Túra Útek z Kysúc

Naplánované sme to mali skvele. V tradičnej dvojke prebehnúť Kysuce od severu k juhu a tak uzavrieť jednu líniu a to z Trojmedzia do Kasární. Plán trasy bol následovný: Hrčava – Čierne pri Čadci – Chata Košice – Beskydok – Čadca – Husárik – Vrchrieka – motorest Melocík – Kasárne – Velké Karlovice. Dopadlo to však úplne inak.

leto – 12.07.2010
Západné Beskydy (Jablunkovské medzihorie), Kysucké Beskydy (Javorský Beskyd), Kysucká vrchovina
Čierne pri Čadci (pohostinstvá), Čadca-Čadečka (krčma Múzeum), Nová Bystrica-Vychylovka-Rycierky (Múzeum kysuckej dediny-krčma)
Čadca, mestská časť Čadečka (bivak)
Čadca (vlak, bus) - Čierne pri Čadci (vlak, bus)
Čadečka (bus) - Čadca (vlak, bus), Čadca (vlak, bus) - Nová Bystrica, Vychylovka, Rycierky (bus)
» č.1077 Kysucké Beskydy, Kysuc (1:50.000)

1. deň

Čierne pri Čadci-zastávka – lyžiarsky bufet Kolotoč – Chovancovci – Tri kopce – Liesková – rázcestie za Lieskovou – Beskydok (sedlo) – Čadca, mestská časť Čadečka, osada Kráľovci (krčma Múzeum)

Keď sme v pondelok 12. 7. o 11.45 h vystupovali v Čiernom pri Čadci z autobusu, teplomer ukazoval nádherných 32 °C a po piatich hodinách cestovania sme teda zamierili rovno do miestnej krčmy, kde sme doplnili tekutiny a prehodnotili náš plán. Ten pôvodne počítal s tým, že si tu necháme odložené batohy a vybehneme tých 800 m do Hrčavy, aby sme skutočne spojili nami prejdené trasy.

Ale kysucké trópy nás odradili a tak po osviežení vynechávame túto časť a vyberáme sa na cestu. Tá najprv vedie okolo Jednoty a neznačkovanou asfaltkou stúpa okolo chaty pri vlekoch s bufetom, ktorému miestni hovoria „Kolotoč“ (zatvorené), stále hore a hore až po ďalšiu chatu-krčmu, ktorá samozrejme otvára až od 14. hodiny a okrem toho má v pondelok sanitárny deň. No čo už narobíme. Slnko nám vypaľuje diery do hlavy a pot z nás leje cícerkom. Kúsok nad chatou konečne stretávame zelenú značku idúcu zo železničnej stanici Čierne pri Čadci a točíme do lesa.

Stúpanie pokračuje. Na severe sa nám otvárajú krásne výhľady a vo chvíľach, kedy nám netečie pot do očí, ich naozaj obdivujeme. Lúčnou cestou pokračujeme ďalej. Batoh sa mi lepí na chrbát ako policajt na asfaltku a i sebe premyslenejší odvetrávací systém je nanič. Naša predstava, že v tejto výške (cca 800 m) bude páľava znesiteľnejšia, sa vytráca a s ňou aj náš elán. Chlípeme vodu ako mach pri potoku a ona tá voda len cez nás preletí a zmáča naše oblečenie.

Dostávame sa na stretnutie s červenou značkou pri kóte Tri kopce, kde sú dva kríže a na lavičkách oddychujeme. Krajina je tu naozaj krásna, lenže pomaly, ale isto ju prestávame vnímať. Postupujeme po červenej a zelenej až ku kóte Liesková, kde je na vrchu vojenský objekt a tu aj strácame značku. Vraciame sa nazad a zisťujeme, že značka vedie vpravo krížom cez cíp lesa. Hasíme si smäd čučoriedkami a občas aj nejakou jahôdkou, ale nič napomáha. Po chvíli zelená značka odskočí vľavo a my sa po červenej spúšťame do sedla Beskydok. Už nemáme takmer žiadnu vodu a naša perspektíva je mizerná. V sedle vidíme vľavo na ceste chaty a tak kráčame k nim a pýtame sa miestneho chatára na vodu. Ponúka nám svoju, ale nevie nič o vode na ceste.

„Ale môžem vám ukázať skratku do dediny, kam aj ja chodím do krčmy“, hovorí ten pokušiteľ a my ako jeden muž sme rozhodnutí. Spúšťame sa skratkou dolinôčkou vpravo a o 20 minút sme na kraji dediny, kde hrdo svieti krčma Múzeum. Je 16.30 a my sme v Čadečke. Tak veru takto sme si to nepredstavovali. Napájame sa litrami kofoly, konečne aj niečo zjeme, lebo doteraz sme nemali na jedlo ani pomyslenie a napriek tomu, že už aspoň pol hodiny sedíme v krčme, pot z nás stále leje a leje. Totálne prehriaty organizmus. Po asi 1,5 hodine sa dostávame takmer do normálu, balíme sa a spúšťame sa asfaltkou dolu. Náš plán je totálne zmenený. Ideme si nájsť nejaké miesto na spanie a zajtra ideme do skanzenu vo Vychylovke. Nachádzame peknú lúčku asi 70 m nad cestou, kde si staviame prístrešok proti rose a večer robíme aspoň malý oheň.

2. deň

Múzeum kysuckej dediny vo Vychylovke

Ráno, bez raňajok kráčame už o 7.45 k najbližšej zastávke autobusu. Ten nás odvezie do Čadce a odtiaľ zasa do Novej Bystrice, časť Vychylovka, osada Rycierky. Zo dva km po asfaltke a sme v skanzene. Najprv sa ideme konečne najesť. Halušky, cesnaková polievočka, pivko, kávička a už sme zasa vo forme. Naviac sa spúšťa búrka a dúfame, že by mohla ochladiť vzduch. Ale kdeže. Len sa zvýšila vlhkosť, ale spara je stále rovnaká. Motáme sa po skanzene a čas sa vlečie ako smola.

A potom to padne: "Čo teraz?" Náš entuziazmus je v háji a naše ciele ešte ďalej. A tak padá rozhodnutie: "Balíme a ideme domov."

Tak skončilo to, čo sme mali tak bezchybne naplánované a na čo sme sa tešili. Skutočne sme nezvládli horúčavy. Či už je to naším vekom, alebo čím. Jednoducho, bolo to na nás príliš. A tak si len povieme, že čo by nám teraz odporučili tí, čo hovoria: "Neexistuje zlé počasie, len zlá výbava."

Búda Chatrč pod Hrádkom

Na lokálnych trasách západným Podpoľaním veľa možností na skrytie sa niet. Ale iste poteší znalosť búdy pod Hrádkom, ktorá by mohla poslúžiť nielen ako úkryt pred dažďom, ale aj …