Prejdi na obsah

Hiking.sk Zavrieť

Prihlás sa do svojho konta
alebo sa zaregistruj

Ferrata Light Low GTX – polovičky do náročného terénu
Ferrata Light Low GTX – polovičky do náročného terénu Zatvoriť

Recenzia Hanwag Ferrata Light Low GTX

Nízke topánky kategórie C s možnosťou používania poloautomatických mačiek. Zvršok z bezšvového polyuretánu, nezvyčajne riešený jazyk aj šnurovanie. Torzne tuhá univerzálna podrážka do vyšších hôr zaliata v TPU pre dlhšiu životnosť. Nedajte sa pomýliť, nejde o ľahučké approachky na slovenské ferraty, sú to univerzálne polovičky do technickejšieho terénu vyšších hôr. Nie sú však pre každého.

Výrobca
Hanwag
Model
Ferrata Light Low GTX
Typ
polovička kategórie C
Materiály
polyureténový zvršok, GoreTex podšívka, TubeTec Rock podrážka s Integral Light podošvou z Vibram zmesi
Hmotnosť
475 g – polpár veľkosť UK8
538 g – polpár veľkosť UK10
Farebné kombinácie
čierno-červená, čierno-šedá
Páči sa mi
voľnosť pohybu, inovatívne vyhotovenie, univerzálna podrážka, možnosť upevnenia mačiek, možnosť prepodrážkovať
Nepáči sa mi
širšia päta
Infocena
240 € – odporúčaná MOC

Dizajn a materiály

V prvom rade upúta nezvyčajný vzhľad topánok. Hanwag sa ním snaží vymaniť zo škatuľky tradičných celokožených pohoriek typu Alaska. Nedosahuje síce estetiku talianskej školy, no o to zaujímavejšie sú technické detaily a použité postupy.

V prvom rade je zvršok syntetický (polyuretán) a s výnimkou úzkej obruby šnurovania je aj úplne bezšvový, čo znižuje riziko rozpárania či iného poškodenia. Ochranné zóny majú formu 3D nástreku, nejde o bežné pogumovanie. Také má Ferrata Low bez light prívlastku a je to zároveň jediný viditeľný rozdiel medzi týmito verziami. Na päte zaujme žliabok pre upevnenie poloautomatických mačiek.

Jazyk je tiež navrhnutý netradične. Nie je zložený na oboch stranách topánky, ako je bežné, ale iba na jednej, tej vonkajšej. Podľa Hanwagu ide o anatomickejšie riešenie. Šnurovanie je doslova zapustené a zvršok nepresahuje. Nemá totiž klasické dierky ani očká, ale akoby drobný daisychain.

Topánky sú nepremokavé, o čo sa stará GoreTex membrána. Je veľa oponentov membrány v polovičkách, no ja preferujem takéto riešenie. Priedušnosť kože či technickej syntetiky je minimálna a tak väčšina odvetrania ide aj tak cez horný otvor a odparovaním z ponožiek. Zato môcť prejsť cez lúku s mokrou trávou alebo po daždi bez toho, aby som si zmáčal nohy, je veľmi fajn. Nehovoriac o dlhšie trvajúcej nepriazni počasia. Pritom väčšinou úplne stačí mať topánky prekryté dlhými nohavicami, prípadne sa dajú použiť bežecké návleky, či tradičnejšie "ochraňáky".

[ Tipy na túry a aktuality z hôr môžeš sledovať aj na našom FacebookuInstagrame ]

Kopyto

Topánky patria do kategórie C, ich zvršok je dosť tuhý a tvarom kopyta príslušnosť k tejto triede potvrdzujú. Je to, akoby ste technickým vysokým topánkam len vzali komín. Hoci na pohľad pripomínajú approach topánky, nie sú také priliehavé. Hodia sa preto do nich stredne hrubé ponožky.

Veľmi dobre je tvarovaná päta, vytvára akúsi schránku, do ktorej noha dobre zapadne. Stále však platí stará známa poučka, že nemecké topánky sú vhodnejšie pre ľudí so širšou pätou. Moja taká nie je a aj preto mi topánky nesedia tak dobre, ako by zrejme sedeli niekomu so širšou pätou.

Vpredu sú dostatočne široké na to, aby sa v nich dala pohodlne zvládnuť náročná celodenná túra, no zas nie natoľko, aby sa v nich zle chodilo po skalách. Je to kompromis medzi pohodlím a technickým určením.

Podrážka

Jednou z hlavných vychytávok týchto topánok je konštrukcia podrážky TubeTec. Podrážka je po celom svojom obvode zaliata v TPU. To chráni medzipodrážku pred hydrolýzou polyuretánu, čo je neduh, ktorý časom postihuje väčšinu topánok. Negatívom je však vyššia hmotnosť – čiže čo sa ušetrilo ľahkým syntetickým zvrškom, to sa dohnalo na podrážke.

Jedna topánka veľkosti EU45 váži 538 gramov, čo je pre topánku kategórie C dobré číslo. Na ferraty a letnú VhT som doposiaľ nosieval hlavne Asolo Magix, ktoré sú len cca o 70 g na topánku ľahšie, no sú o dosť mäkšie.

Samostatnou kapitolou je podošva. Od poltopánky s názvom Ferrata človek automaticky očakáva approach podošvu s čo najväčších kontaktom so skalou a s mäkkou zmesou pre čo najlepší grip. Táto topánka má však univerzálnejšie ladenú podošvu Integral Light s Vibram Mont zmesou. Má bohatú climbing zónu vpredu, no zvyšok je univerzálnejší. Možno preto trochu stráca na gripe, no bohato to vynahradí na iných povrchoch.

Určenie

Nenechajte sa pomýliť, toto nie sú topánky na blbosti ako Výzva či Fúha. Toto sú technické topánky do vyšších hôr na náročné túry, kde sú ferraty logickou súčasťou – napríklad Höllental Klettersteig na Zugspitze alebo Dachstein cez Adamek Hütte. Teda veľa turistiky, ferratovania a aj menej náročný ľadovec – skrátka všetko. V takýchto podmienkach hovoríme predovšetkým o lete, v slovenských horách pôjde skôr o jar a jeseň, keďže v lete sa väčšina terénov dá zvládnuť v ľahšej obuvi. Môžu sa však dobre hodiť na júnové Vysoké Tatry, ak po zime ostalo množstvo snehu. Vtedy nezaškodí pribaliť aj mačky a čakan.

Vzhľadom na koronavírusovú situáciu som sa mimo Slovenska nevybral, no o to viac som ich preskúšal na rôznych slovenských túrach. Boli vo Vysokých Tatrách, Veľkej a Malej Fatre, či Slovenskom raji. Na skale aj holiach, lesoch a lúkach.

V horúcom lete mi v nich bolo priteplo, lebo vzhľadom na tuhosť v nich preferujem stredne hrubé ponožky. Na jeseň sú akurátne. Oceňujem univerzalitu, ktorú dosahujú vďaka výberu podrážky. Podčiarkuje to aj ohybnejšia špica verzie Light. Zároveň však s veľmi vysokou tuhosťou v torze.

Musím však upozorniť, že toto sú topánky pre ľudí, čo v horách vedia chodiť a majú vytrénované členky a silné svalstvo na nohách. Veľmi ľahko totiž môžete prepadnúť pocitu, že topánky všetko zvládnu. Lenže ak zle stúpite, tak vám členok nepodrží komín.

Záver

Hanwag Ferrata Light Low sú topánky, ktoré nie sú pre každého. Ak však patríte medzi ľudí, čo fungujú v polovičkách väčšinu roka a hľadáte niečo do náročnejších podmienok, tak vrelo odporúčam. Zvládajú turistiku, náročnejšie vysokohorské ferraty, či prechody menej náročných ľadovcov alebo rozsiahlejších snehových polí. Zachovávajú však hlavnú prednosť polovičiek – pohyblivosť.

Fotogaléria k článku

Najnovšie

Príbeh Osem prestupov

Nielen samotná turistika, ale aj preprava na začiatok či z konca trasy môže byť samostatným zážitkom. Najmä pokiaľ cestujete verejnou dopravou na Slovensku. Neurčité príchody a odchody …

Pavel Forgáč