Schneeberg
Schneeberg Zatvoriť

Túra Štyri razy na októbrový Schneeberg: s deťmi od konečnej stanice zubačky Schneebergbahn

Posledný variant výstupu na Schneeberg je ideálny pre deti alebo menej zdatných turistov. Využíva zubačku Salamander, ktorá turistov vyvezie z mestečka Puchberg am Schneeberg na planinu masívu až do nadmorskej výšky 1800 metrov. Ľahká túra následne vedie cez vrcholy Waxriegel, Klosterwappen a Kaiserstein a má necelých 10 kilometrov.

1 deň
jeseň – 01.10.2023
Rakúsko: Alpy (Alpen) – Východné Alpy (Ostalpen) – Severné Vápencové Alpy (Nördliche Kalkalpen) – skupina Rax a Schneeberg (Rax - Schneeberg-Gruppe) – Schneeberg
Puchberg am Schneeberg (vlak, bus, parkovisko, údolná stanica zubačky) - Hochschneeberg (horná stanica zubačky)

4. diel zo seriálu Štyri razy na októbrový Schneeberg

Schneeberg ako najbližšia alpská dvojtisícovka je slovenským turistom známy, veď aj na Hikingu sa často spomína a ja sama mám o ňom článok popisujúci túru z roku 2010, keď sme išli hore roklinou Weichtalklamm. Medzitým pribudli deti, chodili sa iné ciele a na Schneeberg došlo až tento rok, keď som si konečne kúpila Niederösterreich kartu (NÖ karta).

Aký má súvis NÖ karta s výletom na Schneeberg? Nuž taký, že s deťmi aktuálne vo veku 5 a 7 rokov by bola túra až hore príliš náročná a je fajn si skrátiť cestu vláčikom Schneebergbahn, nazývaným aj Salamander, ktorý jazdí na Schneeberg plató z dediny Puchberg am Schneeberg. Dospelý v aktuálnej sezóne zaplatí za spiatočnú jazdu 40,- € a dieťa medzi 6 a 12 r. 20,- € (deti pod 6 rokov idú zdarma, ale bez nároku na miesto). Vďaka NÖ karte je jedna spiatočná jazda vláčikom zadarmo. A to sa oplatí! Jazdu je potrebné zarezervovať dopredu online na presný čas, pretože počet miest je limitovaný a záujem prevyšuje možnosti vláčika.

Tak sme teda rezervovali a deň po voľbách do NR SR stepujeme na nástupišti v Puchbergu a čakáme na “našu” Salamandru. Vlak prichádza presne o 10-tej a zapĺňa sa do posledného miestečka. Je plný rodín s deťmi, ale aj iných výletníkov. Počas 40-minútovej cesty prekoná vláčik prevýšenie asi 1200 m. V stúpaní mu pomáhajú zuby v strede koľajníc, je to zubačka, akú poznáme napr. z Tatier (trasa Tatranská Štrba - Štrbské Pleso) alebo z trate, ktorá prechádza sedlom Zbojská medzi Breznom a Tisovcom. Vláčik má počas trasy tri zastávky, prvú hneď v Puchbergu, v časti Hengsttal, potom v 1012 m na Hengsthütte, následne v 1400 m na Baumgartner (ak stíhate, vybehnite si kúpiť výborné pečené buchty), a potom je konečná vo výške 1800 m na Hochschneebergu. Medzi stanicou Baumgartner a konečnou prejde vláčik dva tunely, čiže už samotná jazda je pre deti veľkým zážitkom.

Na konečnej sa výletníci rozpŕchnu na všetky strany. My si najprv zjeme kúpené buchty z Baumgartneru, a potom sa vydáme traverzovým chodníkom od Berghausu Hochschneeberg k hornej časti Herminensteigu, pretože po ceste máme kešku. Na ceduli je písané upozornenie, že je vhodné mať pri chôdzi úsekom istý krok, ale ak sú vaše deti zvyknuté chodiť po horách, tak to prejdete bez problémov. Je to naozaj pekný traverz s výhľadmi do údolia na Puchberg am Schneeberg, na ktorom sme úplne samé.

Po pripojení na Herminensteig stúpame hore k Waxriegelu (1888 m), kde nás čaká ďalšia keška. Odfotíme sa pri vrcholovom kríži a zbiehame k chate Damböckhaus, kde deti vidia z diaľky ihrisko, ale po priblížení sa zistíme, že to je len pre chatárove deti. Tak si dáme aspoň polievku a ja pivko, lebo je čas obeda, a potom pokračujeme smerom k najvyššiemu vrcholu masívu Schneebergu - Klosterwappen (2076 m). Najprv mierne, potom sa sklon stupňuje.

Počasie je síce polooblačné až slnečné, ale veľmi fúka, takže keď konečne vystúpame na vrcholový hrebeň a vrchol, tak sa tu ani veľmi nezdržíme. Ja si v mysli pripomeniem túru spred 13 rokov, tiež to bolo v októbri, takže aj príroda vyzerá veľmi podobne. Ďaleké výhľady sa dnes nekonajú, som rada, že vidieť aspoň blízky Rax, ktorý je ale v protisvetle, a tak nemám žiadnu poriadnu fotku. Pozbierame pár kešiek smerom k Fisherhütte, prebehnem aj za chatu pofotiť si pohľady dole žľabmi, a potom schádzame širokou cestou naspäť dole k Damböckhausu.

Širokou cestou obídeme aj Waxriegel a sme naspäť na konečnej stanici vláčika. Naplánovala som to tak, aby sa baby stihli dostatočne pohrať na tunajšom ihrisku, ja si medzitým pozriem blízky kostolík Elisabethkircherl, ktorý postavili v roku 1899 na počesť cisárovnej Sissi. O 16.45 h nasadáme na vlak smerom dole a pekný deň na Schneebergu je za nami.

Zhrnutie

Chcem povzbudiť aj ostatných rodičov malých detí - ak chcete deťom ukázať horské prostredie nenáročnou formou, tak práve Schneeberg v kombinácii s vláčikom je skvelá voľba. Tri chaty cestou dávajú istotu zázemia aj v nepriaznivom počasí. A výhľady z vrcholu a vrcholového hrebeňa vedia byť naozaj krásne. Prešli sme 9 km s prevýšením 500 metrov a to som bola na deti sama. Túra s takýmito parametrami je pre moje baby aktuálne tak akurát. A to ticho, keď potom zaspali v aute…

Prečítajte si ďalšie varianty výstupu na Schneeberg