamätal ako les. Tentokrát nás obklopujú kopy vyťaženého dreva. Síce sa odkrývajú krásne výhľady na Milošovú vrátane rybníka, na druhej strane na mňa vyťažená krajina pôsobí trochu smutne. Deti si tým nenechajú pokaziť náladu. Užívajú si lozenie po pňoch a preskakovanie koreňov a skál na turistickej trase. Prvú prestávku si dávame kúsok za rázcestím pod Medveďou skalou. Máme za sebou prvých 45 minút, tak sa iba napijeme vody a zjeme malú sladkosť.

Medvedia skala

Väčšia zastávka je až na Medvedej skale. Je to príjemné miesto s novovybudovanou kaplnkou a posedením. V rúbanisku ju vidno z diaľky, cesta ale vedie malou okľukou. Kým si posedím na lavičke pod stromom, decká si zase zalezú po skalách. Navyše sa kúsok od kaplnky smerom k chate vpravo v lese skrýva kadibúdka. Cez prestávku odľahčujeme detské batohy (ja dnes nenesiem nič) a po asi desiatich minútach pokračujeme k chate.

Niekoľko metrov za Medveďou skalou prejdeme cez štátnu hranicu do Českej republiky. Po okolitých skalinách počujem šumieť bory. Stačí prejsť asi 300 metrov po príjemnej cyklotrase vedenej lesnou cestou a opäť sa ocitáme na asfaltke. Vedie priamo k turistickej chate. Ozýva sa prvé: „Kedy už tam budeme?“ Čaká nás už iba 500 metrov, takže s prehľadom zvládam vymýšľať vtipné odpovede.

U Tetrova

Do cieľa dorazíme po 100 minútach, tesne pred obedom. Po prechádzke nám chutí, hustú cesnačku zapíjam pivným špeciálom, deti si (tradične) objednávajú hranolky. Platiť sa dá českými korunami i eurami. Po obede ešte zájdeme na maličkú rozhľadňu Tetřev hneď vedľa. Už som odtiaľto videl Stoh alebo Veľký Rozsutec v Krivánskej časti Malej Fatry, dnes nám vo výhľadoch bráni piesok zo Sahary. Po rozhľadni si ešte krátko posedíme na tráve vedľa chaty. Pre menších turistov je tu miniatúrne detské ihrisko. Zdatnejší zase môžu pokračovať kúsok ďalej po cyklotrase na chatu Severka. My vyrážame na cestu späť.

Návrat

Ako to už býva, cesta domov, dole kopcom ubieha rýchlo. Dávame si iba dve malé zastávky. Jednu na olovrant, jednu na hľadanie materiálu na loďky. Po ceste stretávame bežcov, cyklistov a tiež rodiny, ktoré sa po obede vybrali na prechádzku. Do východzieho bodu sa vraciame po asi štyroch hodinách od štartu.