Horská záchranná služba rokovala s mestom Kremnica o tom, ako znížiť vysoký počet zásahov na ferratách v oblasti Skalky. Počas víkendu tu pribudol deviaty zásah v tomto mesiaci.

Riaditeľ Horskej záchrannej služby Jozef Janiga hovorí, že dôjde k zmene trasovania niektorých ferrát. Nepôjde o ferratu Fúha s najvyššou náročnosťou. Zároveň budú v niektorých ferratách vrátane Fúha doplnené také prvky, aby sa zvýšila bezpečnosť, ale neznížila obtiažnosť. Ide o to, aby sa vytvorila úniková zóna a aby to nebolo také nebezpečné.

O sťažení nástupu sa neuvažuje

V zahraničí je bežné, že najťažšie miesto na ferrate je hneď na nástupe, aby odradilo tých, ktorí na takúto náročnosť cesty nemajú. Podľa Jozefa Janigu má technické riešenie v rukách mesto Kremnica ako prevádzkovateľ, oni môžu poskytnúť len odporúčania. Zástupkyňa primátora Iveta Ceferová hovorí, že o sťažení nástupu zatiaľ neuvažovali.

V rámci osvety chcú urobiť detailnejší rozpis trasy, tzv. topo, ktorý je v zahraničí taktiež bežný. V ňom si môže návštevník pozrieť, akú obtiažnosť majú jednotlivé úseky ferraty a vie si urobiť lepšiu predstavu. Topo nákres v tejto štandardnej forme je urobený napríklad na Ferrate HZS na Martinské hole.

[ Tipy na túry a aktuality z hôr môžeš sledovať aj na našom FacebookuInstagrame ]

Porovnanie nákresov ciest – vpravo nad sebou zo Skalky, vpravo z Ferraty HZS na Martinské hole

Porovnanie nákresov ciest – vpravo nad sebou zo Skalky, vpravo z Ferraty HZS na Martinské hole

Informovanosť návštevníkov v teréne podľa našej skúsenosti nemusela byť dostatočná. Napríklad pri ceste Fúha bol pripravený rám informačnej tabule bez tabule samotnej. O tom, že ferrata Fúha je určená len pre lezcov, je len malá zmienka na infopaneli na portáli Via Ferratový Svet, ktorý môže návštevník aj obísť a ísť rovno na nástup, ak má jeho súradnice.

Iveta Ceferová odmieta, že by doteraz nerobili dostatočnú osvetu. “Vo všetkých médiách sa hovorilo o tom, že tá obtiažnosť je ťažká.” Návštevníkov podľa jej slov upozorňuje aj personál v požiačovniach ferratových setov. Plánujú rozbehnúť aj ďalšiu mediálnu kampaň.

Mali by pribudnúť nové tabule vrátane topo nákresu

Ani Jozef Janiga si nemyslí, že by osveta nebola dostatočná. “Poviem to inak: nebola po lopate. Lebo ľudia, ktorí bežne chodia do hôr, presne vedia, o čom to je. A treba povedať, že tie ferraty, či už E alebo F, sú určené pre horolezcov. To sú horolezecké zaistené trasy.”

Bežný návštevník podľa Janigu nevyhodnotí, čo je písmenko s obtiažnosťou či náročnosť 7 podľa UIAA. Mesto sa preto s HZS dohodlo na zlepšení osvety. “Dohodli sme sa, že sa ešte lepšie zvýraznia tabule o obtiažnosti ciest, spraví sa zostupový chodník k ferate Komín, nakoľko tá zostupovka, ktorá tam je, zlieva ľudí do jedného chodníka a robí tam problémy. Do F a E ciest budú odporúčané celotelové uväzy,” hovorí Iveta Ceferová. Chcú pridať nákres s návodom na použitie ferratového setu.

Jozef Janiga hovorí, že je veľkým problémom v týchto ťažkých ferratách, ak ľudia chodia len v sedáku. “To znamená, že ak majú nejaký ruksak, môže dôjsť k rotácii tela, otočeniu a tam ten čas čakania na záchranu hrá veľmi proti človeku, ktorý tam visí. Pri celotelovom úväze alebo pri kombinácii sedacieho a hrudného úväzu nedochádza k prevráteniu tela, ani keď je ruksak.” Ako problematické vidí, kto z bežných turistov si dokáže dať dohromady sedací a hrudný úväz tak, aby to bolo bezpečné. Pri celotelovom úväze je to jednoduchšie, všetko ide cez jednu centrálnu karabínu.

Podľa HZS návštevníci nevedia základné veci

HZS bude môcť pokutovať tých, ktoré nedodržia zákazy, no Jozef Janiga hovorí, že to je posledná vec, ktorú by riešil. Prioritne sa chce zamerať na vzdelávanie návštevníkov. “Napríklad je úplne nemysliteľné, aby medzi dvoma bodmi na jednom lane viselo viacero ľudí. Ak ten prvý spadne, povyhadzuje z lana všetkých ľudí, čo sú pod ním. To je zrážka tiel atď., veľmi nebezpečné veci. Nemôže sa stať, že človek príde do ťažkého miesta, kde visí, ledva urobí nejaký prekrok alebo prechyt rukou, ale nemôže ísť, lebo pred ním je rad. Vrátiť sa nemôže, lebo za ním je rad. Musíme im vysvetliť, že na jednom úseku lana môže byť len jeden.”

Kremnica pripraví Všeobecnozáväzné nariadenie (VZN), kde budú určené podmienky, za ktorých sa ľudia môžu pohybovať na cestách, čo majú dodržiavať a aké povinnosti má zriaďovateľ. VZN chcú konzultovať s HZS.

Stavbu týchto ferrát s HZS nikto nekonzultoval. Nie je to povinné. Jozef Janiga vysvetľuje, že sa síce vyjadrujú k rôznym trasám, no ak ferrata spĺňa Slovenskú technickú normu o zaistených cestách, nie je čo riešiť. HZS by však mohla ferraty uzavrieť, tak ako ich uzavrela jar po prepuknutí koronavírusovej epidémie.

Aj v stanovisku z HZS z minulého týždňa sa hovorí, že ak bude počet zásahov na ferratách stúpať, HZS bude nútená z dôvodu ochrany života a zdravia návštevníkov horských oblastí podniknúť právne kroky vedúce k zníženiu obtiažnosti ferrát alebo k ich uzavretiu pre širokú verejnosť. O to však HZS primárne nejde. “Chceme, aby sa rozvíjal cestovný ruch, na druhej strane aby sme znížili úrazovosť. Hľadáme spôsoby, ako neznížiť atraktivitu tohto územia.”

Dohodli sa HZS s mestom na konkrétnom termíne, odkedy majú začať realizovať tieto opatrenia? Na informačných tabuliach sa má začať robiť ihneď. No efekt sa bude podľa Jozefa Janigu dať vyhodnotiť až budúci rok, keďže už je po sezóne.

Ferratu uzavrú po napadnutí snehu

V zime bude ferrata zatvorená kvôli údržbe a z bezpečnostného hľadiska. “Uvažujeme nad tým, keďže tu je aj dosť technických drevených prvkov, že by uzávera bola hneď, ako napadne sneh,” hovorí Iveta Ceferová.

Okrem toho je na ferrate Komín od 1.1. v kalendárnom roku uzávera kvôli hniezdeniu sokola sťahovavého. O jej ukončení rozhoduje Okresný úrad, odbor starostlivosti o životné prostredie, a Správa CHKO Poľana. Tento rok to bolo 31. mája.

Autor fotografií: Ľubomír Mäkký