Túra Po hranici cez Beskydy

Večerným autobusom z českej obce Mosty u Jablunkova sme sa dostali asi o 19.30 do osady Hrčava. Je to posledná česká obec na tzv. trojmezí. Prší a my si hľadáme miesto na prespanie. Chvíľu posedíme v krčme, ale je to bieda. Žiadny potenciálny ubytovateľ. Nakoniec sa pomotáme po osade a nachádzame útulok na podsienku neobývaného domčeka. Prší celú noc.

cca 50 km
jar – 01.05.2004
Kysucké Beskydy, Západné Beskydy – Jablunkovské medzihorie
dosť na trase, v chatách, osadách a chalupách
určite na chatách, ale my sme spali vonku
č.101 Kysucké Beskydy-Velká Rača, č.109 Javorníky-Čadca od VKU Harmanec, edícia Klubu českých turistov č.97 – Slezské Beskydy a Jablunkovsko, č.96 Moravskoslezské Beskydy v mierke 1:50 000 od VKU Harmanec

Ráno nás budí dážď, ktorý ešte zosilnel a bije do plechovej strechy. Našťastie na podsienok neprší a tak v kľude balíme, varíme raňajky a presunujeme sa k miestnemu obchodu. Mraky sa náhle trhajú, prestáva pršať a ukazuje sa modrá obloha. Žeby nás predsa len pánbožko mal rád? Chceme sa ísť pozrieť na „trojmezí“, kde sa stretáva česká, slovenská a poľská hranica. Žltá značka nie je zokruhovaná a preto nechávame batohy v obchode a len naľahko sa púšťame po značke dole dedinou, lúkami cestou z betónových pražcov a potom chodníkom okolo potoka a ďalej cez osadu (pár domov) a lúkou k trojmezí. Je tu žulový trojuhoľníkový pamätník, pri ktorom si samozrejme musíme urobiť foto. Vraciame sa trochu inou cestou, nie už po značke, ale mapa nás spoľahlivo vedie. V obchode sme si vyzdvihli batohy a stúpame dedinou Hrčava okolo pekného dreveného kostolíka, pozdĺž poľskej hranice a turistického prechodu do obce Jaworzynka až na Komorovský Grúň. Tu sa napájame na červenú značku. Slniečko už svieti a len silne zaparené hory nám bránia vo výhľade. Tešíme sa z pekného času a asi za 2 hodiny sme nenáročným terénom na horskej chate Girová (asi 800 m). Samozrejme, že ju neobídeme. Pekný interier, ochotná obsluha. Po hodinke odchádzame a o chvíľu sa začíname spúšťať do obce Mosty u Jablunkova. Tu využívame hotel Beskyd a za neuveritelne nízku cenu sa perfektne najeme. O 12. hodine sme zasa na červenej značke a stúpame na druhú stranu údolia. Dostávame sa na horskú chatu Skalka a pokračujeme hrebeňom. Na tejto českej strane je jedna chata za druhou. Okolo vlekov míňame chatu Severka a asi za 30 minút zatvorenú chatu Tetřev. Hneď vedľa nej je však otvorená Kamenná chata. Dáme si pivko a pokračujeme ďalej. Terén je už veľmi ľahký a nenáročný. Stúpania a klesania sú mierne a väčšinou idú traverzom. Chodník je po predchádzajúcich dažďoch rozmočený a plný vody. Schádzame z červenej a tzv. zimnou trasou ideme traverzom späť na červenú až na odbočku žltej značky do sedielka pod Muřínkovým vrchom. Tu je pekná kaplička či kostolík, bohatá studnička s vodou a aj miesto,kde sme zostali nocovať.

Spať sme išli pomerne skoro a preto sa aj skoro budíme. Varíme, naberáme vodu a už o 7,30 sme na trati. Chodník je stále premočený a situácia sa vylepšuje až za Malým Polomom (1061 m). Krajina sa otvorila a my máme výhľad na masív Lysej hory a celú českú časť Moravsko-Slezských Beskýd, Kysuce a Malú Fatru s Rozsutcom. Je to nezvyčajný pohľad z tejto strany. O 11.hod už schádzame do horského strediska Biely Kríž. Tu je pomerne silná frekvencia turistov a chaty sú naplnené hosťami. Dáme nejaké jedlo a pivko, ale nechce sa nám strácať čas vnútri, keď slniečko svieti a hreje. Stredisko sa nachádza na česko-slovenskej hranici a rovnako sú rozmiestnené na obidvoch stranách aj horské chaty. Preto je aj možné v chatách platiť obidvomi menami. Pokračujeme po červenej značke. Tu už je chodník či cesta lemovaná chalupami a drevenicami, ktoré sú prevážne obývané dovolenkármi. Lúkami a lesom sa dostávame do ďalšieho sedla k chate Doroťanka. Len aby sme neurazili, dáme pivko a ideme ďalej. Kraj je to naozaj prekrásny a vôbec nám ani nevadí pomerne husté pôvodné osídlenie samotami a kopanicami. Dostávame sa za hodinu do obce Konečná, kadiaľ prechádza aj štátna cesta a je tu aj hraničný priechod a krčma. No, povedzte, mohli sme ju vynechať? Z Konečnej prudko, ale krátko vystúpame opäť na hrebeň a začíname sa obzerať po nocľahu. Nakoniec to rozbalíme niekde v okolí Tobolovcov. Vodu nám poskytli miestni chalupári. Je nádherná mesačná noc.

Krásne počasie trvá i ráno a asi 30 minút po štarte sme na kóte Bobek (872 m). Stále ČS hranicou a rovnako pohodovou krajinou prechádzame cez plytké sedielka a miernymi stúpaniami a klesaniami sa dostávame až na peknú chatu Kmínek. Obdivujeme hubárske úlovky ubytovaných hostí, pokecáme s hraničnými policajtami a okolo chaty Snežná sa dostávame až k Masarykovej chate. Dávame si fantastickú držkovú polievku a pivo a teraz už spolu s davom nedeľných turistov schádzame na Bumbálku. Cez kopec prejdeme do Makovského priesmyku. Vo Valašskom šenku si dáme posledné vandrovnícke pivko či dve a cestou schádzame smer Velké Karlovice. Dole na colnici ihneď chytáme autobus a tým náš trojdenný vander končí.

Trasa vedúca prevážne po československej hranici je naozaj velmi pekná a pohodová. Nie je ťažká ani na veľký batoh. Po celej trase je dostatok chát, väčšinou na českej strane a tak sa takmer všade dá najesť a napiť, prípadne aj ubytovať. Ľudia sú milí a ochotní, vždy vám dajú vodu. Nie je problém zo spaním vonku. Pretože sme zo Záhoria, volili sme dopravu cez Českú republiku. Bolo to lacnejšie a rýchlejšie.

Búda Chatrč pod Hrádkom

Na lokálnych trasách západným Podpoľaním veľa možností na skrytie sa niet. Ale iste poteší znalosť búdy pod Hrádkom, ktorá by mohla poslúžiť nielen ako úkryt pred dažďom, ale aj …