Predtým ako začneme kupovať dosky a vyrábať nábytok do dodávky, je dobre si nakresliť plánik s reálnymi rozmermi a v mierke rozkresliť plánované usporiadanie. Jednak nám to dá priestorový prehľad a pomôže to pri plánovaní a vymeriavaní jednotlivých typov nábytku.

V minidodávke, akou bolo aj naše auto, priestoru nie je veľmi veľa. Musíme sa uskromniť a vystačiť si len s najnutnejším zariadením. Na druhej strane, na cesty nepotrebujeme ťahať šatníkovú skriňu ani sprchový kút. Najdôležitejším kúskom nábytku je jednoznačne posteľ a miesto na sedenie. Ideálne je si to naplánovať tak, aby cez deň mohla posteľ slúžiť na sedenie, v noci po roztiahnutí zase na pohodlné spanie. Žiadny kus nábytku nie je taký dôležitý ako práve pohodlná posteľ.

Na jej výrobu sme si vyhradili miesto s rozmermi približne 180 x 125 cm a tak sa na ňu zmestíme dvaja bez toho, aby sme mali pocit, že sa tlačíme. Opäť, možností ako si rozťahovaciu posteľ vyrobiť je plný internet. Avšak najjednoduchšia a málo náročná cesta je niekedy najlepšou alternatívou. Spravili sme základnú konštrukciu, ktorá je napevno uchytená ku stenám a podlahe. Táto časť predstavuje pri zloženej posteli šírku miesta na sedenie. Druhá časť konštrukcie je výsuvná a pohyblivá, aby sme ju vedeli po vysunutí využiť ako posteľ na takmer celú šírku vnútorného priestoru. Bonusom je veľa odkladacieho miesta pod konštrukciou, kde si odkladáme ruksaky, topánky, spacáky, deky a podobne.

Ďalšou nemenej dôležitou súčasťou je skrinka, kde máme schované "srdce" obytnej dodávky a tou je prídavná batéria s poistkovou skrinkou, miesto na pitnú vodu a odpadovú vodu, varič a potravinová skrinka. Túto skrinku sme si vyrobili tak, aby sme všetky technické záležitosti mohli ukryť v jej útrobách. Do poličiek, ktoré ostali prázdne sme si odložili povinnú výbavu auta, náradie na opravy a dokonca sme si vyrobili "tajnú" skrýšu, kde odkladáme cennosti alebo doklady. Zboku sme dvierka vyrobili sklopné dovrchu tak, že pri podopretí pripravenou nohou získame "kuchynskú linku" na celú šírku auta.

[ Tipy na túry a aktuality z hôr môžeš sledovať aj na našom FacebookuInstagrame ]

Osadili sme si tu miniatúrne umývadlo s tečúcou vodou, ktorá funguje na kanistrovom systéme - jedna bandaska slúži ako zásoba vody, druhá ako odpadová nádrž. Obe majú rovnaký objem, a tak sa nemôže stať, aby sme odpadovú nádrž zaplnili skôr ako vyčerpáme čerstvú vodu. Voda je privádzaná z 12 V čerpadla osadeného v bandaske. Umývadlová batéria obsahuje pomocný mikrospínač, ktorý pri správnom zapojení dá čerpadlu signál, že je požiadavka na odber vody a o sekundu z kohútika tečie voda. Užitočná vec na malom priestore. Používame 20-litrové bandasky a ak vodou neplytváme, dokáže nám vydržať tri dni na umývanie riadov, ústnu hygienu a umývanie rúk. Vodu si potom vieme dopustiť či už na čerpacích staniciach, studničkách alebo z vhodných potokov.

Ďalšie menšie skrinky sme si vyrobili pre potreby odkladania základných kusov oblečenia v blízkosti postele. Bielizeň, ponožky, tričká a hygienické potreby. Všetko máme po ruke, aj keď ležíme v posteli. Skrinky sú síce malé, ale je to praktické mať kusy oblečenia, ktoré človek strieda každý deň, v blízkosti a nemusieť ich vyťahovať z dna ruksaku. K vrchnej časti nábytku sme si primontovali ešte menšie krabičky, kam sa dajú odložiť nabíjačky, vreckovky, okuliare a podobne. Ideálne je mať všetko na dosah ruky.

Posledným kusom nábytku, s ktorého výrobou sme sa potrápili, bola skrinka, kam sme schovali nezávislé naftové kúrenie a bandasku s naftou pre jeho prevádzku. Mať komfort vykúreného auta, aj keď auto nie je naštartované, je naozaj luxusným prvkom. Z čínskych e-shopov sa dá kúrenie zohnať za niekoľko desiatok eur a jeho montáž zvládne aj mierne pokročilý kutil. Avšak treba byť pri jeho montáži mimoriadne opatrný, keďže kúrenie pracuje s vysokými teplotami v spaľovacej komore a výfukové plyny obsahujú jedovaté častice! Pre tento prípad sme do auta umiestnili batériový snímač oxidu uhoľnatého, ktorý pri zvýšenej koncentrácií CO spustí alarm. Rovnako sme priestor, kde je umiestnené teleso kúrenia, pokryli žiarovzdornou doskou z každej strany, aby sme odizolovali drevo od stien vykurovacieho zariadenia. Výhodou nezávislého kúrenia je, že pri minimálnej spotrebe nafty (zvyčajne 0,2 - 0,3 litra / h) dokáže dodávku vykúriť na teplotu, že aj v zime si v aute môžeme dovoliť spať v krátkych tričkách. Nevýhodou je spotreba elektrickej energie. Pri žhavení sa spotrebuje dosť energie, avšak pri použití kúrenia na minimálny výkon (oplatilo sa predimenzovať izoláciu) sme nikdy cez noc nestratili viac ako 7 - 10 % kapacity batérie. Úbytok vieme následne dobiť súvislou jazdou autom pomocou alternátora (viac v článku o elektroinštalácií).

Varenie si riešime prenosným plynovým varičom na vymeniteľné kartuše. Niekto využíva klasické tlakové plynové nádoby, avšak v niektorých krajinách, by mohol byť problém s ich prepravou v aute a rovnako zaberajú veľa miesta. Chladenie potravín neriešime chladničkou na 12 V, keďže má veľký odber energie. Riešime to jednoducho tak, že pri jedno- až dvojdenných výletoch si vezmeme do termotašky zamrazené chladiace vložky. Pri dlhších výletoch si zväčša chladené potraviny kupujeme len na okamžitú spotrebu. Prípadne sme sa naučili využívať mrazenú zeleninu - kúpime si najlacnejšiu zeleninu aká sa dá, zvyčajne mix mrkvy s hráškom, šupneme to do chladiaceho boxu spolu s potravinami, ktoré chceme chladiť a chlad nám vydrží v boxe takmer celý deň. A na večeru je zvyčajne rozmrazený hrášok s mrkvou. Lacné a ekologické.

Super zlepšovákom, ktorý rovnako môžeme odporučiť, je otočné spolujazdcove sedadlo. Nebude sa to dať asi využiť v každom aute, ale ak je taká možnosť, vrelo to odporúčame. Platforma, ktorá sa umiestňuje pod sedadlo, umožní pohyb sedadla nielen dopredu a dozadu, ale aj otáčanie okolo svojej osy. A tak za pár sekúnd máme pohodlné sedenie otočené smerom do obytnej časti auta.

Ďalšie drobnosti, ktoré je dobré so sebou nosiť alebo mať v aute:

  • povinná výbava, hasiaci prístroj, náradie na základne opravy auta, lano, štartovacie káble;
  • voltmeter na trakčnú batériu;
  • náhradné poistky;
  • alkoholtester (kto by si na cestách večer občas nedoprial pivo alebo víno);
  • 12 V nabíjačky fotoaparátov, mobilov a notebookov;
  • hygienické potreby a základné lieky s lekárničkou;
  • pár obľúbených kníh na čítanie v posteli;
  • taniere, príbory, nože, ideálne plastové + nejaká panvica a hrniec;
  • rozkladací ministolík a ministoličky na kempovanie;
  • dáždnik alebo pršiplášť;
  • olej a chladiaca kvapalina (pre niekoho zbytočnosť, pri starších autách takmer nutnosť);
  • základné koreniny;
  • teplé deky alebo spacáky (aj nezávislé kúrenie sa môže pokaziť).

Keď sme mali takmer hotovo, rozhodli sme sa investovať do nosiča bicyklov, aby sme na cesty so sebou mohli brávať bicykle. A taktiež sme na strechu nainštalovali strešné nosiče so strešným boxom, kde pre zmenu nosievame rybársku výbavu a kempovacie veci, ak sa nám zachce tráviť čas skôr leňošením. Doladili sme ešte pár detailov, ktorých sa chopila Gabika. Išlo najmä o vnútorné usporiadanie, ozdoby či systém ukladania vecí pod posteľou a vyrazili sme. Konečne po mesiacoch práce na našom malom projekte, ktorý sme si vymysleli, sme si mohli našu prerobenú dodávku užiť.

Na záver série článkov, by som chcel povzbudiť každého, kto nad niečím podobným premýšľa, aby neváhal. Nám to nesmierne rozšírilo možnosti cestovania a spoznávania nielen našej krajiny. Všetky technické veci, ktoré sme počas našej rekonštrukcie robili, sme nakoniec zvládli úplne sami a všetko spoľahlivo funguje. Netreba sa báť výziev a učenia sa nových vecí.

Video z montáže a výroby nábytku: