Cyklotúra Okruh Turcom

Prejsť si Turčiansku záhradku na bicykli je jednou z najlepších možností, ako tento kraj spoznať. Ja som v Turci vyrastala, tu si kolesá môjho bicykla odkrútili prvé stovky kilometrov. Potom prišla vysoká škola a odchod do Brna, po ďalších rokoch sťahovanie do Bratislavy, a uvedomila som si, že som bicyklovala kade-tade, len už dávno nie vo svojej domovine. Rozhodla som sa tento dlh napraviť, a tak sa jeden pekný májový deň venujeme Turcu na dvoch kolesách.

1 deň
jar – 08.05.2012
Turiec: Turčianska kotlina, Veľká Fatra, Malá Fatra
Blatnica, Príbovce, Benice, Valča, Kláštor pod Znievom, Turčianske Teplice, Mošovce
cestný alebo trekový bicykel
» č.1085 Malá Fatra (1:50.000)
» č.1084 Veľká Fatra (1:50.000)

Makačsky či pohodovo, pre každého sa v Turci nájde trasa. Keď si predstavíme Turčiansku záhradku ako stonožku (viď online cyklomapa), tak jej telo tvorí Turčianska cyklomagistrála predhorím Krivánskej časti Malej Fatry a Veľkej Fatry (červená cyklotrasa) s modrou cyklotrasou Turčianske Teplice - Martin. Nohy stonožky sú potom trasy do jednotlivých dolín. Drvivá väčšina trás je pohodová a poteší rekreačného cyklistu, akým som tiež. Turiec bol jednou z prvých oblastí Slovenska, kde sa začali značkovať cyklotrasy, takže si je z čoho vyberať. Samozrejme nájdu sa aj perličky, napr. trasa na Martinské hole, ale to si necháme na inokedy. Prejdeme si časť trasy z tela stonožky. Za začiatočný bod volíme Blatnicu, kde aj nechávame auto (v ústí Gaderskej doliny je veľké parkovisko).

Blatnica – Folkušová – Ďanová – Rakovo – Príbovce – Benice – Valča – Kláštor pod Znievom – Socovce – Blažovce – Jazernica – Ivančiná – Veľký Čepčín – Turčianske Teplice – Turčiansky Michal – Mošovce – Blatnica (trasa na mape na tomto odkaze)

Kúsok cesty SNP a skrz Turiec

Z Blatnice (495 m) mierime na sever do podhorskej obce Folkušová (516 m), po trase Turčianskej cyklomagistrály. Tá kopíruje Cestu SNP. Túto časť predhoria Veľkej Fatry mám rada. Zazelenané horské pasienky sa končia lesnatým hrebienkom, ktorý nás oddeľuje od Gaderskej doliny. Vo Folkušovej odbáčame doľava, tým aj opúšťame Cestu SNP a mierne klesáme smerom na Ďanovú (449 m). Cesta je lemovaná zakvitnutými jabloňami, je to nádherný pohľad, čistá romantika.

Za Ďanovou musíme isť kúsok po hlavnej ceste, ktorá pretína Turiec zo severu na juh, našťastie len po odbočku na Rakovo (432 m). Míňa nás dosť áut, k tomu sa pridáva protivietor... som veru rada, keď sme opäť na menej rušnej ceste. V Rakove sa zastavujeme pri zrekonštruovanej kúrii a veľkom drevenom rakovi – symbol obce. Potom popri peknom parčíku plynulo prechádzame do Príboviec a následne do Beníc. Opúšťame hlavný ťah Martin – Prievidza a mierime do Valče. Nezdá sa to, ale tých dedín navštívime ešte dnes prekvapivo veľa.

Popod Lúčanskú časť Malej Fatry

Valča (448 m) je posledné roky známa kvôli lyžiarskemu stredisku, ktoré je v prevádzke vo Valčianskej doline - tam vedie tiež cyklotrasa. My ideme ďalej po modrej do Slovianskej doliny. Pri rybárstve Brčná opúšťame príjemný terén doliny a začíname stúpať smerom na Kláštor pod Znievom cez kopec Hôrky (635 m). Toto je asi jediný úsek celého dňa, ktorý vedie lesom. Zjazd smerom na Kláštor pod Znievom je dosť rozbitý, a tak sa nedá ísť rýchlo, aj tak však často zastavujeme kvôli geokeškám, ktoré máme po trase.

Postupne teda prichádzame do Kláštora pod Znievom (494 m). Obec, ktorá bola kedysi centrom olejkárstva a v ktorej vzniklo jedno z prvých slovenských gymnázií, len preletíme, ale kto má viac času, tak sa môže zabaviť napríklad aj výstupom k ruinám hradu Zniev.

Dávame si dlhšiu pauzu až na jedlo, hlad ukojíme v reštaurácii, neďaleko železničnej stanice Kláštor pod Znievom (Osada pri stanici). Po prestávke pokračujeme miestnou asfaltkou do Socoviec (444 m). Po ľavej ruke míňame NPR-ku Kláštorské lúky s cenným mokraďovým biotopom. Komu sa žiada trochu výhľadov, tak odporúčam vybehnúť na kopček Stráža (534 m), z ktorého vidieť Turiec ako na dlani. Teraz bicyklujeme s parádnym pohľadom na Tlstú a Ostrú. Táto typická turčianska panoráma nás vlastne sprevádza celý deň. Kto by mal už v týchto miestach dosť, tak za Socovcami sa odpája žltá cyklotrasa do Mošoviec, čím sa celá trasa skráti. My máme ešte dostatok síl, a tak pokračujeme po modrej cez Blažovce a Jazernicu.

V Jazernici míňame ďalší chránený areál – jazierko pri Jazernici. Trochu viac ma však zaujme upravené okolie rybníkov za dedinou o necelých 1,5 km ďalej. O chvíľu prichádzame do Ivančinej a plynule pokračujeme poliami do Veľkého Čepčína. Uvedomujem si, v že v týchto dedinkách som nikdy v živote nebola a ani nič o nich neviem. Hanba mi, a to som bývala geografický maniak. Z väčšiny z nich na mňa dýcha parádny dedinský pokoj a to je fajn. Trasu Veľký Čepčín – Turčianske Teplice nám lemujú sýtožlté polia repky.

Do Turčianskych Teplíc prichádzame už takmer podvečer. V krátkosti si prejdeme park tohto príjemného kúpeľného mestečka a už pokračujeme po červenej cyklotrase, ktorá nás bude viesť až do nášho cieľa – do Blatnice. Ešte predtým však míňame dedinu Háj po pravej strane, potom prechádzame Turčianskym Michalom okolo pekného opevneného gotického kostola. Opäť chvíľa poľami a Mošovce sú na dohľad.

Slávme slávne slávu Slávov slávnych

Aj Mošovce by si zaslúžili viac pozornosti, než im venujeme. Zrekonštruovaný kaštieľ s anglickým parkom, rodný dom Jána Kollára, múzeum mošovských remesiel, neogotický kostol Najsvätejšej Trojice s cenným oltárom. K tomu kúpalisko Drienok s kempom na oddych (aj keď to skôr v lete) a samotný vrch Drienok nad obcou. Jarné dni sú však krátke, a tak sa vydávame na posledný úsek našej trasy do Blatnice, kde sa naše pomyselné cyklokoliesko uzatvára. Ešte symbolická záverečná fotka nad dedinou a môžeme sa spustiť k autu. A ďalší pekný deň je za nami. Odchádzam s pocitom spokojnosti, že návrat do domoviny sa vydaril.

Cyklotúra sa konala 8. 5. 2012. Terén pre naše kolesá bol najmä asfaltový.