Útulňa Ďurková pod Chabencom z hrebeňa Nízkych Tatier. Foto – Soňa Mäkká
Útulňa Ďurková pod Chabencom z hrebeňa Nízkych Tatier. Foto – Soňa Mäkká Zatvoriť

Túra Jarná túra z Magurky na Ďurkovú s Hiking autormi

Po dvoch odložených stretnutiach s Hiking autormi nám pandemická situácia umožnila zorganizovať spoločnú akciu až v máji 2022. Vzhľadom na počet zúčastnených sme si vybrali väčší zrekonštruovaný objekt bývalej ozdravovne Železnô v Nízkych Tatrách. Večery patrili diskusiám s vtedajším ministrom životného prostredia Jánom Budajom a s Tomášom Vidom z Nadácie Aevis. Hlavným turistickým programom bola okružná túra na hrebeň Nízkych Tatier so zachádzkou na útulňu pod Chabencom.

1 deň
jar – 21.05.2022
Nízke Tatry - Ďumbierske Tatry (Národný park Nízke Tatry)
Chata Magurka, útulňa Ďurková pod Chabencom
Magurka (parkovanie pri chate Magurka)
» mapa momentálne nie je v ponuke

Magurka – Nad sedlom Ďurkovej – útulňa Ďurková pod Chabencom – sedlo Ďurkovej – Zámostská hoľa – sedlo Zámostskej hole – Bašovňa – Magurka

Zo Železného sme sa presunuli niekoľkými autami na Magurku. Vedie sem značená trasa, ale dĺžka dňa zatiaľ nedosahuje letné parametre a celý okruh by sme nestihli. Svoj čas si samozrejme vyžiada aj to, že sa hneď na úvod zastavíme na Chate Magurka na doplnenie tekutín pred túrou.

Dnešný okruh povedie rovnako ako dávnejšia hromadná Hiking túra zo stretnutia na Magurke, ktoré sa konalo pred mnohými rokmi. Hore pôjdeme po zelenej značke cez Mestskú hoľu. Je to veľmi pekný chodník. Hneď v úvode si vo vlhkej dolinke hneď vedľa chodníka fotím doslova záhon soldaneliek karpatských. Onedlho stojíme kvôli príbehu, ktorý nám rozpráva Tomáš. Pri lavínovom nešťastí v roku 1970 tu zahynuli traja študenti, ktorí sa rozhodli zlyžovať z hrebeňa strmým kotlom zo sedla Ďurkovej. Lavínu prežil iba jeden zo štyroch študentov. Viac o nehode si môžete prečítať na skitourguru.com.

Za prudkou ľavotočivou zákrutou začíname výraznejšie stúpať a väčšina partie sa rýchlo vzďaľuje. V tomto období mi istý zdravotný problém neumožňuje kráčať rýchlo do kopca, a tak tvorím zadný voj s Dominikom Bacom, ktorému zase iný zdravotný problém nedovolí ísť rýchlo z kopca. Stúpame teda tempom, ako to ide, aspoň je čas obdivovať okolie. Pomerne rýchlo sa dostaneme do krásneho smrekového lesa s čučoriedím. Tu sa stúpanie trocha zmierni. Obdivujeme fialové šafrany, pred nami sa vynára hlavný hrebeň Nízkych Tatier. Netrvá dlho a sme na Mestskej hore. Odtiaľto pár metrov klesneme a opäť začneme stúpať. Pekne pred sebou vidíme ďalší úsek trasy na hrebeň.

Sme v otvorenom teréne a začíname vnímať pomerne silný vietor, zatiaľ to ale nie je nič, čo by sa nedalo vydržať. Otvára sa nám výhľad na Salatín a Úplazy. V doline hlboko pod nami je veľa smrekového peľu a vietor ho previeva v obrovských žltých oblakoch. Je to zaujímavé divadlo.

Salatín a mraky peľu. Foto – Soňa Mäkká

Netrvá dlho a sme na červenej Ceste hrdinov SNP (E8). Ešte len tu sa do nás oprie vietor. Takmer nás odfúkne. Sme radi, že môžeme zbehnúť dole na opačnú stranu. No, zbehnúť. Zostupujeme pomerne pomaly, zvyšok partie nám volá, že pomaly odchádzajú a aké máme ďalšie plány. Tesne pred útulňou pod Chabencom sa ešte pristavíme pri šafranoch. Napriek mnohým pokusom nie je kvôli vetru ani jedna ich fotka ostrá.

Na útulni je ešte stále časť našej partie a urobíme si spoločnú fotku, potom odchádzajú. Dopĺňame tekutiny i energiu a radíme sa s Dominikom, či ideme naspäť rovnakou trasou, čo je kratší variant. Neradi by sme natiahli túru do tmy. Ani jednému z nás sa však nechce vracať rovnakou trasu. Počasie je až na vietor v pohode, prinajhoršom si na posledný úsek cesty prisvietime čelovkami. Kúpou náušníc podporím miestnu umelkyňu a vyrážame hore k vrcholu Ďurkovej.

Zostup z Ďurkovej hol.e Foto – Soňa Mäkká

Vietor fúka ako besný. Máme kapucne okolo hlavy a v nich rachot, ako keby išiel nákladný vlak. S Dominikom si dohodneme stratégiu, ako sa dopredu presúvať čo najplynulejšie. Hore ide svojím tempom a ja tak, ako sa mi podarí. Na zostupe ho vždy dobehnem. Síce sa takto o niečo menej socializujeme, ale v tom víchre sa rozprávať sa aj tak veľmi nedá. Pomerne rýchlo sa tak dostávame na Zámostskú hoľu a do jej sedla. Dalo by sa odbočiť dole už tu, ale na hrebeni je pekne a ľudoprázdno, na rozdiel od letných mesiacov, kedy ním prúdia zástupy jednodňových turistov, hrebeňovkárov aj "snpčkárov".

Potiahneme to teda až do sedla Latiborskej hole a začíname zostup po modrej. Ide kolmo cez vrstevnice, takže schádzame pomaly, ale o to viac sa môžeme kochať výhľadom na Salatín a dva bočné hrebienky a Západné Tatry, na ktorých sa ešte belie sneh. Na zostupe fotíme ďalšie pekné soldanelky a pomerne rýchlo prejdeme poslednú pohodlnú časť trasy, ktorá vedie po zvážnici. Môžete sa zastaviť pri bývalej štôlni Rittenstein, pri ktorej je zvyšok banského vodovodu. Onedlho vchádzame do osady Magurka a poberáme sa za zvyškom partie s dobrým pocitom, že sme zvládli rovnakú túru a užili sme si krásny deň v nevyťaženej a atraktívnej časti Nízkych Tatier.