Prejdi na obsah

Hiking.sk Zavrieť

Prihlás sa do svojho konta
alebo sa zaregistruj

Útulňa Vlčia búda v Lupkovskom priesmyku (Przełęcz Łupkowska)
Útulňa Vlčia búda v Lupkovskom priesmyku (Przełęcz Łupkowska) Zatvoriť

Útulňa Vlčia búda v Lupkovskom priesmyku

Počas môjho májového putovania východným Slovenskom a čiastočne Zakarpatskou Ukrajinou som v Lupkovskom priesmyku (Przełęcz Łupkowska) objavil objekt vhodný na prenocovanie. Hoci sám som ho nevyužil, krátka reportáž môže poslúžiť niekomu, komu úkryt pod strechou na slovensko-poľskom hrebeni môže uľahčiť pobyt v prírode, zvlášť v prípade nepriaznivého počasia.

Poloha
Nízke Beskydy - Laborecká vrchovina: Lupkovský priesmyk (Przełęcz Łupkowska)
Nadmorská výška
641 m n. m.
GPS súradnice
šírka: 49.25068 ° SŠ
dĺžka: 22.03855 ° VD
» Mapa
Nocľah
4 osoby na prični s vlastným spacím vakom
Prevádzka
trojsezónna bez vykurovacieho telesa
Voda
2 pramene v dosahu 15 minút
Spojenie
Palota (bus) - Lupkovské sedlo (zelená značka)

Poloha

Objekt sa nachádza v Lupkovskom priesmyku (Przełęcz Łupkowska), priamo na slovensko-poľskej štátnej hranici. Je súčasťou severného výbežku Laboreckej vrchoviny a územie zasahuje do CHKO Východné Karpaty. Okolie Lupkovského priesmyku je mimoriadne zaujímavé aj z historického hľadiska. Sedlom prechádza červená Východokarpatská magistrála z Duklianskeho priesmyku na Kremenec a ďalej na štátnu hranicu SK/UA v Ubli. Trasa prechádza západne od Laboreckého priesmyku (dostupné autom). Pokračovanie trasy hrebeňom Bukovských vrchov je zaujímavým turistickým zážitkom s možnosťou zostupu do Oľšinkova (žltá), Osadného (žltá), Ruského (modrá), Runiny (zelená), príp. s viacdňovým pokračovaním až na Kremenec a do Novej Sedlice. Do Lupkovského priesmyku (Przełęcz Łupkowska) vedie zelená z obce Palota, bývalého sídla pohraničiarov. Prístup z Paloty je najjednoduchší a najkratší. 5,1 km dlhá trasa vedie v prevažnej časti po spevnenej ceste až k miestu bývalej železničnej Zastávke Víťazstva. Odtiaľ nasleduje asi 500 m chodníkom až do sedla. Neznačeným zostupom možno dôjsť do poľskej obce Lupków (k železničnej stanici). V čase daždivejšej periódy bývajú všetky prístupové chodníky do Lupkowského sedla značne blatisté.

Prístup

- po červenej z Duklianskeho priesmyku (12:30 h), z Čertižského sedla (8:40 h), z Kalinovského sedla (3:40 h) a z Laboreckého priesmyku (1:30 h)
- po červenej z Kremenca (16:45 h), Ruského sedla (9:45 h), Balnice (5:45 h) a z TIM Pod Košarkou (1:20 h)
- po zelenej z Paloty (1:30 h),
- neznačene zo Starého Lupkova/Stary Lupków (0:25 h), príp. Nového Lupkova/Nowy Łupków (1:00 h)

Objekt

Útulňa Vlčia búda je prestrešenou drevenou konštrukciou s uzatvárateľnými vstupnými dverami a menším okienkom na zadnej (východnej) stene objektu. Pozdĺž bočných a zadnej steny sú umiestnené drevené lavice, v priestore uprostred nich je k dispozícii stolček. Objekt vyzerá vo veľmi zachovalom a udržiavanom stave, strecha je pokrytá plechom a utesnené dvere i okno chránia pred nepriaznivými poveternostnými podmienkami. Útulňa dokáže poskytnúť pohodlný úkryt štyrom osobám.

Voda

V okolí objektu sa nachádzajú dva pramene vody, ktoré som v teréne našiel. Prvý z nich sa nachádza tesne pred priblížením zelenej značky k železničnej trati, druhý je v blízkosti trate pred vstupom do Lupkovského tunela. Ich nevýhodou je, že turista smerujúci po hrebeni červenou značkou k nim musí zostúpiť zo sedla, no nie je to veľká zachádzka.

[ Tipy na túry a aktuality z hôr môžeš sledovať aj na našom FacebookuInstagrame ]

Zaujímavosti v okolí

Okolie Lupkovského priesmyku (Przełęcz Łupkowska) je zaujímavé z historického hľadiska. Počas 1. svetovej vojny sa tadiaľto presúvali ťažké bojové fronty, v novembri 1914 cez priesmyk postupoval ruský front. Vojnové besnenie sa do týchto končín vrátilo tiež počas 2. svetovej vojny, kedy bol veľmi vážne poškodený železničný tunel. Nehovoriac o veľkých stratách na ľudských životoch.

Pozornosť si zasluhuje železničná trať Michaľany – Sanok, ktorá Lupkovský priesmyk podchádza 416 m dlhým Lupkovským tunelom. Išlo o výkonnú dvojkoľajnú železnicu spájajúcu Halič s ostatnými regiónmi Uhorska, sprevádzkovaná bola v roku 1874 (samotná výstavba bola veľmi komplikovaná geologickým podložím a nedostatočnou hygienou). Po rozpade Uhorska bola druhá koľaj znesená a použitá na dostavbu vtedajšej siete Československých štátnych dráh. Počas 2. svetovej vojny bol tunel vážne poškodený, počas jeho prestavby bol skrátený takmer na polovicu pôvodnej dĺžky a počas stavebných prác sa využívala úvrať vedúca po povrchu cez hrebeň Laboreckej vrchoviny.

Ako zaujímavosť určite slúži fakt, že Lupkovský tunel je jediným tunelom na Slovensku, ktorý:

- degradoval z dvojkoľajného na jednokoľajný,
- prišiel takmer o polovicu svojej dĺžky,
- nachádza sa na území dvoch štátov (väčšia časť dlhá 256 m je na slovenskej strane),
- bol už dávnejšie osvetlený,
- zažil búrlivé obdobie striedajúceho sa rozvoja a následného úpadku osobnej a nákladnej dopravy. Od roku 2011 cez tunel prestali jazdiť letné sezónne turistické vlaky z Medzilaboriec do Lupkówa,
- tesne pred prekročením SK/PL štátnej hranice sa nachádzala zastávka nesúca názov Polustanok Pobedy (Zastávka Víťazstva), ktorá dlhé roky figurovala v grafikone vlakovej dopravy ako konečná stanica trate z Michalian.

Turista vychádzajúci z Lupkovského priesmyku (Przełęcz Łupkowska) po červenej značke smerom na Dukliansky priesmyk po pár metroch klesne do hlbokého zárezu. V súčasnosti je ťažké si predstaviť, že práve tadiaľto jazdili vlaky na náhradnej trati v rokoch 1945-1946 v čase, kým sa opravoval tunel. Dnes je trasa, podobne ako bývalá úvraťová stanica, značne zarastená vegetáciou. Z historického hľadiska možno kedysi strategickú lokalitu považovať za dôstojné miesto pripomínajúce vývoj našich dejín.

Fotogaléria k článku

Najnovšie

Búda Chatrč pod Hrádkom

Na lokálnych trasách západným Podpoľaním veľa možností na skrytie sa niet. Ale iste poteší znalosť búdy pod Hrádkom, ktorá by mohla poslúžiť nielen ako úkryt pred dažďom, ale aj …

Henrich Tomáš