Pred Rainerovou chatou - cesta smerom k Obrovskému vodopádu
Pred Rainerovou chatou - cesta smerom k Obrovskému vodopádu Zatvoriť

Túra Malou Studenou dolinou

Blíži sa posledný deň dovolenky vo Vysokých Tatrách a hľadáme si menej náročnú túru na nasledujúci horúci deň. Náš výber padol na prechod horskými chatami v Malej Studenej doline. Nasleduje domáca príprava, hrubý výpočet trasy a môže sa vyraziť.

1 deň
leto – 12.08.2015
Tatry - Východné Tatry - Vysoké Tatry (Tatranský národný park)
Bilíkova chata, Rainerova chata, Zamkovského chata, Téryho chata
Poprad (vlak, bus) - Starý Smokovec (vlak, bus) - Hrebienok (pozemná lanová dráha)

Hrebienok – Nad Dlhým vodopádom – Nad Rainerovou chatou – Zamkovského chata – Téryho chata – Zamkovského chata – Nad Rainerovou chatou – Nad Dlhým vodopádom – Hrebienok

Prichádzame do Starého Smokovca niečo po siedmej hodine rannej. Čakáme na spustenie pozemnej lanovej dráhy, ktorá spája osadu Starý Smokovec a Hrebienok. Spolu s nami cestuje nie málo turistov. Na Hrebienku sa ocitáme za necelých 5 minút. Ušetrili sme vyše hodinu pešej chôdze.

Vodopádmi Studeného potoka

Z Hrebienka začíname schádzať jemne nadol do doliny Studeného potoka po zelenej turistickej značke. Onedlho míňame Bilíkovu chatu a od prvého vodopádu (Dlhý vodopád) nás delí pár minút. Na rázcestí musíme zísť kúsok po žltej značke a dostávame sa na menšiu skalnú vyvýšeninu ohraničenú reťazami. Momentálne sa tu nenachádza nikto okrem nás, a to je ideálny čas na zachytenie okolitej prírody fotoaparátom.

Vraciame sa späť na rázcestie a pokračujeme ďalej po zelenej značke. Slnko začína viac "pražiť", ale viac-menej to ani nevnímame, keďže sme fascinovaní okolitou prírodou Studenej doliny. Dorazili sme k Vodopádom Studeného potoka, ktoré sú často nesprávne označované ako Studenovodské vodopády (správne sú to Studenopotocké vodopády). Prvý - Skrytý vodopád pozorujeme z dreveného mostíka. Tak isto ako pri prvom vodopáde, ani tu nikto nie je a patrične si to vychutnávame.

Napájame sa na modrú značku, vedúcu k Ranierovej chate na Starolesnianskej poľane. Cestou míňame Malý vodopád, ktorý tiež nenechávame bez povšimnutia. Rainerova chata, slúžiaca ako múzeum tatranských nosičov, bufet a informačné centrum Tatranského národného parku, je momentálne ešte zatvorená. Prechádzame na červenú značku Tatranskej magistrály smerom k Zamkovského chate. V Malej Studenej doline sa nachádza množstvo drevených mostov, čo určite skrášľuje našu túru. Na jednom premostení je možné spozorovať ďalší - Obrovský vodopád. Na najnižšie položenej vysokohorskej chate - Zamkovského chate pod Lomnickým hrebeňom si robíme prvú prestávku po jemne náročnej ceste.

V zovretí dvoch hrebeňov

Po patričnom oddychu sa vydávame smerom k Téryho chate po zeleno značenej trase. Prichádzajú slabé mračná a zakrývajú slnečné lúče, ktoré by nám sťažovali výstup. Časom sa nám odkrýva výhľad na všetky strany. V diaľke vidíme cieľ našej cesty - Téryho chatu. Obkolesuje nás Prostredný hrebeň po ľavej strane a Lomnický hrebeň po pravej. Výstup je zatiaľ celkom znesiteľný.

Jemné stúpanie nahradí strmšie, keď sa dostaneme pod takzvanú "Žltú stenu". Vieme však, že sme blízko a pokračujeme na vrchol. Cestou pozorujeme horolezcov, ktorí sa snažia zdolať spomínanú Žltú stenu. Po niekoľko desiatkach minút stúpania sa nám odkrýva Téryho chata v obkľúčení Piatich Spišských plies v rovnomennom ľadovcovom kare. Mnoho turistov sa usádza v blízkosti jedného z plies (Prostredné Spišské pleso) a kochajú sa výhľadmi na okolité štíty. Taktiež nie sme výnimkou. Po občerstvení a zachytení prírody na fotoaparát sa vydávame rovnakou cestou naspäť do Starého Smokovca.

Celú túru považujem za mierne náročnú s výnimkou výstupu na Téryho chatu. Trasu sme prešli zhruba za 5,5 hodiny, vrátane častých zastávok na fotografie, pitný režim či návštevu horských chát. Skorý ranný štart je dôležitý z dôvodu prívetivejšieho počasia a nižšej frekvencii turistov na trase, keďže spätnou cestou sme ich míňali nespočetné množstvo - hlavne rodiny s malými deťmi. Vodu a stravu bolo možné doplniť na štyroch horských chatách.

Búda Chatrč pod Hrádkom

Na lokálnych trasách západným Podpoľaním veľa možností na skrytie sa niet. Ale iste poteší znalosť búdy pod Hrádkom, ktorá by mohla poslúžiť nielen ako úkryt pred dažďom, ale aj …