Túra Ruská Nová Ves – Nad Remetovou v zime

Ako sme sa vybrali na zimnú túru z Ruskej Novej Vsi, okolo Zbojníckeho hradu (Soľnohrad), ktorý nám ponúka naozaj široký panoramatický výhľad na obec, mesto Prešov a široké okolie metropoly Šariša. Ďalej smerom na východ k chate Sova až na náš cieľ, vrchol nazvaný Nad Remetovou.

1 deň
zima – január 2020
Slanské vrchy
prameň pred Zbojníckym hradom, prameň pri chate Sova
Prešov (vlak, bus, MHD č. 46) - Ruská Nová Ves (bus, parkovanie na konci obce)
» č.1112 Prešov a okolie (1:50.000)

Zima - január 2020, za polojasného počasia okolo 12-tej hodiny vyrážame s parťákom Timom z Ruskej Novej Vsi a vydávame sa na túru po hlavnej červenej turistickej značke E3 (evid. č. 0915).

Ruská Nová Ves – Zbojnícky hrad (Soľnohrad) – chata Sova – Nad Remetovou a späť

Z konečnej zastávky MHD v Ruskej Novej Vsi sa vyberáme na východ a po krátkom čase opúšťame asfaltovú cestu prechodom na lesnú cestu. Pokračujeme rovno a onedlho červená turistická značka zmení svoj smer a odbočíme doľava, rovno pokračuje zelená turistická značka vedúca na Sigord. Prechádzame popod stožiar vysokého napätia a vstupujeme do lesa. Po tomto chodníku vedie aj tzv. Vodná cesta na Zbojnícky hrad, lemuje červenú turistickú značku. Zakrátko vychádzame na chvíľu z lesa a dostávame sa na lúku pod hradom, kde sa skoro každoročne koná Hradný deň, ktorý organizuje obec Ruská Nová Ves.

Odbočujeme doprava a následne doľava na hradný kopec. Odtiaľ začína národná prírodná rezervácia Zbojnícky zámok a ochrana prírody tu platí na celom hradnom kopci. Pokračujeme stúpaním po širokej ceste hore. Onedlho sa cesta stáča doprava a stúpa ďalej až k Soľnohradu. Tesne pred hradom sa nachádza studnička, kde sa dá (mimo zimy a obdobia sucha) nabrať svieža voda. Prichádzame k Zbojníckemu hradu v nadmorskej výške 660 metrov.

Zbojnícky hrad (Soľnohrad)

Niekdajší hrad ponúka v prípade priaznivého počasia, ktoré nám vyšlo, krásny panoramatický výhľad na ďalšie dva hrady, a to na severe na Kapušiansky hrad a na severozápade Šarišský hrad. V prípade veľmi priaznivých podmienok je vidieť tiež štíty Vysokých Tatier. Výhľad na obec Ruská Nová Ves, mesto Prešov a okolité obce je samozrejmosťou.

Schádzame z vyhliadky hradu a pokračujeme ďalej na východ prudkým stúpaním po červenej značke. Cesta sa stáča doprava a následne doľava, až sa dostávame na južný okraj kopca a pokračujeme stále na východ. Opäť sa točíme doprava a v stúpaní následne doľava až vychádzame z lesa a cesta pokračuje rovno, okolo cesty rastú len nízke stromy alebo kríky. V snehu je vidieť východený bežkársky pás. Za krátky čas sa dostávame na križovatku a odbočujeme doľava a hneď doprava. Držíme sa červenej značky, dobrá pomôcka na zákrute je breza s vyznačenou červenou značkou. Opäť vchádzame do lesa a nasleduje sporadické stúpanie k chate Sova.

Chata Sova

Po necelom pol kilometri cesty sa objavuje lúčka a prvé, čo si v diaľke všimneme, je smerovník. Keď prídeme na začiatok lúky, nedá sa prehliadnuť studnička s prameňom vody naľavo. Ideme trošku ďalej a úplne naľavo sa schováva chata Sova. Nachádza sa v príjemnom prostredí. Pred chatou nájdeme lavičky a stôl, ktoré sú po bokoch chránené pred vetrom ihličnanmi. Medzi lavičkami a stolom sa nachádza malé ohnisko. Chata ponúka prístrešok, kde sa dá ukryť pred nepriaznivým počasím. Sporadicky je chata otvorená. Nestáva sa tak často, ale väčšinou počas víkendu a aj to treba mať šťastie. Zotrváme tu 10 minút, napijeme sa teplého čaju a môžeme pokračovať ďalej na východ po červenej.

Stúpame jemne hore. Od chaty je stúpanie chvíľu väčšie, ale neskôr je to len jemné stúpanie. V zime odporúčam návštevu najviac, lebo na trase je najkrajšia námraza na stromoch. Po zhruba pol kilometri sa dostávame k 90-stupňovej odbočke doľava a naskytá sa nám krásny pohľad na východnej strane na Čiernu horu (1076 m n. m.) a za ňou na Šimonku (1092 m n. m.). Po odbočení vidíme náš cieľ trasy. Chodníček sa zužuje a stúpame posledné metre na vrchol kopca Nad Remetovou (937 m n. m.). Chodníček sa točí doprava, doľava, rovno, až nakoniec je doprava odbočka na vyhliadku.

Nad Remetovou

Vyhliadka nám ponúka výhľad na celú juhovýchodnú časť Slanských vrchov. Neraz sa stáva, že v týchto miestach nastáva inverzia, čo tiež stojí za výlet. Na vrchole sa nachádza taktiež návštevná kniha. Ostávame tu zhruba dvadsať minút a prezeráme si krásne okolie v zapadajúcich lúčoch slnka. Čo krajšie si môže turista priať...

Búda Chatrč pod Hrádkom

Na lokálnych trasách západným Podpoľaním veľa možností na skrytie sa niet. Ale iste poteší znalosť búdy pod Hrádkom, ktorá by mohla poslúžiť nielen ako úkryt pred dažďom, ale aj …