Túra Drienovec - Turňa nad Bodvou

Pestrá a príťažlivá trasa juhovýchodným cípom Slovenského krasu. Príjemný výstup na Jasovskú planinu, jej orientačne (ne)náročný prechod, návšteva horskej obce Hačava a zostup krasovou roklinou Hájskeho potoka. Výhľady nie sú z kategórie celoslovenských no ako bonus je v ponuke jaskyňa, niekoľko vodopádov a stredoveký hrad.

1 deň
zima – 28.02.2006
Slovenské rudohorie: Slovenský kras (Národný park Slovenský kras)
3 zanedbané pramene pod Miglincom, Miglinc, Hačava, Háj
privát v Háji, ubytovňa v Hačave
Drienovec (vlak, bus, ale nie každý autobus zastavuje v Drienovci!)
» č.1110 Košice juh (1:50.000)

Vystupujeme z ranného motoráčika na opustenej stanici v Drienovci. Pomedzi nepoužívané koľajnice už stihli vyrásť stromy. Postup je možný po žltej aj modrej značke, trasy sa po chvíli znova spoja. Volíme modrú a navigovaní trojitým značením prechádzame obcou po asfaltke do Drienovských kúpeľov. Tie dnes slúžia ako domov dôchodcov, reštaurácia je v zime otvorená len cez víkendy. Hneď za kúpeľmi netreba prehliadnuť krátku odbočku k vchodu Drienovskej jaskyne, z ktorej vyteká pomerne mohutný potok. Prípadných prieskumníkov chcem vopred upozorniť, že po pár metroch brodenia ľadovou vodou narazia na kovové mreže a z prehliadky tejto 1300 metrov dlhej jaskyne teda nič nebude. Vchádzame do lesa a mierne stúpajúcim chodníkom napredujeme k vyvieračke Miglinc. Slnko sa príjemne opiera do svahu, čo využíva aj vysoká zver, ktorá však pred nami vždy stihne uniknúť, sledujeme už len siluety miznúce v lese. Objavujú sa krasové prvky reliéfu a s pribúdajúcimi škrapmi pribúda na chodníku aj snehu a popadaných skál. Hneď za križovatkou s lesnou cestou míňame rozbité studničky s minimálnou výdatnosťou. Núdzovo však poslúžia. Vystupujeme na plochý chrbát a niekoľko stoviek metrov sa predierame kríkmi. Nadštandardne veľké značky nás presviedčajú, že ideme správne. Krovie sa končí a po malej chvíli míňame tabuľu ochrany vodného zdroja. Tieň stromov mizne a teplom roztopený sneh, ktorého hrúbka až povážlivo stúpa, nás už neudrží. Prebárame sa takmer po kolená. Cesta sa zdá byť nekonečná a vrchol stúpania v nedohľadne. Naše utrpenie naštastie trvá iba 15 minút a ocitáme sa v starom ovocnom sade. Nedotknutá snehová pláň s vrstvou prašanu na ľadovej škrupine nás prekvapujúco drží a pohodlným krokom si vychutnávame teplé lúče a scenériu pravidelne zoradených stromov usadených v úzkom údolí medzi skalami. Míňame vojnový pamätník a krátko oddychujeme na lavičke pri zamknutej chatke lesoochranárov. Malá kľučka pomedzi stromy a pred nami je ďalšia lúka. Opatrne našľapujem a ľutujem počas Vianoc nabrané kilá, ktoré ma vždy po pár krokoch vtiahnu do snehu. Konečne prichádzame k vyvieračke Miglinc. Oproti mape máme minimálne hodinové meškanie. Žľab na napájanie dobytka je obalený ľadom a z hadice vyteká voda ledva po kvapkách. Opúšťame modrú značku a odbočujeme na žltú do Hačavy. Len pár minút stúpania lesom a ocitáme sa v úplne inej krajine, dosahujeme totiž okraj Jasovskej planiny. Dovtedy bezchybné značenie sa s nami začalo hrať na schovávačku. Vyberáme sa stredom rozľahlého otvoreného priestoru s osamelými stromami a smerujeme mierne vľavo od najvyššieho kopca pred nami. Míňame zo snehu trčiaci kolík so značkou a prechádzame pomedzi dva výrazné závrty. Žltou farbou poznačený suchý strom nás mierne stáča vľavo. Zvuk vŕzgajúceho snehu pod našimi nohami sa rozlieha po planine a je jedinou známkou života. Inak vládne absolútne ticho. Inštinktívne smerujeme k ceste a pomedzi stromy prechádzame na ďalšiu lúku. Vpravo v sedle Železná brána sa dá rozoznať stĺp s tabuľkami, no občasné značky nás navigujú stále rovno. Na konci lúky spod snehu vytŕča zelená strecha kovového prístrešku s lavičkou. V rovinatom teréne by som sa pod neho skryl iba v plnom presvedčení, že nebudú blesky. Rozcestník v sedle je už výrazne po našej pravej ruke a na strome obďaleč sa črtá značka. Kto si chce ušetriť výškové metre a nechýba mu výhľad, odbočí pri prístrešku vľavo k stĺpu elektrického vedenia, prejde okolo kríža a po lesnej ceste sa vydá dole kopcom. Nesmie však pritom zabúdať, že sa nachádza v národnom parku, ktorého návštevný poriadok hovorí aj niečo o pohybe mimo značkované trasy. Po pár metroch sa sprava pripojí zelená značka zo sedla. Nasleduje prudší zostup do Hačavy. S každým metrom pribúda vplyv inverzie reliéfu a citeľne sa ochladzuje. Schádzame do Hačavy, je pol druhej poobede a Slnko tu má pred sebou posledné minúty svojej dnešnej púte. Absolvujeme prehliadku pôvodnej aj nepôvodnej drevenej architektúry ako aj neúspešnú návštevu obchodu a krčmy. Čas sa tu zastavil a domy držia častokrát pohromade len vďaka chalupárom. Jedinou známkou života v dedine je občasný dym z komínov, zvuk motorovej píly a niekoľko detí spúšťajúcich sa dole svahom pri ceste. Tu sa naša cesta končí a v miniparčíku pred krčmou čakáme na autobus do Turne nad Bodvou a následne do Košíc. Odporúčam však pokračovať pešo po ceste do Turne s možnou odbočkou na hrad. Časovo si treba vyhradiť približne 3 hodiny.

Hačavu s okolitým svetom spája Hájska dolina s rovnomenným potokom. Menej známa sestra susednej Zádielskej má však aj napriek zásahom človeka tiež čo ponúknuť. Pri vysokých vodných stavoch z jej skalnatých svahov stekajú krasové vyvieračky, rozdiel dna doliny a okraja planiny je až 250 metrov a miestami je šírka dna iba 10m. Cesta do Hačavy bola cez skaly prerazená iba na začiatku minulého storočia. Na dolnom konci doliny sa nachádza sústava vodopádov s výškou až 6 metrov. V suchom období sa potok stráca v podzemí a vodopády miznú! V obci Háj sa na cintoríne nachádza tak trocha raritná pamiatka po filmároch, ktorí tu zanechali rekvizitu z nakrúcania filmu "Behind enemy lines" (Za nepriateľskou líniou) – 10 metrov vysokú sochu anjela, pri ktorej sa s obľubou odfotí nejeden turista. Za Hájom sa dá po žltej značke vystúpiť na Turniansky hrad, z ktorého je možné pozorovať nádherné západy Slnka. Nasleduje už len krátky a strmý zostup do Turne nad Bodvou k zastávke autobusu. (Diaľkové autobusy zastavujú na rázcesti pri odbočke do Hája, miestne spoje zas odchádzajú z centra!).

Búda Chatrč pod Hrádkom

Na lokálnych trasách západným Podpoľaním veľa možností na skrytie sa niet. Ale iste poteší znalosť búdy pod Hrádkom, ktorá by mohla poslúžiť nielen ako úkryt pred dažďom, ale aj …