Čunovské rameno
Čunovské rameno Zatvoriť

Túra Z Čunova do Rusoviec popri Čunovskom ramene

Z Čunova do Rusoviec vedie turistický chodník, z ktorého môžete obdivovať krásu mŕtveho Čunovského ramena a lužnej prírody. V chránenom vtáčom území stojí aj pozorovateľňa vtáctva, o jednotlivých druhoch vtákov a o lužných lesoch sa môžete dozvedieť viac z náučných tabúľ. V jarnom období môžete obdivovať nápadné kosatce žlté aj orchidey.

1 deň
jar – 28.05.2023
Podunajsko: Podunajská nížina - Podunajská rovina (CHKO Dunajské luhy)
bez prameňov
Bratislava (vlak, bus, MHD) - Čunovo (bus, MHD, parkovisko pri kostole)
Rusovce (bus, MHD) - Bratislava (vlak, bus, MHD)
» č.1078 Malé Karpaty, Bratisla (1:50.000)

Túra nebola ešte ráno vôbec v pláne. Pôvodne sme s mamou chceli ísť do Viedenského lesa (Wienerwald) alebo k Neziderskému jazeru (Neusiedler See), no vzhľadom na neskorý štart sme sa rozhodli ísť len na okraj Karpát, na nízky kopec Spitzenberg neďaleko slovenskej hranice. Na začiatku túry som zistila, že peňaženka ostala na slovenskej benzínovej pumpe. Rýchlo sme sa teda vrátili späť, personál ju našťastie našiel a odložil. Do Rakúska sa nám ale nechcelo vracať. Voľba padla na lužnú prírodu neďaleko bratislavskej mestskej časti Čunovo, kde sme cez koronavírusovú epidémiu objavili nečakane pekné zákutia v netypickej zimnej verzii.

Bratislava, časť Čunovo – Turistická ulica – Štrkovisko – PR Ostrovné lúčky – jazero Veľké Čunovo – TIM Čunovské jazerá – Rusovce

Na rozdiel od zimnej verzie sme si vybrali túru z bodu A do bodu B, teda z Čunova do Rusoviec. Dediny sú spojené pravidelnou linkou MHD, nebude teda problém vrátiť sa k autu. Parkujeme vľavo od kostola svätého Michala archanjela, tu tiež začína turistický chodník. Ak idete autobusom, treba vystúpiť na zastávke Čunovo, kostol.

Začiatok chodníka neprehliadnete, je pri ňom náučná tabuľa. Hovorí o tom, že Čunovské rameno bolo v minulosti napojené na Dunaj, ktorý sa v oblasti rozlieval do početných bočných ramien. Po regulácii Dunaja je rameno od neho oddelené a napája ho najmä podzemná voda. Je súčasťou Chránenej krajinnej oblasti Dunajské luhy, chráneného areálu Ostrovné lúčky, je chráneným vtáčím územím a tiež Ramsarskou lokalitou.

Naposledy pri zimnej túre sme okolo ramena len tak prefrčali. Zamrznutá hladina a hnedé kmene stromov nás príliš nezaujali. Dnes je to úplne iné. K vode odbočíme hneď po tom, čo sme prešli niekoľko metrov po turistickom chodníku. Z hladiny vzlietne veľký elegantný vták sivastej farby, zrejme volavka popolavá. Keď sa priblížime ešte o kúsok, druhá volavka zašpliecha hádam len 15 metrov od nás a rovnako odlieta niekam doľava. My si obzrieme ešte výstavné kosatce žlté, najväčšie pôvodné kosatce na území Slovenska, a vraciame sa na chodník.

Na rozdiel od zimy vedú teraz zo značky k ramenu početné odbočky, a keďže nechceme prísť o žiadny zaujímavý pohľad, preskúmame každý jeden. Len kúsok od prvej odbočky sa dostaneme na miesto, odkiaľ môžeme bezprostrednej obdivovať leknicu žltú. Dve ďalšie odbočky predstavujú zelený tunel v šachorí, ktoré mám až nad hlavou. Do vody sa čiastočne ponárajú odumreté stromy. Na jednom z týchto miest oddychuje labutie mláďa s mamou, ktorá pri pukaní vetvičiek pod mojimi nohami vystrčí hlavu spod krídla a kontroluje okolie. Znehybniem, až kým sa nevráti do pôvodnej polohy.

Pri týchto výletoch do húštin poriadne dobiedzajú komáre - hoci ich je tu oveľa menej, než som čakala - a mamina ochota bádať sa primerane tomu znižuje. Na posledný chodníček idem sama. Tentoraz trvá dlhšie, kým prídem k niečomu zaujímavému, ale verím, že na konci nenájdem len použité hygienické vreckovky. Prichádzam k mostíku ponad uzučký potok, ktorý tvorí predel medzi ramenom po pravej strane a ďalšou vodnou plochou po ľavej strane. Pod mostíkom práve pláva had. O niečo ďalej vidím drevený domček, zrejme pozorovateľňu vtáctva, vrátim sa teda po mamu.

Naozaj je to pozorovateľňa. Sedí tu pár s ďalekohľadmi. Veľa druhov vtákov zatiaľ nevideli. V drevenom domčeku je niekoľko ďalších náučných tabúľ, aby ste vedeli, čo vidíte, keď už máte to šťastie. Venujú sa aj významu mokradí v krajine.

Vraciame sa naspäť na značku. Pestrú a divokú krajinku po pravej ruke zrazu vystrieda pole s repkou. Kontrast by asi nemohol byť väčší. Onedlho obchádzame z ľavej strany jazero Štrkovisko. Po pravej strane pribudne nová vodná plocha zarastená tŕstím. Tu chýbajú vychodené chodníčky a ak sa aj prederiem bližšie, nevidím nič. Napokon vojdeme do lesíka, ktorý vystriedajú náznaky lúk. Pozerám do trávy, či tu neuvidím rásť niečo zaujímavé a veruže áno. Niekoľko kusov kriticky ohrozenej orchidey - vstavač ploštičný. Na ďalších miestach ju už, žiaľ, nevidím, ale na druhej strane, nehľadám ju systematicky.

Vstavač ploštičný, kriticky ohrozená orchidea

Z lesíka vyjdeme pri Čunovskom jazere. Konečne sa oteplilo a pri jazere to vidieť. Na každej voľnej ploche sa slnia ľudia v plavkách, niektorí bez plaviek. Vo vode, ktorá je ešte studená, je len pár odvážlivcov. Značka obchádza jazero zľava a privedie nás k smerovníku. Je tu náučná tabuľa venovaná chránenému územiu Ostrovné lúčky. Chránený areál má zonáciu, na mapke si môžete pozrieť, kde je ktorá zóna a aký má režim pohybu návštevníkov. Je zaujímavé svojou pestrosťou, rastie tu mäkký aj tvrdý lužný les, k tomu mŕtve rameno a vzácne dunajské lesostepy s výskytom orchideí vrátane pokruta jesenného, ktorý je najneskôr kvitnúcou orchideou na Slovensku. Patrí k najohrozenejším rastlinám Európy. Nachádza sa tu jeden z najväčších a najvýdatnejších zdrojov kvalitnej pitnej vody na Slovensku.

Žltá značka pokračuje popri menšom Čunovskom jazere a vchádza do lesa. Ďalšia časť trasy je pomerne monotónna, kráčame dlho rovno cez mladší listnatý les. Minieme ešte jednu náučnú tabuľu venovanú lužnému lesu. Vysvetľuje, čo je to mäkký lužný les, tvrdý lužný les, kedy takýto les vzniká a zaniká. Podstatné je periodické zaplavovanie územia vodou. Ak by voda stála v území trvalo, les sa zmení na mokraďové spoločenstvo. Ak by naopak voda neprichádzala, vzniknú napríklad karpatské a panónske dubovo-hrabové lesy. Lužné lesy ohrozuje ich priama likvidácia, nevhodné vodohospodárske zásahy, s tým súvisiaca zmena vodného režimu a tiež nevhodné hospodárenie v lužných lesoch.

Pomaly prichádzame do cieľa, teda ku kaštieľu v Rusovciach. Pôvodne sme mali v pláne ešte jedno menšie jazierko neďaleko rímskych vykopávok Gerulata a Rusovské jazero, ale tieto atrakcie si obídeme nabudúce, na dnes nám stačilo. Výlet končíme v netradičnej kaviarni, ktorá sa nachádza v kostole sv. Víta neďaleko kaštieľa.

Ide o nenáročnú túru prakticky po rovine, ktorá vedie peknou lužnou krajinou. Podľa počtu ostatných turistov aj cyklistov je populárna. Cyklistov však nebolo toľko, že by nás to na chodníku nejako obmedzovalo. Potešila vzácna orchidea, kosatce, volavky aj labute.