Vyhliadková veža Bachledka
Vyhliadková veža Bachledka Zatvoriť

Túra Vyhliadka v korunách stromov zo Ždiaru

V poslednej dobe chce nejeden turista navštíviť vyhliadkovú vežu nad Bachledovou dolinou a prejsť sa aj chodníkom v korunách stromov. Ani ja som neodolal pokušeniu a rozhodol som sa pre účasť na trase práve k tejto vyhliadkovej veži, jedným slovom, využil som akciu materského KST Krokus v Hanušovciach nad Topľou, a tak som si splnil malý sníček. Veď roky pribúdajú a ktovie čo bude v budúcnosti. Tak som neváhal ani chvíľu a už som sa hlásil. Čím skôr, tým lepšie, veď aj tak to bolo v mojich dlhodobejších turistických plánoch.

1 deň
leto – 24.06.2018
Spišská Magura (ochranné pásmo Tatranského a Pieninského národného parku)
bufety pri hornej a dolnej stanici lanovej dráhy
Ždiar (bus, parkovisko v Bachledovej doline)
» č.1107 Spišská Magura (1:50.000)

Ždiar, Tatra – Magurka – Slodičovský vrch – Malá Poľana – vyhliadková veža Bachledka – Ždiar, Bachledova Dolina

Skoro ráno som na ceste, aby som nebol posledný na mieste stretnutia v Hanušovciach nad Topľou. Odchod je určený na šiestu hodinu rannú, a tak z domu idem o piatej. Pred šiestou som na mieste. Nastupujem do autobusu a ideme smer Ždiar pod Belianskymi Tatrami. Cesta ubehne, podriemkavajúc, rýchlo, a tak sme po dvoch hodinách v Ždiari. Do dediny vchádzame pri benzínovej pumpe, kde sa nám najlepšie vystupuje a ideme hľadať trasu červenej trasy, vedúcej do sedla pod Magurkou.

Od benzínky sme išli vpravo. Pri hasičskej zbrojnici je značkovaná trasa, ktorá prichádza zdola od hlavnej cesty od smerovníka Ždiar-Tatra, ale neviem či by sa tadiaľ dalo prejsť. Je to ako na stavbe, štrk, miešačka a pod.

Odbočujeme pomedzi domy uličkou hore a začíname stúpať nad dedinu na Filipský vrch, kráčajúc lúkou plnou rôznorodých kvetín stále ďalej. Spiatočný pohľad k Ždiarskej vidle a Havranu v Belianskych Tatrách nám znemožňujú mračná, ktoré sú dosť nízko. Občas sa ukáže končiar, ktorý je odetý v bielom šate po snežení, ktoré bolo zapríčinené zmenou počasia a ochladením. Mierne stúpame mokrým chodníkom lúkou nahor. Obdivujem kvetenu rozsiahlych lúk, na ktorých sú ešte kvapôčky vody po daždi. Pod nami sa rozprestiera celá oblasť Ždiarskej brázdy. Chýba iba dobrá viditeľnosť a nádhery navôkol by bolo oveľa viac, ale aj tak - príroda je tu prekrásna.

Pri prístrešku čakáme na oneskorencov, ktorí trocha zaostali vzadu počas počiatočnej strmšej časti, a vchádzame do lesa. Pokračujúc ďalej lesnou cestou obdivujem okolitú prírodu a teším sa z dnešného dňa. Po daždi je dosť mokro, cestou ma zaujme vpravo chatka, ktorú si idem obzrieť. Je vzdialená do 50 m od chodníka. Vraciam sa na chodník, kde cestou obdivujem na okraji lesnej cesty občas nejakú orchideu, obrovské prasličky, dažďové kvapky na listoch. Dochádzame k lúčke vpravo, kde stojí chatka a je stadiaľ výhľad smerom k Belianskym Tatrám. Ostatní už dávno odišli, len ja sa motám a hľadám v prírode niečo zaujímavé. Dochádzam však tiež k smerovníku na Magurke, kde ostatní oddychujú a čakajú na meškajúcich. Sme v nadmorskej výške 1193 m. Tu sa stretávajú červená, žltá a modrá značka.

Žltá smeruje dole k Osturnianskemu jazeru, na Osturňu-pod Bystrou dolinou a okolo Lapšanky (kaplnka) až do Poľska. Modrá prichádza od Ždiaru–Strednice a pokračuje cez Slodičovský vrch, Malú poľanu a rázcestie pod Bukovinou do Magurského sedla. Červená, ktorou sme išli od Ždiaru-Tatry, po chvíli odbočuje a smeruje si to cez Malú a Veľkú Frankovú až do Poľska. Je tu ešte smerovník modrej a žltej cyklotrasy.

Pokračujeme po modrej hrebeňom smerom na východ, obdivujúc všetko na vôkol. Zvončeky s kvapkami dažďových kvapiek, pozostatky čučoriedok, z ktorých si sem-tam odtrhneme a ochutnáme, veď aj nejaký vitamín sa nám zíde na dnešnej turistike. V polomových častiach nad dolinami sa nám otvárajú ich časti a dedinky v nich ukryté. V diaľke je dokonca vidieť samotné Pieniny a ich Tri koruny nad Červeným Kláštorom. Len keby viditeľnosť bola o niečo lepšia, ale musím sa tešiť aspoň z toho, čo mi príroda umožní.

Polhodinka ubehla veľmi rýchlo a sme na Slodičovskom vrchu, ktorý má 1165 m. Zdola od juhu sem prichádza zelená značka od Ždiaru–kaplnky a smeruje cez Malú poľanu, Jezerské jazero, Jezersko do Keheca. Pri kríži sú drevené lavičky, na ktorých sa dá odpočinúť a veriaci snáď môžu využiť čas na krátku modlitbu. Taktiež využívame posedenie pre oddych a čakáme na ostatných, aby sme mohli pokračovať ďalej k vytúženému cieľu.

Z hrebeňa je vidieť rovnaké miesta ako predtým, ale lepšie celý Chodník korunami stromov aj s vyhliadkou, Malú aj Veľkú Frankovú v doline a celý hrebeň Pienin. Dorazili sme k ďalšiemu vrcholu, a to na Malú poľanu, kde je smerovník a drevený kríž. Sme v nadmorskej výške 1130 m. Aj tu sa na chvíľku zastavíme a niektorí si trocha zajedia, aby si obnovili stratené kalórie a doplnili vypotené tekutiny, aj keď nejako veľmi horúco dnes nie je, osviežiť sa treba. Od smerovníka na Malej poľane nás tabuľky a cesta dovedie na vrchol lanovej dráhy, kde sú detské ihriská, bufety, koliby a tiež miesta na oddych.

Chodník korunami stromov

Je veľmi pekne vidieť samotnú vyhliadkovú vežu Chodníkom v korunách stromov, na ktorú teraz pôjdem. Po zaplatení a zakúpení lístka som vyrazil chodníkom, kde je to ako na promenáde. Plno turistov len tak prúdi v oboch smeroch - nahor, ale aj smerom späť od vyhliadky. Podľa dostupných informácii je jeho dĺžka 1324 m a sú na ňom štyri zastavenia a dve adrenalínové miesta pre turistov. Chodník vedie v 24-metrovej výške. Po samotnú vyhliadkovú vežu je to 603 m a 631 m je výstup točiacim sa výstupom na vrchol 32-metrovej vyhliadky.

Kráčajúc Chodníkom korunami stromov sa občas zastavím, aby som si obzrel adrenalínové miesto alebo sa niečo dozvedel z tabúľ umiestnených na chodníku. Aj odtiaľ je miestami veľmi pekný výhľad, ale ja si ho chcem naplno užiť až hore na vrchole vyhliadkovej veže.

Konečne som hore a už aj chodím naokolo a pozerám v diaľ, aby som si to dostatočne vychutnal. Veď 360-stupňový pohľad na okolitú krajinu človek nemá každý deň. Pozerám k Pieninám, Belianskym Tatrám, dole do dolín PIENAP–u, ale aj na druhú stranu TANAP–u. Dole v sedle pod Bukovinou vidím menšiu vyhliadkovú vežu NCH s prístreškom. Nádherný výhľad, len dnešná viditeľnosť je horšia... a už sa tmavnúce mračná ženú k nám a kropia prvé kvapky dažďa. K tomu silnie aj vietor. Končím s tešením sa na okolie, beriem pršiplášť a schádzam dole naspäť k začiatku chodníka.

Som dole pri lanovej dráhe a pri priateľoch, aj dážď ustal. Tu si trocha oddýchnem a čakáme na ostatných, ktorí sú ešte hore, aby sme mohli spoločne začať poslednú časť dnešnej turistiky, a to zostup dole k začiatku Bachledovej doliny. Pomedzi mračná sa občas ukáže slniečko, a tak vyzerá, že dole pôjdeme v sprievode slnečných lúčov. Dole ideme po spevnenej ceste, ktorá sem vedie. Cestou dole ešte nejaké posledné fotky, dokonca aj zasnežené vrcholky Belianskych Tatier sa ukazujú v celej nádhere, a tak ani sa nenazdám a sme pri začiatku lanovky a po chvíľke na parkovisku v Bachledovej doline. Čakáme priateľov z klubu a je tu aj náš autobus, ktorým sa presunieme naspäť do Ždiaru, kde bude pri večeri ukončenie dnešného putovania. Potom ostane len cesta domov a spomienky na dnešný deň.

Čo povedať na záver dnešnej akcie, ktorú som v spoločnosti priateľov mohol zažiť v nádhernej prírode Pieninského národného parku a v blízkosti Belianskych Tatier? Všetko bolo nádherné a Chodník korunami stromov aj s vyhliadkovou vežou nad Bachledovou dolinou bol čerešničkou na torte. Aj keď dnešný deň bol dosť sychravý, tak ma obohatil o množstvo pekných zážitkov z prekrásnej lokality. Určite je to miesto, ktoré by aspoň raz v živote mal turista navštíviť a spoznať, aby sa mohol v budúcnosti v spomienkach vracať na tieto miesta.

Búda Chatrč pod Hrádkom

Na lokálnych trasách západným Podpoľaním veľa možností na skrytie sa niet. Ale iste poteší znalosť búdy pod Hrádkom, ktorá by mohla poslúžiť nielen ako úkryt pred dažďom, ale aj …