V pozadí vidno Poľanu
V pozadí vidno Poľanu Zatvoriť

Túra Rozhladňa Lažtek a jaskyňa Kremenie s deťmi

Rozhľadňa Lažtek nad obcou Horné Pršany a blízka jaskyňa Kremenie ma lákala už dlho. Kým cesta na vežu ide otvoreným terénom, nevhodným na slnečné, rozpálené dni, jaskyňa Kremenie, schovaná v lese, ja zase nevhodná pre chladnú zimu. Ako to nakombinovať? Rozhodnutie padlo v jedno jarné ráno. Ideme.

1 deň
jar – 11.05.2020
Kremnické vrchy
  • Najvyšší bod: 788 m n. m. Lažtek
  • Najnižší bod: 620 m n. m. Horné Pršany
napájadlá Studienky
Banská Bystrica (vlak, bus) - Horné Pršany (bus, vyznačené parkovisko na hornom konci)

Na mape som si trasu naplánovala tak, aby sme stihli čo najkratšou trasou oba ciele. Nakoľko nie sú prepojené turistickou značkou, používali sme aj neznačené chodníky na mape.

Obec Horné Pršany

Horská dedinka je zaujímavá svojou polohou, aj svojou históriou. Hoci sa nachádza len kúsok od Banskej Bystrice, je vyššie položená. Obec leží v nadmorskej výške 635 metrov, kým Banská Bystrica má 362 metrov nad morom. Napodiv sa v nej nenachádza kostol, len stará zvonica. Jej obyvatelia sa živili poľnohospodárstvom, chovom dobytka i uhliarstvom. Kedysi tu Andrej Sládkovič založil evanjelickú školu v starej drevenici, dnes už deti chodia do školy do blízkej Radvane (časť Banskej Bystrice).

Horné Pršany – Pred závoz – Kopanice – Lažtek, rozhľadňa – Pliešky – Studienky – Priepadlisko – jaskyňa Kremenia – Lúčky – Horné Pršany

Rozhľadňa Horné Pršany

Auto sme zaparkovali na vyznačenom "parkovisku pod rozhľadňou" na hornom konci obce. Odtiaľto ide žltá trasa hore k vysielaču Lažtek a k vyhliadkovej veži. Doprava cez lúku je zaujímavá odbočka k Hrádku (nad Malachovom). Na drevenej tabuli sa píše 0,7 km. Vôbec netuším, aký je to hrádok. Dúfam, že možno cestou naspäť sa nám tam podarí ešte ísť.

Hneď na úvod deti šomrú, že musia stúpať. Posmeľujeme ich. Ukazujem im zaujímavé drevené tabuľky na stromoch s rôznymi názvami, napr. "Pred závoz". Hlavne ich povzbudí, keď zistia, že za zákrutou je krytá besiedka. Hneď vyžadujú prvé občerstvenie. Je tu križovatka bežkárskych trás a náučná tabuľa. Na tabuli sa dočítame o možnosti bežkovania, turistiky a cykloturistiky v okolí obce. My ideme cez rampu ďalej hore do lesa po žltej trase.

Prejdeme okolo závory a ďalej stúpame. Na strome je ďalšia drevená tabuľka, s nápisom Kopanice. Otvárajú sa nám prvé výhľady a užívame si jarné slniečko. Ideme pekným otvoreným terénom. Ďalšia náučná tabuľa nás informuje o geologických a pôdnych pomeroch v okolí. Ešte jedna zákruta doprava a už sme hore. Na veľkú radosť detí si ešte odlovíme blízku kešku.

Rozhľadňa je drevená a rovno vedľa nej sa dá opekať. Aj tu je krytá besiedka. Deti chcú ísť, samozrejme, hneď na rozhľadňu. Výhľad je na Banskú Bystricu. Vidno je aj kopec Urpín. Najzaujímavejší je ale výhľad na Zvolenskú kotlinu a Poľanu. Informácia, že to je vyhasnutá sopka, je pre deti zaujímavá. Ony si však predstavujú sopku úplne inak. Neveria mi, veď toto je len kopec. Keď si oddýchneme a užijeme si výhľad, pokračujeme ďalej kopcom k vysielaču. Je to celkom pekný hrebeň, z ktorého je výhľad na okolité lúky. Deti si tu hneď našli niekoľko stromov na lezenie.

Keby sme žltou značkou pokračovali ďalej, prišli by sme až k Čertovej skale. Je to zaujímavý skalný útvar. Ďalej žltá značka pokračuje k studničke Klin, kde bol nájdený do kameňa vyrytý nápis runovým písmom. Ďalej sa dá pod Košiarmi napojiť na zelenú značku a cez Ortúty a Malachovský vodopád si spraviť väčší okruh. Toto je jeden z mojich plánov s väčšími deťmi. Dnes ale ideme len malý okruh.

Ešte pred Čertovou skalou sa odpojíme zo žltej doľava a neznačenou trasou cez lúky Pliešky klesáme dole. Je to veľmi pekná výhľadová cestička, všade okolo nás kvitnú stromy. Vidíme tiež rozhľadňu nad nami naľavo na kopci Lažtek. Deti poteší, keď na lúke nájdeme niekoľko úľov. Zaujímavé sú tiež pre nich napájadlá pre dobytok, ktoré nájdeme na lúke Studienky. Lukáško sa potešil oranžovo-čiernej húsenici. Cez lúky prídeme až k chatke s ohniskom. Od nej stále neznačenou trasou ideme doľava. Prídeme až k záhradám. Tu sa opäť napojíme na žltú značku. Vstúpime do lesa, aby sme sa dostali k jaskyni Kremenia.

Jaskyňa Kremenia

Terén je tu dosť rozbahnený a treba obchádzať početné mláky. Aj tu je drevená tabuľka na strome, s názvom Priepadlisko. Klesáme lesom stále nižšie a nižšie. Pri malej lúčke vidíme informačnú náučnú tabuľu. Zisťujeme, že sa nachádzame v 4. stupni ochrany. Jaskyňa Kremenia je jedinečná tým, že ako jediná na Slovensku je v kremeni. Zisťujeme, že sa tu nachádza viacero jaskýň: Chalcedónová jaskyňa, Opálová jaskyňa a Horná Kremenia jaskyňa. Žiaľ, sú v ťažšie dostupnom teréne okolo nás a sú výrazne menšie.

Ideme ďalej po značke významovej odbočky, až konečne prídeme k jaskyni Kremenia. Je to vlastne veľká skala, v ktorej vnútri sa vytvoril priestor s viacerými vchodmi a východmi či okienkami v skale. Deťom sa tu veľmi páči, nadšene pobehujú hore-dole. Ich cieľom sa stanú aj blízke menšie skalky, ktorých je tu naozaj veľa. Zídeme až k Rakytovskému potoku, ktorý sa nachádza dole pod jaskyňou.

Späť sa vraciame opäť po žltej značke, tento raz priamo na parkovisko. Urobili sme si menší okruh. Deti sú spokojné, spojili sme dva pre nich zaujímavé ciele - rozhľadňu a jaskyňu.