Materiály a vyhotovenie

Keď som sa začal zaujímať o detské sedačky na bicykel, obehol som niekoľko detských obchodov a zistil som, že robustná sedačka sa pomerne ťažko zháňa. Kubko je totiž valibuk a to, čo som videl v obchodoch, sa mi zdalo veľmi chatrné. Taktiež vyhotovenie pripínacieho mechanizmu a jeho nastaviteľnosť pokrivkávali. Preto som kúpu odložil a používali sme len prípojný vozík Croozer. Keď sa nám naskytla možnosť testovať sedačku Hamax Siesta, s radosťou som súhlasil. Videl som v sedačke potenciál najmä pre poobedňajšie krátke výjazdy, keď sa človeku nechce hrať s vozíkom, ktorého príprava na odjazd predsa len trvá nejaký čas.

Základ modelu Siesta tvorí sedačka odliata z jedného kusu plastu. Tento plast budí dojem dostatočnej robustnosti a nepôsobí ako krehký lacák. Sedačka je vyplnená tenkou mäkkou vložkou, aby sa prckovi sedelo príjemne a najmä ho sedačka nestudila. Bezpečnostný pás je v tvare písmena Y a je konštruovaný tak, aby ho prcek sám nevedel otvoriť. Kotvenie pásu je medzi nožičkami plynulo posuvné v dostatočnom rozsahu a za ramienkami v troch možných výškach.

K bicyklu sa pripína tento model priamo na kostru bez nutnosti použitia nosiča. Odopnutie je veľmi jednoduché, pričom aretačný mechanizmus ostáva na kostre. Teoreticky môžete mať viac týchto mechanizmov pre ľahké zdieľanie sedačky v rodine bez nutnosti montáže. Sedačka je preto vhodná aj na horský bike, ktorého použitie nie je výhradne "sedačkové". Oproti upevneniu na nosiči má tento systém ešte výhodu v tom, že detská sedačka pruží a dieťa nedostáva ranu s každým prejazdom nerovnosti.

Vychytávkou modelu Siesta je možnosť plynulého sklápania sedačky v rozsahu 20°, vďaka čomu môže dieťa spokojne spať. Sklápanie sa nastavuje pomocou kruhového červeného ovládača. Túto vlastnosť sme však doposiaľ nevyskúšali, lebo náš Kubko v sedačke nespí, ale čumí všade okolo – podmienka užívania si jazdy sú "pohyblivé obrázky" = tato nestoj, hýb sa! Navyše pri mojej snahe otestovať túto funkčnosť zásadne protestoval a tak nie sú ani fotky.

[ Tipy na túry a aktuality z hôr môžeš sledovať aj na našom FacebookuInstagrame ]

Pozitívom je obsiahly ilustrovaný manuál v množstve jazykov, pričom nechýba ani slovenčina. Veľmi pekne je popísaný postup montáže, kde výrobca nepredpokladá, že používateľ presne vytuší, čo ktorým čudlíkom myslel.

Upevnenie na bike

Sedačka sa pripevňuje k bicyklu pomocou aretačného mechanizmu. Ten sa pevne priskrutkuje pomocou priloženého imbusového kľúča na rám, konkrétne na tú rúru, do ktorej sa je zhora vsunutá sedlovka. Do tohto aretačného mechanizmu sa vkladá dvojitá konzola. Tá sa doň pevne zacvakne, o čom informujú dva zelené cuplíky. Zároveň sa dá aretačný mechanizmus zamknúť kľúčikom, aby vám ju niekto neukradol pred obchodom – zlodejovi zostáva "len" možnosť vziať celý bike. Upevnenie samotnej sedačky na konzolu je vyriešené pomocou plastovej zúbkovanej platformy, ktorá zapadá do protizúbkov na sedačke. Celé je to posuvné, aby ste si mohli presne nastaviť polohu sedačky a teda aj dieťaťa. Ideálne je čím bližšie k sedlu, lebo potom sedačka menej ovplyvňuje ťažisko celej sústavy. Posúvanie sa taktiež aretuje.

Nevhodné na celoodpružený bike!

Keď som sedačku vybalil, s nevôľou som z manuálu vyčítal, že nie je vhodná na celoodpružený bike! Túto vec som pred tým vôbec neriešil a bral som to tak, že keď nie je potrebný nosič, tak to nebude problém. Môj Trek FuelEx má rám veľkosti L, takže sa mi nakoniec podarilo aretačný kus namontovať tak, že nebola narušená kinematika zadnej stavby. Bolo však nutné sedačku dať pomerne vysoko a tlmič poriadne prifúknuť a mať ho nastavený len v propedal režime, keďže lockout nemá. Celkové chovanie biku sa dost zásadne zmenilo, vrátane posunu ťažiska dozadu. S týmto efektom treba počítať a prvé jazdy dávať veľký pozor, lebo pád z pomerne slušnej výšky by prckovi isto nepridal ani na kráse, ani na chuti bikovať.

Na Sonin tiež celoopružený bike sa však sedačka vôbec nedá pripevniť, lebo rám je menší a aretačný kus sa naň nezmestí. Soňa sa našťastie nezbavila svojho predošlého biku s pevnou zadnou stavbou a tak používa sedačku s ním. Preto pozor, sedačka nie je vhodná na celoodpružený bike!

Ďalšie postrehy z používania

Vyhovuje mi, že štart na poobedňajší výlet je rýchly – cvak sedačka do aretačného mechanizmu, nasadenie helmy, posadenie do sedačky, zapnutie pásu a odchod. Oproti vozíku veľká výhoda. Ďalšia výhoda na krátke výjazdy je v tom, že sa nedá brať veľa nepotrebných volovín, lebo sa zmestí len to, čo berie Soňa v batohu. Do Croozera sa toho sakra veľa zmestí!

Veľmi zásadná je zmena ťažiska bicykla. Po posadení dieťaťa treba bike pevne držať za rám (nie riadidlá), aby sa počas státia neprevážil a mať zmenenú charakteristiku na pamäti aj pri jazdení. Veľmi rýchlo treba zabudnúť na náročnejší terén – vhodnejšie sú spevnené cestny, najlepšie asfaltové. V strmom kopci po šotolinovej ceste je príjemné, že na zadnom kolese máte zvýšenú hmotnosť – koleso má úžasný grip :-).

Sedačka je vhodná aj ako spôsob dopravy s dieťaťom na krátke vzdialenosti, najmä ak žijte v lokalite, ktorá je priateľská k cyklistom – napr. na dedine s riedkou premávkou. Na kľučkovanie v doprave väčšieho slovenského mesta to nie je. Hoci už vo Viedni by to bolo isto v poriadku a v Kodani úplne bežný štandard.

Záver

Hamax Siesta je pohodlná detská sedačka na bicykel s možnosťou sklápania. Je kvalitne vyhotovená z robustných materiálov. Má široké možnosti nastavenia. Pozor, nie je vhodná na celoodpružený bike, hoci jej uchytenie nevyžaduje zadný nosič. Dobre poslúži ako dopravný prostriedok alebo na jednodňové výjazdy do prírody. Samotnej sedačke nie je čo vytknúť, má len nevýhodu spojenú s týmto konceptom a tou je podstatná zmena ťažiska biku. Pri použití sedačky nezabúdajte na helmu pre dieťa ani pre seba.