Prečo nemá nový bike tubeless kolesá od výroby?

Nové bicykle prichádzajú k zákazníkom s dušami, hoci mnohé majú všetky potrebné komponenty bezdušového systému. Teda vhodný ráfik, v ňom tesniaca páska a kompatibilný bezdušový plášť. Sú označené ako tubeless ready, čiže pripravené na bezdušovú prevádzku. Jediné, čo je potrebné pridať, sú bezdušové ventily a tesniaci tmel.

Prečo to nemohli pripraviť vo fabrike alebo v predajni?

Kým sa bicykel dostane k zákazníkovi, dlho stojí. Vo fabrike, v preprave, na sklade alebo vystavený v predajni. Tesniaci tmel by tak mohol stuhnúť v kolesách ešte predtým, ako sa dostane k vám.

Ak chcete jazdiť bez duší, musíte si kolesá nechať prerobiť buď v servise alebo konverziu urobiť svojpomocne.

[ Tipy na túry a aktuality z hôr môžeš sledovať aj na našom FacebookuInstagrame ]

Pri rozhodovaní, či chcete bezdušový systém, zohráva rolu aj to, koľko jazdíte. Ak málo a bicykel máva dlhšie obdobie státia, tak vám tmel v kolesách môže stuhnúť. Vtedy je lepšie ostať na dušiach.

Čo potrebujete

Keď ste sa rozhodli pre druhú možnosť, tu je zoznam vecí, ktoré budete potrebovať. Uvádzam tiež príklady konkrétnych produktov, ktoré mi odporučili skúsenejší kamaráti.

Materiál

  1. Tesniaci tmel, tzv. mlieko – Stan's No Tubes, alebo Muc-Off,
  2. Ventily pre bezdušový systém – Force FV 44 mm, alebo Muc-Off,
  3. Veľká injekčná striekačka 100 ml s úzkym nástavcom – kúpiš v lekárni.

Poznámka: Dĺžka ventilov sa vyberá podľa toho, aký je vysoký ráfik. Je fajn, ak je súčasťou ventilov aj náhradné tesnenie a čiapočka zároveň vie odskrutkovať vnútro ventilu. A samozrejme treba zladiť ich farbu s bicyklom!

Nástroje

  • Veľká nožná pumpa s manometrom – napr. z Decathlonu,
  • Tlaková nádoba – Schwalbe Tire Booster,
  • Alternatívna nožná pumpa s integrovanou tlakovou nádobou, napr. Topeak Joeblow Booster,
  • Montpáky na zhadzovanie / nasadzovanie plášťov – tie určite máš,
  • Veľký plochý skrutkovač + vidlicový kľúč – aj toto určite máš.

Doplnky

Pre prípadný servis v teréne, ak tesniace schopnosti tmelu nestačia.

  • Sada na opravu bezdušových plášťov bez nutnosti ich zhadzovania – Force Pikado,
  • Klasická sada lepenia na väčší defekt pre podlepenie plášťa zvnútra.

Postup

1. Vyberieme dušu

1. krok – Zhodiť jednu stranu plášťa a vybrať dušu

1. krok – Zhodiť jednu stranu plášťa a vybrať dušu

Vypustíme vzduch z duše, z ráfika zhodíme jednu stranu plášťa a vyberieme dušu. Zhodenie plášťa ide ľahšie, keď najprv plášť zhodíme do stredu ráfika. Ráfik má totiž prierez v tvare písmena U a keď najprv plášť zhodíte do stredu, získate tak viac priestoru pre montpáky.

2. Nasadíme ventil do ráfika a nahodíme plášť

2. krok – Nasadíme ventil. Plochým skrutkovačom sa dá ventil zaistiť proti otáčaniu

2. krok – Nasadíme ventil. Plochým skrutkovačom sa dá ventil zaistiť proti otáčaniu

Najprv z ventilu vyskrutkujeme vnútorný ventil – na Force FV44 ventiloch na to slúži otvor v čiapočke. Odskrutkujeme prstenec a odstránime gumené tesnenie.

Teraz telo ventilu vložíme do ráfika zospodu. Z druhej strany nasadíme gumené tesnenie a zaistíme skrutkovacím prstencom. Telo ventilu má často zárez na plochý skrutkovač, prípadne šesťhrannú dieru pre imbusový kľúč, prstenec sa dá dotiahnuť vidlicovým kľúčom, prípadne kliešťami. Ventil treba pevne utiahnuť, aby cez neho neunikal vzduch.

Plášť nasadíme nazad, dávame pritom pozor, aby ventil bol zarovnaný na stred označenia značky plášťa. Inak vám cyklomódna polícia pred každou jazdou sfúkne plášte a u Kocmundu na Bielom kríži vám nenačapujú pivo!

3. Nastrelenie

3. krok – nastrelenie plášťa na miesto pomocou tlakovej nádoby

3. krok – nastrelenie plášťa na miesto pomocou tlakovej nádoby

Teraz prichádza kľúčový okamih, keď použijeme tlakovú nádobu.

Ak nasadzujete plášte na novom bickykli, je možné, že vnútro ráfika a pätky plášťa sú natreté kĺzavou gebuzinou. Ak nie sú, odporúča sa plášť nastriekať mydlovou vodou, aby ľahšie zaskočil do ráfika.

Tlakovú nádobu natlakujeme nožnou pumpou na maximum. Pozor na tlakové maximum vyznačené na tlakovej nádobe. Mne sa 11 barov nepodarilo dosiahnuť, ostal som niekde pri 9.

Teraz naskrutkujeme hadičku na ventil bez jeho vnútorného jadra. To je dôležité. Ide o to, aby sa do plášťa dostalo čo najrýchlejšie, čo najviac vzduchu.

Keď je všetko pripravené, otvoríme rýchlo ventil na tlakovej nádobe a BUM! Plášť je nahodený na svojom mieste. Charakteristickou spätnou väzbou sú dve puknutia, spôsobené zaskočením pätiek plášťa do ráfika. Puknutie môže byť aj len jedno, ak ste s jednou pätkou nehýbali a bola zaskočená predtým. Cez galuskový plniaci ventil tlakovej nádoby uvoľníme tlak, následne odskrutkujeme hadičku z ventilu.

4. Aplikácia mlieka

4. krok – príprava mlieka do striekačky, ktorou ho budeme aplikovať cez ventil

4. krok – príprava mlieka do striekačky, ktorou ho budeme aplikovať cez ventil

Do striekačky naberieme požadované množstvo tesniaceho tmelu, tzv. mlieka. Nezabudneme predtým mlieko vo fľaši poriadne premiešať. Samotné dávkovanie mlieka by malo byť popísané na fľaši a záleží od viacerých faktorov, hlavne od priemeru a šírky plášťa. Do kolies gravel biku som dal 60 ml.

Koleso postavíme na zem ventilom dolu a oprieme o stenu, alebo nohu stola. Na striekačku nasadíme zužovací nástavec a pomaly vtlačíme mlieko dnu tak, aby nám neunikalo bokom. Niektoré mlieka sú dodávané s gumenou hadičkou a ryskami na fľaši, čo umožní natlačenie správneho množstva tmelu z fľaše priamo do ventilu.

4. Finalizácia

5. krok – Finalizácia ventilu a nahustenie plášťa

5. krok – Finalizácia ventilu a nahustenie plášťa

Po aplikácii mlieka nasadíme vnútro ventilu, zaskrutkujeme ho a koleso nafúkame nožnou pumpou na čo najvyšší tlak.

Kolesom v rukách pohrkáme a pokrútime v rôznych smeroch, aby sme dostali mlieko do celého plášťa. Následne nasadíme na bicykel.

Rovnako postupujeme aj pri druhom kolese. Prvé koleso mi trvalo asi 40 minút, druhé som zvládol za polovičný čas. Následne sa treba ísť previezť na testovaciu jazdu, aby sa mlieko dostalo všade, kde ho treba.

Na druhý deň ráno treba skontrolovať, či kolesá držia tlak a niekde nefučia. Problémom môžu byť slabo dotiahnuté ventily, prípadne zle zaskočené pätky plášťov.

Hustenie

Osobitnou otázkou pri bezdušových plášťoch je hustenie. Jedným z argumentov, prečo mať bezdušové kolesá, je možnosť znížiť tlak, a tak získať viac tlmenia a z toho plynúce pohodlie. Výhodou je tiež lepší grip a nemožnosť dostať snake bite, resp. preseknúť dušu o ráfik. Na druhej strane, príliš podhustené plášte môžete vyzuť v zákrute alebo poškodiť ráfik pri trafení kameňa alebo nerovnosti.

Pri gravel bicykloch zas môžeme chcieť viac hustiť pre zníženie odporu na ceste. Ľahko tak môžeme prešvihnúť odporúčané tlaky.

Ako zistiť koľko hustiť?

Sú dve miesta, kde sa na bicykli pozrieť – na ráfik a na plášť. Na mojom graveli Canyon Grizl je na plášťoch maximum 5 barov. Na ráfiku sú dve nálepky, pre tube a tubeless použitie. Pre mňa teraz platí druhá. Tam je rozsah maxima 2,4 bar - 7 bar podľa šírky plášťa (64 mm - 25 mm). Môj plášť má 45 mm, takže maximum je okolo 4,6 barov.

Ale čo optimálny tlak s ohľadom na pohodlie? Som len na začiatku metódy pokus-omyl. Našiel som však zaujímavé tabuľky na Gravelcyclist.com pre rôzne šírky ráfiku, plášťov v závislosti od hmotnosti jazdca (plus batožiny). Pri mojej hmotnosti (75 kg), šírke ráfikov (22 mm) a plášťoch (45 mm) to vychádza okolo 2,1 baru. Podobné odporúčania uvádza tiež GRVLbicycle.com a pridáva trochu teórie a obrázkov okolo toho.

A čo horský bicykel?

Tam je to podobné. Čím je plášť širší a teda objemnejší a čím je širší aj ráfik, tvoriaci skôr “štvorcový” ako okrúhly profil plášťa, tým môžu byť tlaky v plášťoch nižšie.

Pre príklad, Maťo Ďuriš (85 kg) na 2,35” širokých plášťoch, vnútornej šírke ráfika 21,5 mm a priemere ráfiku 27,5 palca, zvykne fúkať na 19 - 21 psi (1,3 - 1,45 bar). Ale dá sa bez problémov ísť až na 17 psi (1,17 bar).

Opravy v teréne

Veľkou výhodou bezdušákov je ich schopnosť opraviť defekt samé od seba. V podstate sa vás prestanú týkať všetky defekty od tŕňov, prípadne klincov a nemáte ani ako preseknúť dušu pri ostrom náraze na hranu.

Ak už ale k defektu príde, býva to väčšinou lepkavo nepríjemné.

Ak sa na plášti spraví dierka, ktorú nezalepí samotné mlieko, prvou možnosťou na rýchlu záchranu sú takzvané knôty (alebo tiež po anglicky bacon strips). Sú to gumené lepiace pásiky s hrúbkou asi 3 mm, ktoré sa špeciálnymi nástrojmi vrazia do dierky v plášti a vyplnia dieru natoľko, že ju mlieko dokáže zalepiť. Je ale potrebné konať rýchlo, lebo do prázdneho plášťa sa knôty vrážajú výrazne horšie, ako natlakovaného.

Počuli sme o prípade, kedy sa enduro preteky podarilo dojazdiť s dierou v plášti zalepenou tromi knôtmi vedľa seba, ale ak už je diera príliš veľká, je možné, že kvôli dojazdu domov bude potrebné koleso spätne prerobiť na dušové. To znamená vyskrutkovať ventil z ráfiku, z plášťa vyliať prebytočné mlieko a vložiť do kolesa dušu.

Ak je diera v plášti priveľká a duša sa cez ňu tlačí von, ako trik môže poslúžiť vloženie bankovky do vnútra plášťa. Len si musíte zvážiť, akú cenu pre vás má dostať sa domov po vlastnej osi, lebo bankovku po nasiaknutí zvyškami mlieka isto nepoužijete.

Starostlivosť

Ako bolo naznačené na začiatku, pre bezdušový systém je nepríjemné, keď bicykel stojí. Mlieko totiž stečie dolu a v extréme tam môže zatvrdnúť. Preto je ideálne, ak s bezdušovými kolesami pravidelne jazdíte.

Treba mlieko meniť?

Podľa Maťovych skúseností, meniť ho treba len v prípade, že si na začiatku zvolíte mlieko zlej značky, ktoré poriadne nelepí. Vždy mlieko len dopĺňal a to len vtedy, keď kolesá behom pár dní citeľne strácali tlak. Pridanú hmotnosť prípadného stuhnutého mlieka riešiť netreba, lebo tak či tak po 2 - 3 sezónach plášť zoderiete. Ale samozrejme, plášte sa vždy dajú zhodiť, vytrieť do sucha, vyčistiť od starého lepidla a nahodiť nanovo. Len treba počítať s tým, že to je lepkavá babračka.

Na texte spolupracoval Maťo Ďuriš. Za odborné poradenstvo ďakujem Michalovi Rusinovi a Ľubošovi Michálikovi.