Komentár
Svatopluk k článku: Kolkáreň Drienčany Dobrá správa pre putujúcich týmto zabudnutým krajom. V Drienčanoch sú drevené sochy, možno od rovnakého autora ako Jánošík na Klenovskom Vepri.
nová témaSvatopluk k článku: Kolkáreň Drienčany Dobrá správa pre putujúcich týmto zabudnutým krajom. V Drienčanoch sú drevené sochy, možno od rovnakého autora ako Jánošík na Klenovskom Vepri.
nová témaSvatopluk k článku: Z Čierneho Balogu na Zbojská cez Obrubovanec, Kysucu a Klenovský Vepor Boro, veru tak, mám to rovnako ako Ty.
+ 3 ďalšie príspevkySvatopluk k článku: Národný park Muránska planina otvoril nový chodník k syslovisku Biele vody Ďalšie označené syslovisko je na JZ od Tisovca, na Suchých doloch.
nová témaLubo: Turistické značkované trasy Opravili sme chybu, ktora v niektorych pripadoch sposobovala naplanovanie trasy jednosmernym usekom v opacnom smere. Napriklad Klastorna dolina v opacnom smere …
+ 1922 ďalších príspevkovMatobee k článku: Okruh sviežozelenou jarnou Burdou Gusto díky za upresnenie. :-)
+ 7 ďalších príspevkovPaliT k článku: O útulniach a ich obnove s Paľom Timkom Aktualizujeme zoznam darcov, veľmi pekne ďakujeme! 25,- Jitka Brzáková 100,- Vladislav Stanko 1700,- Nadácia Ekopolis 8,- Katka Filipka 75,- Peter Kmeťo (spolu …
+ 181 ďalších príspevkovPeter61 k článku: Kto nás môže v prírode kontrolovať muž v sprievode psa, ktorý sa nachádzal mimo značeného turistického chodníka a to v období trvania sezónnej uzávery. tanap.sk/porusenie-pravidiel-…
+ 41 ďalších príspevkovK článku: Jaskyne Kremenie a Brložná diera, rozhľadne, Ondrašovské skaly a cyklovýlet Turcom
nová témaJana T. k článku: Via ferrata Megyer-hegy v skalách priamo nad jazerom na Zemplíne Krásne, zaujímavé miesta! Práve sme sa odtiaľ vrátili. :)
+ 5 ďalších príspevkovPeter61 k článku: Nič je pre prírodu všetko (odomknutô) .... V Tatrách urobili protest po tom, ako už dvaja manažéri odmietli Tarabovo prepúšťanie dennikn.sk/…/?cst=111e714abb4…
+ 62 ďalších príspevkovMartin knor k článku: Májový prechod Šípskej Fatry Pekne. Presiel som to uz cele, iba ta neznacena strecha na Cebrat od Z mi chyba. Obehal som co-to aj mimo chodnikov, kedze je tu vela paradnych bral.
+ 9 ďalších príspevkovMartin knor k článku: Bivak na Sklenárovej lúke Pred mnohymi rokmi som spal na Sk-Pl hranici a v noci sa cosi motalo nedaleko stanu. Tiez to slusne funelo, ale v tych dobach nebolo este o medvedoch ani chyru …
+ 2 ďalšie príspevkyMartin knor k článku: Pribudol náučný chodník Kurinecká dubina pri Rimavskej Sobote Ta dubina je ozaj paradna.
+ 3 ďalšie príspevkyV.v.l.a.a.d.o.o k článku: Okolím Krupiny - 1. Neznáme chodníčky Štiavnických vrchov Áno, jufema stojí a je vo výbornom stave.
+ 2 ďalšie príspevkyTomka k článku: Hláska na Kramárskom vrchu Anička, Heňo, Soňa, Martin, ďakujem za pristavenie.
+ 9 ďalších príspevkovAde.e k článku: Krížom cez Slovenské rudohorie (Kokava nad Rimavicou – Kopráš) Cize je na modrej TZT, hej? OK, dik. Ked som tade siel pred rokmi, tak to tam este nebolo.
+ 9 ďalších príspevkovMuska k článku: Salaš Obrubovanec Ten prameň sme si všimli keď sme šli okolo na bajkoch, chystáme sa ho ísť porobiť.. Vody je tam bolo dosť, len donesieme novú dlhšiu rúrku, aby sa dalo vyriešiť …
+ 162 ďalších príspevkovDaulagiri k článku: Tri Vody Prechádzal som okolo 1.5.2024, oddychoval a skrýval som sa tu pred silným slnkom. Prístrešok je pekný, na spanie len v núdzi, ale pred dažďom by mal ochrániť do …
nová témaDexter K k článku: Poľovnícka chata Vartáš Stav k 7.5. 2024 Terasa je stále na tom zle, treba opatrne cez ňu. Všetky okná sa dajú zavrieť. Aj okenice dať. Dve izby ideálne na spanie aj int. dvere sa dajú …
+ 10 ďalších príspevkovPeter61 k článku: Fjällräven Kaipak 28 a 38 – dva nenápadné batohy niečo aj o školských taškách closer.sme.sk/…/logo-polarnej…
+ 20 ďalších príspevkov
Diskusná téma K článku: Reťaz, to je potvora
Diskusná téma K článku: Reťaz, to je potvora (strana 3)
Vrtacku nemas ?
To znie ako dobry deal :-)
Maju aj vyhodne ponuky na duse? Ja som zistil, ze do novych rafikov nedam moje oblubene duse s autoventilom, ktorych mam peknu zasobu.
Od dnes v Lidli:
lidl.sk/…/offerdate.htm?offer…$ret
Majú aj set Práčka na reťaz - čistiaci roztok - olej na reťaz = 6 eur.
Dávid, Španěl preto, lebo reťaz v tomto usporiadaní tvorí písmeno " S".
WD-čko je skôr na čietenie reťaze,na mastenie je naprd,ako píše David Š.Tiež používam rýchlospojky,keď je treba rozpojím reťaz vymácham v nafte,je mastná,benzín moc vysušuje,vydrhnem do sucha handrou a namažem,záleží či je sucho,alebo vlhko,podľa toho volím mazadlo,momentálne sa mi osvedčil Finish line keramic.Reťaz mením,keď šubléra ukáže 132,8,to jest výdrží mi asi tak 1500 km,používam väčšinou Shimaňácke reťaze HG 53,73,93,ale je to zajedno,vydržia priemerne rovnako,akurát je na nich rodielna povrchová úprava.
tip od globetrottera, ktorý úspešne používam 2 sezóny - jazdiť 2 reťaze a dokola ich meniť po 250km - výrazne pomalšie opotrebovanie kazety a prevodníkov.
Ještě jsem zapomněl: K tomu WD 40. WD by na řetězu teoreticky nemělo co dělat, protože to není mazivo. WD - Water displacement = vytěsnovač vody. Ono je fakt, že se na něho nechytá bordel, jenže se ani chytat nemůže, protože nemá na co, protože obsahuje rozpouštědla, které se rychle odpaří a asi jen 15% maziv, takže mazání je minimální a tomu odpovídá i výdrž na řetězu.
Takže je to věc volby.
Peter61
"Španěl" je řazení, kdy řadíš největší převodník a největší pastorek na kazetě, nebo naopak nejmenší vpředu a nejmenší vzadu. Pokud tak uděláš a podíváš se v podélné ose řetězové linky, tak uvidíš jak je řetěz nepřirozeně vyhnutý, zkřížený a dostává zabrat uchycení článků v čepech vždy víc na jedné, nebo druhé straně. Další věc je ta, že při tomto převodu, velký vpředu i vzadu je v nenormální poloze ramínko přehazovačky, které je moc napnuté. Ideální je pokud je řetězová linka rovná, tzn., je stejný tah na obou stranách čepu článku řetězu. Navíc stejný převod se dá získat jinou kombinací s menším křížením řetězu.
A proč zrovna španěl? Tak to netuším, asi to vymysleli španělští cyklisté a pak se zjistilo, že to má zásadní vliv na životnost řetězu :-).
Ještě foto řetězu s rychlospojkou: kupkolo.cz/retez-sram-pc-971_…
Peter, ´španěl´ 22 - 11, 44 - 32, etymológiu nepoznám, česká cyklohantýrka je veľmi bohatá ;-)
2 David Š., pls co to je "špatné řazení, tzv. španěl" ?
preco sa to tak vola ?
diky.
-)
Inak ten WD40 je podla mojho mechanika a automechanika univerzalita o nicom, ani ryba, ani rak. Troska penetruje, troska maze. Ale na retaz, kam prichadzaju na navstevu blato, prach, lajna a pod., bohato staci.
Kua, nejako tie bicykle moc riešite... Špricnem nejaký olejček na reťaz a za chvíľu poutieram, pár kvapiek tak kde-tu na prehadzovačku a presmykaš a mastnou handrou prejdem nohy vidlice. A raz za rok do servisu na totálnu údržbu. To je celé.
Wapku používam často, snažím sa síce vyhýbať stredu a oskám, ale občas dostanú plný zásah.
Lubo, a to čo na tých kotúčoch čistíš? Ty tam máš nejakú špinu?
Zaujímavý článok. Podelím sa so svojimi dlhoročnými skúsenosťami. Najprv k čisteniu a mazaniu. Po rôznych spôsoboch (klasická olejnička, mazanie a čistenie naftou pomocou práčky, špeciálne mazadlá...) už dlhé roky reťaz čistím mechanicky handričkou a mažem WD40, ktorý čistí a maže zároveň. Veľmi sa mi to osvedčilo! (inak aj nafta čistí a maže zároveň, avšak na rozdiel od WD 40 veľmi chytá prach).
Opotrebenie meriam mierkou. Reťaz mením ak mierka v nej zapadne na posledný zúbok. O výmenách reťaze mám presnú evidenciu. Reťaz mením cca každých 3000 km (z toho terén 30 %), počas ktorých vystúpam v priemere 57 000 výškových metrov (pričom jazdím dosť na tvrdo). Používam zásadne reťaz Shimano HG 73, ktorá má aj podľa testov nadpriemernú životnosť. Prevody mením po piatich výmenách reťaze, čiže vydržia 15 000 km a 285 000 výškových metrov (z prevodníka mením väčšinou len stredný, ktorý je najpoužívanejší...) Občas som reťaz nemenil a šiel na doraz pokiaľ sa dalo - vydržalo to tak cca 7000 km.
Čiže zrekapitulujem: handrička, WD 40, výmena reťaze po 3000 km, po 5 výmenách reťaze výmena prevodov...
Tiež pridám skúsenosť,po kúpe bajku som si predsavzal že reťaz budem meniť po 2000 km, dopadlo to tak že si odkrútila 8500km, pol na pol cesty/necesty. Bola už aj na pohľad zodratá :)ale fungovala bez poruchy. Samozrejme že bolo treba meniť aj ozubenia, no vyšlo ma to o málo menej ako keby som reťaz menil po tých 2000 km. Teraz už mením po 3000 :)
Takže starú reťaz som vyťahal o dĺžku 3 článkov (2x vonkajší, 1 vnútorný) :O
To môžem rovno popozerať ponuku kaziet a prevodníkov.. alebo vyčistím starú a nahodím ju späť :)